2026-01-09, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Nja, det är ingen bedrift, det gäller ju även de 100`000 tals (eller ja miljontals) andra individer som stötte ihop med ICE (eller svensk polis) och itne bettede sig som.... ja efterblivna.

När får man skjuta då? nödvärn efter att man dödats redan?

Ödmjuk är du också. Det blir en till ⭐️

De får skjuta i nödvärn. Inte när någon bara försöker köra iväg, bort från de.
Citera
2026-01-09, 13:36
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Uff. helt sjukt att köra på federala agenter som försöker göra en mycket viktigt arbete.

trist för vänstermongon dock, men bra för planeten antar jag.
Ja she had it coming kan man säga.
Citera
2026-01-09, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Nej, det hade inte varit okej det heller.

Man brukar säga att det bara är okej i nödvärn,

Som i det här fallet, eller i eric torell fallet mao.

Citat:
Nu är inte jag specialpedagog men tänk dig typ att en ond farbror kommer springandes mot dig med en stor, läskig påk och försöker slå dig med den. Då är det fritt fram för dig att ge han ett karateslag eller två för att skydda dig själv. Men om farbrorn inte försöker skada dig på något sätt så är det aldrig okej att slå honom.

tex som när någon försöker köra på mig och jag skjuter personen.

Citat:

I detta fallet så försökte kvinnan köra bort från de maskerade männen och blev avrättad för att hon försökte fly. Det är inte nödvärn.

Det är inte okej att köra på någon, bara för att du försöker köra bort från någon, maskerade eller ej. (du behöver heller inte dumförklara henne bara för att hon var efterbliven, hennes fru hade förklarat för henne varför de var där (det är det andra mongot som hoppar ur bilen någon minut och viftar med telefonen innan hon gasar iväg och kör på ICE agenten.)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Vad du tror spelar ingen roll...du kan inte ett skit om juridik utan går på känslor...du skulle säkert vara en bra nämndeman...de går ofta på känslor ..

Juridiskt gjorde han rätt annars hade Minnesotas liberala domstol samt åklagarmyndighet redan begärt honom häktad för grovt tjänstefel men enda Minnesota kunde ge var en borgmästare som lipar och tycker...men noll verkningseld på honom

Deras polis får ju inte ens utreda fallet. Det har FBI tagit över helt och hållet vilket är rätt ovanligt. Vanligtvis sker ett samarbete, inte ett totalt övertagande.
Citera
Medlem
Citat:
Ödmjuk är du också. Det blir en till ⭐️

De får skjuta i nödvärn. Inte när någon bara försöker köra iväg, bort från de.

Om de kör på mig, så kör de ju inte "bort från mig" objektivt ?
Citera
2026-01-09, 13:38
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag vill inte förminska eller förstärka debatten nu , men att ta till lite humor skadat knappast en stund...

https://www.youtube.com/watch?v=a1Yo5Bcpx5c
Citera
2026-01-09, 13:39
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Nä det är inte okej då heller. Om någon helt uppenbarligen (som klippen visar med all tydlighet) försöker köra iväg från polisen (eller IS-soldater i detta fallet) så är det fel att avrätta den personen, oavsett vinkel.
Å andra sidan får ju kvinnan skylla sig själv som väljer att försöka fly från agenterna på ett sätt som helt uppenbart kan upplevas som ett betydande hot mot deras liv och hälsa. Kör man rakt mot någon med en pistol i handen så kanske man inte ska bli så förvånad om denne i panik väljer att avlossa några skott? Det handlar trots allt om ett sekundsnabbt beslut.
Citera
2026-01-09, 13:42
Medlem
Citat:
Uff. helt sjukt att köra på federala agenter som försöker göra en mycket viktigt arbete.

trist för vänstermongon dock, men bra för planeten antar jag.

Göra "en mycket viktigt arbete." Tack Einstein för din insiktsfulla analys.
Citera
2026-01-09, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scania1
Svår fråga då jag inte arbetar inom det här området, men i de flesta länder brukar vattenkanoner sättas in för att skingra div upprorsmakare som endast vill destabilisera så de kan plundra osv.

Konstig kommentar f.ö ...har inga fantasier om att utöva något våld mot någon människa om det är det du undrar, däremot står jag fullt bakom att människor i ett fritt samhälle ska respektera de lagar och regler som finns, för de är ju trots allt till för att folk inte ska kunna bete sig illa mot andra.

Sant. Det är ju till exempel inte tillåtet att avrätta någon på öppen gata som försöker köra iväg.
Citera
2026-01-09, 13:45
Avstängd
ja du kan fallet på 60 talet när Mississippi dödade 3 civil right People och deras lokal polis sket i det

Så NEJ det är INTE ovanligt.
Du läser bara inte ser jag

Klart som fan FBI tar över när Minnesotas polischef står bredvid Borgmästaren när han säger F you till ICE

Nu är Minnesotas polischef balanserad men det räckte att han stod där för det kan tolkas som jäv

Men ni vänster troll säger videon är "solklar" då behöver inte åklagare vänta , då kan domstol begära ICE agenten häktad

Jag vet att lagen är snurrig för er...

men han har inget att komma med

Citat:
Deras polis får ju inte ens utreda fallet. Det har FBI tagit över helt och hållet vilket är rätt ovanligt. Vanligtvis sker ett samarbete, inte ett totalt övertagande.
Senast redigerad av David1982 2026-01-09 kl. 13:48.
Citera
2026-01-09, 13:46
Medlem
Citat:
Som i det här fallet, eller i eric torell fallet mao.

tex som när någon försöker köra på mig och jag skjuter personen.

Det är inte okej att köra på någon, bara för att du försöker köra bort från någon, maskerade eller ej. (du behöver heller inte dumförklara henne bara för att hon var efterbliven, hennes fru hade förklarat för henne varför de var där (det är det andra mongot som hoppar ur bilen någon minut och viftar med telefonen innan hon gasar iväg och kör på ICE agenten.)

Om det som står i artikeln du länkade stämmer, dvs att de fått larm om en beväpnad person och att Torell sedermera riktar en vapenreplika mot polisen så finns där iaf ett argument för nödvärn. Vad jag vet så finns det inga klipp på händelsen så jag har inte mer att gå på.

Nör det gäller det aktuella fallet så finns flera klipp som med all önskvärd tydlighet visar att kvinnan försöker köra bort från polisen. Bort är nyckelordet här. Att försöka köra bort från någon är i princip motsatsen till att försöka köra på någon.

Det är jättesvårt att skjuta någon i skallen genom sidorutan om den försöker köra på en. Vill man köra på någon som står framför en så börjar man inte med en skarpsväng åt höger.
Senast redigerad av enhalvboj 2026-01-09 kl. 13:52.
Citera
2026-01-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PunkRockLooser
Göra "en mycket viktigt arbete." Tack Einstein för din insiktsfulla analys.

det är ett mycket viktigt arbete, fler än 300k arresteringar av iliegala imigranter gjordes av ICE förra året, man misstänker att det finns mellan 10-20 miljoner st i USA, i jmf med de 10k-20k som vi har i sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in