2026-01-09, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag tror att jag skrev att någon blev skjuten på flygplatsen.
Men jag kan minnas fel, Sionake.

Det stämmer att folk blev skjutna på flygplatsen lyssna på dessa tre klipp.

Tre rapporterade skadade intill Lag Vegas Jet
https://www.youtube.com/watch?v=4mwEH2vEcKw&t=7427s

Kvinna skjuten och skadad vid Sundance och inte död (så det stämmer att hon inte dog vad vi vet)
https://www.youtube.com/watch?v=K7bu62g9QTY&t=11m43s
Citera
2026-01-09, 12:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostro
Det stämmer att folk blev skjutna på flygplatsen lyssna på dessa tre klipp.

Tre rapporterade skadade intill Lag Vegas Jet
https://www.youtube.com/watch?v=4mwEH2vEcKw&t=7427s

Kvinna skjuten och skadad vid Sundance och inte död (så det stämmer att hon inte dog vad vi vet)
https://www.youtube.com/watch?v=K7bu62g9QTY&t=11m43s

Så du menar att din karta är fel??
Nej ditt klipp visar bara att skadade flydde till flygplatsen…
Citera
2026-01-09, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken

Och hur vet du det?
Citera
2026-01-09, 12:38
Medlem
Citat:

Så en person som är skottskadad springer drygt 1 kilometer?
Citera
2026-01-09, 12:57
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så en person som är skottskadad springer drygt 1 kilometer?

Enligt kartan du själv tipsade om (https://vegasshootingmap.com) är det 320 meter mellan konsertplatsen och området där det ringde folk ifrån flygplatsen.

Men givetvis kan man springa en kilometer om man t.ex. är skjuten i armen och vill fly. Därtill finns det ju gott om uppgifter att folk som flydde bar skadade och döende därifrån.
Citera
2026-01-09, 12:58
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Och hur vet du det?

Har du inte tittat på kartan? Det är dödskallar på platserna där döda personer rapporterades, men det är inga dödskallar på flygplatsområdet.
Citera
2026-01-09, 13:06
Medlem
Citat:
Maverick är inte en plats - det är sightseeingföretaget som äger helikoptrarna, de lyfter från flygplatsen Harry Reid (tidigare McCarran) tvärs över gatan från Mandalay. Det ser mycket riktigt ut som om de flyger en sightseeingrundtur. Att de stannar upp vid olika hotell och sevärdheter ingår i deras erbjudande - såhär står det idag på deras hemsida:
• Fly in a luxury helicopter over the Strip
• Soar above Bellagio, Sphere & Wynn
• The best views of Vegas are from the sky
• Convenient departures from the Strip

Att helikoptrarna ser ut att stanna och transpondrarna ser ut att stängas av bakom Mandalay kan mycket väl bero på att transpondrarna helt enkelt blev blockerade av byggnader när de var på väg ned för landning. Den första helikoptern lyfter 9.37/9.38 och kommer in bakom hotellet 9.46 vilket alltså är 8/9 minuter senare och då är de ganska nära landningsplatsen vilket stämmer mycket väl med längden på deras sightseeingturer (10-12 minuter enligt hemsidan).
https://www.maverickhelicopter.com/las-vegas/experiences/las-vegas-nights-tour?loc=lv

Fel av mig Maverick är företag stämmer. Angående tourerna så är i princip alla likadana och de flyger på en höjd väl över de högsta byggnaderna i Las Vegas och inte under takhöjd. Att tre helikoptrar skulle stanna och hovra en stund bakom Mandalay Bay är INTE en del av deras naturliga tourer (kolla här till exempel https://www.youtube.com/watch?v=yNmLnGPB2wc). Det stämmer att transpondrarna är känsliga och störs när de kommer bakom byggnader. Men om vi inte tror att det är eldgivning vi ser på vissa videor utan endast regelbunden ljussignaler så ser vi att de står mellan byggnadern och fri signal tillbaka till mottagaren.

Det är lite för många saker som inte stämmer. Det kan vara tillfälligheter men om de blir många så börjar i alla fall jag undra.
Citera
2026-01-09, 13:09
Medlem
Citat:
Har du inte tittat på kartan? Det är dödskallar på platserna där döda personer rapporterades, men det är inga dödskallar på flygplatsområdet.

Jag har inte hävdat att någon dött endast att det finns skottskadade människor en bra bit från konsertområdet. Vilket bekräftas av de 911-samtal jag länkat till. Sen visst kan det ha varit så att de sprungit dit. Men lyssnar man på samtalen låter det mer som det pågår skottlossning precis där de är. Och även en otränad person som jag som aldrig gjort miltärtjänst kan höra skillnaden på om någon skjuter 20-40 meter i från mig eller 500 meter.
Citera
2026-01-09, 13:12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Fel av mig Maverick är företag stämmer. Angående tourerna så är i princip alla likadana och de flyger på en höjd väl över de högsta byggnaderna i Las Vegas och inte under takhöjd. Att tre helikoptrar skulle stanna och hovra en stund bakom Mandalay Bay är INTE en del av deras naturliga tourer (kolla här till exempel https://www.youtube.com/watch?v=yNmLnGPB2wc). Det stämmer att transpondrarna är känsliga och störs när de kommer bakom byggnader. Men om vi inte tror att det är eldgivning vi ser på vissa videor utan endast regelbunden ljussignaler så ser vi att de står mellan byggnadern och fri signal tillbaka till mottagaren.

Det är lite för många saker som inte stämmer. Det kan vara tillfälligheter men om de blir många så börjar i alla fall jag undra.

Är det fastslaget att det är sightseeinghelikoptrarna som blinkar på filmen?

I filmklippet du länkar är de ju ganska när att ligga under takhöjd till mandalay - och om deras transponder kommunicerar med något i marknivå på flygplatsen så kan de kommunikationen absolut blivit avskuren. Tittar man på rutten de flög strax före skjutningen så är den dessutom exakt densamma som om du t.ex. kollar på flightradar24 och ser hur de flög igår. (Exemplet jag såg igår var de dock endast 2 helikoptrar)
Citera
2026-01-09, 13:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Jag har inte hävdat att någon dött endast att det finns skottskadade människor en bra bit från konsertområdet.
Mitt misstag där - blandade ihop dig med adapterns påståenden - sorry.

Citat:
Vilket bekräftas av de 911-samtal jag länkat till. Sen visst kan det ha varit så att de sprungit dit. Men lyssnar man på samtalen låter det mer som det pågår skottlossning precis där de är. Och även en otränad person som jag som aldrig gjort miltärtjänst kan höra skillnaden på om någon skjuter 20-40 meter i från mig eller 500 meter.

Imponerande kunskaper du besitter - jag har både varit med i skytteklubb (även om det var 40 år sedan) och gjort lumpen och jag har ingen möjlighet alls att avgöra avståndet - allra minst på en rasslig telefoninspelning.
Citera
2026-01-09, 13:16
Bannlyst
Citat:
Imponerande kunskaper du besitter - jag har både varit med i skytteklubb (även om det var 40 år sedan) och gjort lumpen och jag har ingen möjlighet alls att avgöra avståndet - allra minst på en rasslig telefoninspelning.
SionakePlisssken, jag kan garantera dig att du hör skillnad på ett gevär avlossat 20 m ifrån dig och ett gevär avlossat en halv km bort.
Citera
2026-01-09, 13:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
SionakePlisssken, jag kan garantera dig att du hör skillnad på ett gevär avlossat 20 m ifrån dig och ett gevär avlossat en halv km bort.

Nazaptern: Ja det tror jag också man gör men jag trorknappast någon kan avgöra avståndet på de telefoninspelningar som länkats. Vem har ens påstått att det skulle skjutits 20 meter från de som ringde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in