2026-01-09, 11:37
Medlem
Två anställda på ett vård- och omsorgsboende i en kommun i Västerbotten misstänks för sexbrott, rapporterar P4 Västerbotten.

De anställda har stängts av och de misstänkta brotten ska ha inträffat i december.

De misstänkta brotten anmäldes av utomstående. Kommunen har också gjort två lex Sarah-anmälningar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1438208
Citera
2026-01-09, 11:43
Medlem
SilkyJohnsons avatar
90-åring blir våldtagen
Bråk mellan personal
Och nu sexbrott

Som en idiot skrev i en annan tråd " dom kanske har jobbat många timmar och är trötta"
Så jävla sjukt
Citera
2026-01-09, 12:13
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Ja vad fan säger man? Är det inte dags för våra politiker att verkligen kartlägga vilka grupper som gör sådana här saker? Hur ska de annars upphöra?
Citera
2026-01-09, 12:37
Medlem
Rimners avatar
Det värkar gälla Vännäs;

"Två anställda på ett vård- och omsorgsboende i Vännäs har polisanmälts misstänkta för att ha utsatt boende för sexbrott."

"De misstänka brotten har polisanmälts av utomstående. Kommunen har tagit de misstänkta personerna ur tjänst men med bibehållen lön."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/misstanka-sexbrott-pa-aldreboende-i-vannas
Citera
2026-01-09, 18:51
Medlem
Det rör sig alltså om två oberoende separata händelser vilket gör det än mer anmärkningsvärt.

Citat:
– Det jag kan säga är att det är två separata, oberoende av varandra händelser där det har upprättats polisanmälan där det finns misstanke om brott.
.
.
Enligt Örjan Strandb*rg ska det alltså inte finnas något samband mellan händelserna.

https://www.norran.se/nyheter/vannas/artikel/sexbrott-pa-aldreboende-i-vannas-utreds/r51v47nj

-Jasså, det var överraskande. Brukar du också?
-Ja det händer emellanåt när lusten tränger på.
Citera
2026-01-09, 23:50
Medlem
Någon i Vännäs måste ju veta vilka männen är. Vännäs är ju inte så stort.
Citera
2026-01-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alf64
Någon i Vännäs måste ju veta vilka männen är. Vännäs är ju inte så stort.

Ja garanterat många rödstrumpor i och kring Vännäs/Umeå som vet, men detta kommer va tyst om då de är deras gullgossar som varit i farten igen.

Väldigt många fall senaste tiden med sexbrott mot äldre iaf
Citera
2026-01-10, 10:39
Medlem
halaltarzans avatar
Ett försök att stävja sånt här är väl att låta samma kön ta hand om andra med samma kön. Dock kommer det väl aldrig att bli 100-procentigt, tänker t.ex. på bög-pakin där på hotellet på Södermalm som våld tog en manlig gäst.
Citera
2026-01-10, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Ett försök att stävja sånt här är väl att låta samma kön ta hand om andra med samma kön. Dock kommer det väl aldrig att bli 100-procentigt, tänker t.ex. på bög-pakin där på hotellet på Södermalm som våld tog en manlig gäst.

Blir svårt. Låt säga att det vid något tillfälle är 10 kvinnliga boende och två gubbar. En dag arbetar Eva-Lena, Kurt och Ahmed. Ska den manliga personalen bara rulla tummarna isf när de tagit hand om varsin gubbe?

Och att bara anställa kvinnor funkar inte eftersom bristen på kvinnor måste fyllas ut med män.
Citera
2026-01-10, 11:18
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Blir svårt. Låt säga att det vid något tillfälle är 10 kvinnliga boende och två gubbar. En dag arbetar Eva-Lena, Kurt och Ahmed. Ska den manliga personalen bara rulla tummarna isf när de tagit hand om varsin gubbe?

Och att bara anställa kvinnor funkar inte eftersom bristen på kvinnor måste fyllas ut med män.

Finns väl alltid något att göra, typ städa, skala potatis, diska, skotta snö, klippa gräset, gå igenom vad som ska beställas osv. osv. Eller går topplockspackningen på facket då eller?
Citera
2026-01-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Finns väl alltid något att göra, typ städa, skala potatis, diska, skotta snö, klippa gräset, gå igenom vad som ska beställas osv. osv. Eller går topplockspackningen på facket då eller?

Stödet sköts ju externt, likaså kommer maten i kantiner. Det skulle vara om man placerade dem permanent i tvättstugan.
Citera
2026-01-10, 13:07
Medlem
Manliga anställda på äldreboenden kan vara bra, eftersom det förekommer tunga lyft.
Men har inte träffat på många manliga skötare jag gillat. Under min fars sista år låg han inne på ett boende för palliativ vård och det var fler gånger han låg och grät när jag kom för att besöka honom. En manlig skötare hade upprepade gånger förnedrat min far muntligen. Den skötaren brukade mest skälla och domdera över de boende, vilket jag blev vittne till flera gånger. Eftersom det tydligen var brist på personal tror jag inte ledningen brydde sig nämnvärt. De flesta som jobbade där verkade inkapabla och ointresserade.

Vad gäller våldtäkt mot brukare beror det inte alltid på könsdrift utan även mycket på att få känna sig i maktställning över offret.

Vidrig syn på människor som inte längre kan klara sig själva. Att bli förnedrad och våldtagen när man är gammal och sjuk är det sista man önskar på sluttampen av sitt liv. Man har ju ändå inte mycket kvar att se fram emot i livet så att få bli väl bemött av personalen borde vara A och O.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in