2026-01-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kolla in den här videon:
"This angle clearly shows the ICE agent being hit and dragged on by the car. Could have easily killed him."
https://x.com/dvanlangenhove/status/2009227706718933223
en upspeedad video med noll kvalite från en helt orelevant vinkel dessutom, bättre kan du.

för er som vill se verkliga förloppet utan musik och normal uppspelnings hastighet.
https://www.nytimes.com/video/us/100000010631041/minneapolis-ice-shooting-video.html
Citera
2026-01-09, 00:31
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Du fattar väl att det är en jävla skillnad på folk som stormar ett ställa kontra en person som attackerar en polis?

Om någon attackerar dig så har du rätt att försvara dig, stormar nån en byggnad så gäller inte samma regler.

Jag hoppas att du bara spelar korkad.
/QUOTE]
UOTE]

Så om någon kommer hem och stormar in i ditt hem så får du inte försvara dig! Good point! De var polis och ordningsmakt i kapitolium som garanterat kände sig hotade också. Tror nog det är du som är dum om du inte ser att detta är mer våld än situationen kräver. Om någon polis skulle skjuta en högerextremist som protesterar i Sverige så skulle du inte tycka samma sak. Gillar för övrigt vare sig vänster eller högerextremister. Men har så mycket vett så förstår om situationer kräver dödligt våld eller ej.
Citera
2026-01-09, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Ja? De beordrade henne att kliva ur bilen för att hon störde ordningen. Käringfan försökte då köra därifrån. Så hur ska de kunna gripa henne för störande av ordning?

Alltså, du är inte smart.

Skjuta mot däcken? Sedan gå fram till bilen och gripa henne. Eller menar du att tre kraftigt beväpnande poliser inte klarar att övermanna en ensam kvinna utan andra vapen än gosedjur att kasta på dem, utan att skjuta henne tre gånger i huvudet när hon är försvarslös? Om de här tuffa grabbarna är så klena förstår jag varför de skjuter vilt omkring sig.
Citera
2026-01-09, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
/QUOTE]
]

Jo men ska man skjutas för alla incidenter som hindrar ordningmakt? Som jag skrev ska huliganer, trumpdemonstranter, motorburen ungdom som stör ordning med sina a-traktorer och ger polisen onödigt jobb på våran landsbyggd också skjutas? Det är konstigt att ni bara står för ordning åt ena hållet och inte åt andra?

Efter att ha sett filmen, hon kör ju tydligt ifrån ICE agenterna hade motorhuven varit riktad mot agenterna så hade det varit annat. Det känns ju som hon vill bort från situationen när ICE agenterna närmar sig inte eskalera den. Har man ett sånt typ av jobb så måste man kunna bedöma situationer bättre, agenten riskerar livet även för andra och agenter då bilen har kunnat åka okontrollerat in i vem som helst efter skjutningen.

Vilka "ni" ? Jag talar enbart för mig själv ska jag få be att tala om. Vad andra tycker och anser kan jag inte ansvara för. Den här tråden handlar om just den här isolerade situationen, och hur den hanterades av rättsväsendet. Vi har inte hela bilden av händelseförloppet, och kan egentligen inte dra några slutsatser av hur händelsen utspelade sig. Det jag ser och hör på klippet stärker bara mina åsikter att det handlar om en ren provokation från en viss "grupp" av människor som inte kan hantera att leva i en rättstat. Som jag har sagt i föregående inlägg så rättfärdigar jag inte att en person dör för sin övertygelse/tro/aktivism, men sunt förnuft är tydligen helt ute ur bilden i sammanhanget. Det är kappvändarmentalitet, och en nästan barnslig mentalitet av konsekvens-tänk. Den mentaliteten fick en person att mista livet. Tror du att hon hade agerat annorlunda om hon visste hur det hela hade utspelat sig? Förmodligen. Sen att jämföra en epa-kille med en aktivist som medvetet provocerar en tjänsteman med ett fordon, är ganska långsökt. Men det är den attityden och tankesättet som skapar en utmattande agenda som ganska många är trötta på.
Citera
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Titta igen kanske?
Hon kör rakt fram först

Har kollat X antal gånger och hon vrider ratten och det syns att hjulen vrider sig direkt, INNAN hon blir skjuten... Kolla igen, kanske?

https://www.nytimes.com/video/us/100000010631041/minneapolis-ice-shooting-video.html
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takeseven
Otroligt få svenskar supportar Trump.

Och av de få som gör det lär den största delen såklart ändå beklaga denna sorgliga händelse och hoppas att det utreds ordentligt.

Men ändå kryllar tråden av dårar som tycker att detta är okey och att kvinnan gjorde fel. Och lägger stor möda på att misskreditera henne.

Jag har en stor portion sunt förnuft. Jag menar att dessa användare inte är vanliga svenskar utan botar. Och vad de tillför i tråden fattar jag inte.

Säger TDS boten som försöker skifta fokus till Trump. Som att han var på plats?
Citera
2026-01-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Nog verkar det som övervåld att skjuta kvinnan. Däremot när man ser övriga vinklar från händelsen så ser inte bilens framfart lika harmlös ut längre som på det klipp som kritikerna sprider. JD Vance sa även på en presskonferens att ICE och även personen som avlossade skotten ska ha attackerats tidigare för några månader sedan, så kanske var de lite på sin vakt? Personen kan ju inte veta att kvinnan inte hade för avsikt att köra på honom när hon börjar accelerera, och han står framför bilen.

Bilen ändrar riktning först när hon skjutits, förmodligen för att hon släppte på ratten eller fick sina sista ryckningar. Med det sagt är det svårt att försvara skotten, då detta ändå inte garanterar att ett fordon stannar. Han hade kunnat kasta sig åt sidan likaväl, det hade varit enklare. Oavsett är det tragiskt och något sånt här ska inte hända, men som i samtliga fall med samma utgång - varför lyssnar aldrig offren på polisens/lagens uppmaning? Ofta när något sånt här händer så har offret struntat i uppmaningen och gjort tvärtemot. Det ursäktar inte det som hände men hon hade uppenbarligen levt idag.

Hon hade dessutom inget att oroa sig för även om de ville ställa henne några frågor. Hon var amerikansk medborgare och hade fått åka hem 30 sekunder senare. Men enligt de som försvarar ICE så hade hon saboterat för dem innan? Kanske var det därför hon inte var samarbetsvillig och fick panik? Öppna frågor då jag är för dåligt insatt för att anklaga henne för något.

Hur kan du ta någonting som vance säger på allvar? Stor varningsflagg redan där. Sen ska den här kvinnan självklart inte bestraffas för något en helt annan person har gjort. Det visar bara att han agerade i affekt, inte självförsvar. Vance är inte så smart.
Citera
2026-01-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
en upspeedad video med noll kvalite från en helt orelevant vinkel dessutom, bättre kan du.

för er som vill se verkliga förloppet utan musik och normal uppspelnings hastighet.
Ojdå, visade inte videon vad du ville? Bäst att man inte tittar på den?
Citera
2026-01-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det handlar om federala agenter och mest troligt försök till vållande av kroppsskada.

Förklara de två skotten genom sidorutan.
Citera
2026-01-09, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Titta igen kanske?
Hon kör rakt fram först

jag och sen jätte mycket åt höger bort från ice agenten. Som istället för att flytta sig för en bil som kommer i snigelfart drar sitt vapen och skjuter henne 2-3 gånger.

Citera
2026-01-09, 00:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Skjuta mot däcken? Sedan gå fram till bilen och gripa henne. Eller menar du att tre kraftigt beväpnande poliser inte klarar att övermanna en ensam kvinna utan andra vapen än gosedjur att kasta på dem, utan att skjuta henne tre gånger i huvudet när hon är försvarslös? Om de här tuffa grabbarna är så klena förstår jag varför de skjuter vilt omkring sig.

Fast de sköt inte vilt omkring sig utan en person sköt väldigt kontrollerat och träffade bara en person.

Vad försöker ni åstadkomma med känslosåsen?
Citera
2026-01-09, 00:35
Medlem
Poängen jag ville få fram här min lilla anarkist

Spelar noll roll om du ser ICE som ett gäng skjutglada dårar....de är fortfarande federala poliser och har fått de befogenheter som gör att de kan gripa,stoppa kärringen....

Men jag hoppas nu att Minnesota nu lyder ICE och inte står i vägen när de utför sitt jobb😊

Citat:
Ursprungligen postat av Trues245
Han är dock inte vår statschef.

Komiskt att ni alla har fått för er att jag är en vänstervriden kommunist, bara för att jag inte hurrar åt avrättningar av oskyldiga eller hatar kvinnor. Jag är i själva verket ganska konservativ politiskt.

Polisen ska vara restriktiv med dödligt våld. Den här kvinnan utgjorde inget hot, dödligt våld var inte motiverat. Han stod inte i bilens färdväg när han sköt första skottet, och de två andra skotten sköts genom sidorutan. Det är inte självförsvar. Det kan ingen tycka oavsett politisk färg. Det är som någon annan skrev, hon verkar ha fått betala priset för att han ville hämnas för att en helt annan person, vid ett annat tillfälle, släpat honom efter sin bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in