Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,23%
1129 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,74%
209 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,57%
100 röster
Vet ej/Annat
5,46%
83 röster
2026-01-08, 20:30
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
Idag, iran.
I morgon, Ryssland.
Spelar ingen roll för folken eftersom vi snackar eviga kaozfolk men det blir troligtvis bättre läge för Ukraina och Israel i alla fall, 🙂.
Ja, Trumps försök att få över Ryssland på västs sida mot Kina verkar inte gå så bra. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig.
Citera
2026-01-08, 20:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hoppas det är Artesh som hindrar regimen från att fly genom att stänga luftrummet

Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Iran är inte Libyen, Iraq, Somalia eller Syrien. Det är ett sammanhållet land etniskt och kulturellt med mycket gamla anor och historia. De faller inte sönder på det sättet eftersom alla i princip vill ha en modern demokrati och västerländsk frihet.
Varför har man diktatur då.
Citera
2026-01-08, 20:33
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Han passar nog bäst som influencer för den iranska diasporan dock. Han gör sig alltid aktuell när det är oroligt i Iran men det är nog inte så många som tar honom på allvar.

Jag tror du har fundamentalt fel i den bedömningen. Han är i nuläget den enda legitima kandidaten till att leda landet i en övergångsperiod till demokrati.
Citera
2026-01-08, 20:35
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Varför har man diktatur då.

Iran har ju varit en teokratisk diktatur sedan revolutionen 1979. De som har tillhört diktaturen har naturligtvis kunnat tjäna enormt på detta medans folket förtrycks och numera i princip svälter
Citera
2026-01-08, 20:38
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Detta bär tydliga tecken på ett mönster vi sett förut, och med stor sannolikhet ser vi nu början på ett "liknande Maidan"… Det handlar inte längre bara om lokala protester, utan om en sofistikerad och koordinerad påverkansoperation där USA och EU spelar sina vanliga roller i bakgrunden…. Men den här gången finns en avgörande skillnad än maidan: Israel framstår som den mest drivande kraften bakom kulisserna. För Israel är ju detta inte bara politik, det är en existentiell strategi för att montera ner sin största regionala motståndare inifrån…

Demokratin verkar ju gå bananas överallt nu.. Trump har fått blodad tand med Venezuela och nu snart Grönland!

Ett fritt Iran kan boosta värdsekonomin väldigt mycket. De som stått på iranska folkets sida kommer att skörda frukterna ekonomiskt som tex Israel och USA. Det är snart sköredetid...
Citera
2026-01-08, 20:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Nu hotar trumpen att agera hårt om iran dödar
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Den oranga apan har väl fullt upp med att kidnappa presidenter och kvinnor mitt i natta å sen ska han mörda kvinnor som kör bil på en parkering å sen ska han erövra och plundra Grönland, Mexico, Canada och Puerto rico.
Därefter ska han spela golf, så han hinner inte med Iran förrän nästa torsdag kl 14:15.
Irans både import och export är bara mikroskopisk med EU och USA.
Så även om det skulle bli någon politisk förändring i Iran, så kommer garanterat kontakterna med Väst även fortsättningsvis bli helt försumbara!
Citera
2026-01-08, 20:47
Medlem
Citat:
Ett fritt Iran kan boosta värdsekonomin väldigt mycket. De som stått på iranska folkets sida kommer att skörda frukterna ekonomiskt som tex Israel och USA. Det är snart sköredetid...

Du menar alltså att vi ska se fram emot att man plundrar ännu ett land, precis som man ska göra nu med Venezuela?

Tänk dig en ö (Iran) som har kistorna fulla med guld, men som har befäst sina stränder. Piraterna (stormakterna) kan inte bara storma ön utan att det ser illa ut i historieböckerna. Så istället lägger de sig på rad utanför kusten och blockerar all mat och förnödenheter tills folket på ön börjar svälta och slåss mot sina egna vakter.
Citera
2026-01-08, 20:53
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du menar alltså att vi ska se fram emot att man plundrar ännu ett land, precis som man ska göra nu med Venezuela?

Tänk dig en ö (Iran) som har kistorna fulla med guld, men som har befäst sina stränder. Piraterna (stormakterna) kan inte bara storma ön utan att det ser illa ut i historieböckerna. Så istället lägger de sig på rad utanför kusten och blockerar all mat och förnödenheter tills folket på ön börjar svälta och slåss mot sina egna vakter.
Tänk dig i ställer ett land där folk har demokrati och lever i frihet, där människor kan komma och gå och som har kistorna fulla av guld och bara behöver befästa sig mot länder där man inte lever i frihet och är fattiga.

Just nu har Iran inte ens vatten till sin egen huvudstad.
Citera
2026-01-08, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Tänk dig i ställer ett land där folk har demokrati och lever i frihet, där människor kan komma och gå och som har kistorna fulla av guld och bara behöver befästa sig mot länder där man inte lever i frihet och är fattiga.

Just nu har Iran inte ens vatten till sin egen huvudstad.

Det är en vacker bild av ”frihetens fästning”,
men den döljer en mörk sanning… Om man verkligen brydde sig om att folket i Teheran inte har vatten, varför omfattas då även vattenreningsteknik och miljöprojekt av de finansiella blockaderna?

Att peka på ett törstigt folk samtidigt som man håller handen för kranen är inte att försvara frihet .. det är vidrigt! det är att använda törst som ett vapen. Det är precis det som är pirat-taktiken.. man ser till att ön blir obeboelig, och sen erbjuder man sig att ”rädda” den i utbyte mot att man får nycklarna till guldkistorna (oljan osv) .. Om det verkligen handlade om mänsklighet, skulle man lyfta blockaden för livsnödvändiga resurser imorgon. Men det gör man inte, för då försvinner hävstången för regimskiftet.
Citera
2026-01-08, 20:58
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Nu ska nätet vara släckt i hela landet.

Dom har released the fucking furry!

Frågar pt en vän, om internet är nere, kan man fortfarande skicka video med MMS?

https://mastodon.social/@netblocks/115860642444793276
Skäggen brukar släcka ned internet när det har varit oroligheter tidigare gånger.

Undrar hur mycket vapen Kurderna har sparat undan i gömmorna som kan vara användbart nu.
Citera
2026-01-08, 20:59
Medlem
Citat:
Jag tror du har fundamentalt fel i den bedömningen. Han är i nuläget den enda legitima kandidaten till att leda landet i en övergångsperiod till demokrati.

Legitim? Gubben har inte ens besökt Iran sedan 79 och ändå skanderar tusentals regimtrogna i norra Iran ”Pahlavi is without honor!'

Vi vet inte ens om han överlever ett dygn i landet.
Citera
2026-01-08, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har bara varit insatt i fem år eller så men har redan sett en handfull sådana här bilden från Iran. Mina persiska vänner har sett det under 40 år och alltid med samma resultat. Antingen är protesterna för små eller så lyckas regimen slå ner det med våld. Att regimen kommer att falla någon gång är helt tydligt, missnöjet är mycket stort i Iran (även bland religiösa), men historien har lärt mina vänner att inte hoppas på för mycket vid varje enskilt sådant här tillfälle.

Ett stort problem är att det saknas en stark enande kraft mot regimen. Motståndet är splittrat. Reza Pahlavi är troligen den som har störst stöd men det vacklar en del också (revolutionen skedde ju för att folket var missnöjda med monarkin, även om det som kom visade sig vara värre). Han påstod att han hade stöd från flera uppsatta militärer och poliser vid 12-dagarskriget med Israel men inget hände då egentligen.

Jag hoppas naturligtvis att regimen faller men jag har lärt mig att inte tro att den gör det även när protesterna blommar ut hyfsat kraftfullt.

Jag hoppas verkligen att regimen faller, att folket blir fria och Iran att blir värdefullt igen. Det finns mycket vackert där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in