2026-01-08, 17:37
Medlem
Ojdå, lite ladd, inget märkvärdigt men att köra bil när man har druckit är oförlåtligt.
Citera
2026-01-08, 17:38
Medlem
Oj, vad det spekuleras här.

Jag är endast intresserad av omständigheterna kring hennes olycka samt påståendena om rattfylla och att man ska ha hittat kokain på henne.

Jag tänker mig att det kan ha gått till ungefär så här:

Hon har tagit en viss mängd kokain och är något påverkad av detta när hon råkar ut för den påstådda viltolyckan. Polisen får misstanke om rattfylla och genomför ett test på olycksplatsen. Dessa mätinstrument ger dock inte alltid ett fullständigt svar om alkohol, särskilt om det gått en viss tid sedan konsumtion.

Lagen medger att man i vissa fall kan hållas ansvarig för trafikbrott även om alkoholen till stor del gått ur kroppen, om det ändå går att visa att körförmågan varit nedsatt – exempelvis genom trötthet eller annat påverkat tillstånd i samband med en olycka. Det är alltså möjligt att hon haft en låg promillehalt, under straffbar nivå, vilket förklarar hur hon själv uttrycker sig. Så långt är resonemanget rimligt.

Men sedan uppdagas det – på stationen – att hon haft kokain på sig. Då genomförs naturligtvis en narkotikakontroll. Alternativt har en sådan redan gjorts som rutin i samband med alkoholkontrollen. Om provsvaret visar att hon haft narkotika i kroppen, genomförs en visitation där man hittar den påse som det talas om.

Hur som helst blir hon av med körkortet. Ett sådant ingripande sker normalt vid vårdslöshet i trafik eller vid drograttfylla. Det kan också röra sig om ett tillfälligt omhändertagande av körkortet i väntan på slutgiltiga provsvar, särskilt om det finns misstanke om fortsatt narkotikabruk. Lagen ger även möjlighet att återkalla körkort om en person bedöms ha alkohol- eller narkotikaproblem.

När hon sedan säger att hon ”inte känner igen sig” är det oklart vad hon egentligen menar med det.

Min slutsats är därför följande:
Jag tror att hon körde nykter i alkoholhänseende – vilket också är det hon kommenterar offentligt – men att hon åkte fast för drograttfylla och narkotikainnehav, vilket hon i praktiken inte kommenterar alls.
Citera
2026-01-08, 17:39
Medlem
Hoppas hon får det stöd hon behöver. Vilket jävla magplask.
Citera
2026-01-08, 17:39
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Märklig historia, det verkar som att hon i ett uttalande förnekar både rattfylla och narkotika. Vad skulle hon vinna på att förneka om hon är skyldig til dessa brott? Det är ju inte så att det försvinner, sanningen kommer ju komma fram?

Sant, mkt märkligt - och att skriva till SVT om en viltolycka!? Är hon fortfarande full/påtänd!?

Kokset ska ju analyseras, vet inte varför det ska ta så lång tid (torsdag nästa vecka nämnde TV4 nyss).
Citera
2026-01-08, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det verkar som att hon först misstänktes för rattfylleri och därför togs till stationen, och där hittade man då denna påse som misstänks vara kokain.

Det är bara så jag kan få ihop historierna...
Hon kan väl inte gärna ljuga om att hon blåste 0?

Antagligen är det en DROG-rattfylla som hon är misstänkt för om hon säger att polisens instrument inte gav utslag för alkohol.

Eftersom hon påstår att hon råkat ut för en viltolycka gissar jag att hon råkat köra av vägen i ett påtänt tillstånd varefter någon förbipasserande ringt dit polis som noterade att hon inte var nykter och plockade med henne till stationen för visitering och provtagning.

Klantigt att torska med 2 gram på sig, då går det inte direkt att skylla på att det var en engångsföreteelse eller att hon blivit drogad.

Katja Nyberg borde vara en given kandidat att tilldelas Johnny Bode-priset
Citera
2026-01-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissPerfectionist
hmmmm känns ju märkligt det här, ja.

hon kan väl inte vara så korkad att hon ljuger i detta skede?

Nä det låter ju faktiskt helt sjukt om hon försöker med en lögn i detta skede. Ska bli spännande att se bart det landar.
Citera
2026-01-08, 17:43
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag skrev fel. Menade såklart 28 dec.

Tio dagar är ju oceaner av tid när det handlar om två skitenkla tester. När det rör sig om en riksdagsledamot som dessutom sitter i justitieutskottet borde fallet vara prioriterat. Det är väl bara att ringa in nån labbrock som analyserar dessa tester på en kvart?
Nu vet jag inte hur dom lokala fackförhandlingarna sett ut på NFC, men det är väl fullt möjligt att dom flesta hade klämdag i måndags och var tillbaka först igår?

Sedan har dom väl en backlog som jag förmodar inte prioriteras baserad på medialogik. Rattfylla om något är säkerligen rätt lågt prioriterat, då körkortet väl ändå är indraget i väntan på utfall? Ringa narkotikabrott lär väl ha lägst prio av allt.
Senast redigerad av brukstjack 2026-01-08 kl. 17:46.
Citera
2026-01-08, 17:45
Medlem
Kungenshoras avatar
Kolla in det här klippet på Katja Nyberg efter att expressen avslöjade att hon haft en ej uppgiven bisyssla i form av en detektivbyrå som ska avslöja folks "bisysslor och missbruk":

https://www.expressen.se/tv/nyheter/polisen-och-sd-politikern-om-detektivbyran-nagot-gammalt-som-ligger-kvar/

Hon blånekade, man får lätt psykopatvibbar av henne.

Hon blånekade även till att köra 71km/h på 40-väg.
Då sa hon att hon låg bakom ett långsamtkörande fordon och körde om i 50km/h samt att hastighetsmätaren visade fel?!
Då sa förvaltningsrätten att hon begått tre trafikbrott.
Hon verkar inte va säker i trafiken.

Människan verkar genuint oärlig.
Senast redigerad av Kungenshora 2026-01-08 kl. 17:54.
Citera
2026-01-08, 17:45
Medlem
Citat:
SD får inte enligt lag sparka henne pga missbruk utan i så fall hjälpa till med rehab om hon nu har dessa problem.

Att hon är riksdagsledamot innebär inte att hon är anställd av SD utan hon har ett förtroendeuppdrag.
Så SD kan utesluta henne, men de kan inte tvinga henne att lämna sin riksdagsplats.

Däremot kan hon bli avsatt av domstol om hon döms för ett brott som har 2 års fängelse eller mer i straffskalan.
Det har moderaterna råkat ut för vid ett par tillfällen.
Citera
2026-01-08, 17:51
Medlem
KaninHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det hittades väl spår av narkotika på någon toalett i Riksdagen för ett tag sedan.

Kanske samband?

Det hittades spår på Sverigedemokraterna, Liberalerna, Socialdemokraterna och Vänsterpartiets toaletter. Hon har säkert dragit någon lina...men det finns definitivt fler som gjort.
Citera
2026-01-08, 17:55
Medlem
Alla snöar in på att rattfyllan är alkohol, kan det inte vara misstänkt drograttfylla ?
Citera
2026-01-08, 17:58
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncensoredwords
Alla snöar in på att rattfyllan är alkohol, kan det inte vara misstänkt drograttfylla ?

Hon sa själv att hon blåste rent så ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in