2026-01-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
Betyder det svaret att du har förstått nu att alla dessa tre affärer av Nokia gav samma resultat trots olika noteringsvalutor?
Naturligtvis har alla dessa affärer gått på precis samma sätt, förutom eventuella växlingsavgifter. Frågan är om du förstår varför?

Och fråga 2 är om du förstår varför dessa inte går att jämföra med mitt guldexempel?

Nokia är noterat i EUR, så köper du för SEK så räknas kursen om. Köper du för USD så räknas kursen om. Säljer du i SEK så räknas kursen om, säljer du i USD så räknas kursen om. Av mäklaren.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-08 kl. 16:22.
Citera
2026-01-08, 16:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Så du klarade inte av att räkna som jag uppmanade dig att göra?

Om du inte gillar guld som exempel kan vi ta en aktie. Ta Nokia som exempel, den kan köpas i Stockholm för SEK, i Finland för EUR och i USA för USD.

För 1 år sedan gjorde du följande:
1. köpte Nokia för i Stockholm för 100,000 SEK
2. växlade 100,000 SEK till EUR och köpte Nokia i Finland för EUR
3. växlade 100,000 SEK till USD och köpte Nokia för USD

Idag säljer du allt och växlar USD och EUR till SEK.
Då kommer du se att alla dessa 3 affärer gick exakt lika trots att valutorna gick åt olika håll.

Räkna och se!

Edit här har du länkar till Nokia och till valutorna:
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/82987/nokia
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/52784/nokia
https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/4444/nokia-adr
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/18998/eur-sek
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/19000/usd-sek
Exakt samma aktie har naturligtvis ganska exakt samma värde OAVSETT VALUTAN på de börser den är noterad. Det ser marknaden till. Just Nokia och några till är alltså implicit valutakurssäkrade. Ta en påse nötter till herr finansman.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-08 kl. 16:27.
Citera
2026-01-08, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Naturligtvis har alla dessa affärer gått på precis samma sätt, förutom eventuella växlingsavgifter. Frågan är om du förstår varför?

Och fråga 2 är om du förstår varför dessa inte går att jämföra med mitt guldexempel?

Nokia är noterat i EUR, så köper du för SEK så räknas kursen om. Köper du för USD så räknas kursen om. Säljer du i SEK så räknas kursen om, säljer du i USD så räknas kursen om. Av mäklaren.

Du har sagt att olika noteringsvalutor leder till olika resultat men nu medger du alltså att det är fel?

Du håller med om att noteringsvalutan saknar betydelse?
Citera
2026-01-08, 16:32
Medlem
Citat:
Du har sagt att olika noteringsvalutor leder till olika resultat men nu medger du alltså att det är fel?

Du håller med om att noteringsvalutan saknar betydelse?
Jag börjar fundera på om du driver med mig. Har svårt att tro någon kan vara så otroligt korkad som du är.

Dina(?) globala indexfonder har backat eller möjligen gått plus minus noll år 2025, trots att aktierna egentligen plussat 17%. Kan vi vara överens där?

Det beror på att USD sjunkit mot SEK. Kan vi vara överens där?

Du köper Nokia för USD. Din mäklare växlar genast om dina USD till EUR och köper dina Nokia. Kan vi vara överens där?

Du säljer dina Nokia för USD. Din mäklare växlar genast om dina EUR till USD. Kan vi vara överens där?

I fallet med dina globala indexfonder har du varit med om dollarraset, det har du inte med dina Nokia eftersom dessa har varit i EUR då din mäklare hjälpt dig med att växla mellan valutorna.

Varför kan du inte bara titta på ditt konto och se hur det har gått med dina globala indexfonder? Har du blivit spärrad av Avanza för att du är korkad?
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-08 kl. 16:34.
Citera
2026-01-08, 16:34
Medlem
Citat:
Jag börjar fundera på om du driver med mig. Har svårt att tro någon kan vara så otroligt korkad som du är.

Dina(?) globala indexfonder har backat eller möjligen gått plus minus noll år 2025, trots att aktierna egentligen plussad 17%. Kan vi vara överens där?

Det beror på att USD sjunkit mot SEK. Kan vi vara överens där?

Du köper Nokia för USD. Din mäklare växlar genast om dina USD till EUR och köper dina Nokia. Kan vi vara överens där?

Du säljer dina Nokia för USD. Din mäklare växlar genast om dina EUR till USD. Kan vi vara överens där?

I fallet med dina globala indexfonder har du varit med om dollarraset, det har du inte med dina Nokia eftersom dessa har varit i EUR då din mäklare hjälpt dig med att växla mellan valutorna.

Kan du inte bara svara på frågan, håller du med nu om att noteringsvalutan för en fond eller aktie saknar betydelse för resultatet?

Du sa tidigare att det påverkade men nu verkar du hålla med mig om att det var fel, i så fall har vi gjort ett framsteg!
Citera
2026-01-08, 16:37
Medlem
Citat:
Kan du inte bara svara på frågan, håller du med nu om att noteringsvalutan för en fond eller aktie saknar betydelse för resultatet?

Du sa tidigare att det påverkade men nu verkar du hålla med mig om att det var fel, i så fall har vi gjort ett framsteg!
Läser du vad jag skriver? Jag har svarat på precis alla dina frågor, jag har berättat, men du tar uppenbart inte in något av vad jag säger.

Backa i tråden, du hittar svar på precis allt du frågar och frågat om.

Noteringsvalutan för en aktie har såklart betydelse om värdet på valutan förändras.
Citera
2026-01-08, 16:41
Medlem
Citat:
Läser du vad jag skriver? Jag har svarat på precis alla dina frågor, jag har berättat, men du tar uppenbart inte in något av vad jag säger.

Backa i tråden, du hittar svar på precis allt du frågar och frågat om.

Noteringsvalutan för en aktie har såklart betydelse om värdet på valutan förändras.

Är du överens med mig om att noteringsvalutan för en aktie eller fond saknar betydelse, ja eller nej?

Gör inte det här onödigt tjafsigt, låt oss slå fast vad vi anser om detta.
Citera
2026-01-08, 16:43
Medlem
Citat:
Är du överens med mig om att noteringsvalutan för en aktie eller fond saknar betydelse, ja eller nej?

Gör inte det här onödigt tjafsigt, låt oss slå fast vad vi anser om detta.
Läser du någonsin inläggen jag skriver?
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citera
2026-01-08, 16:45
Medlem
Citat:
Läser du någonsin inläggen jag skriver?

Men du sa ju i exemplet med Nokia i 3 olika noteringsvalutor att resultatet blir exakt samma. Samtidigt säger du nu att det inte blir samma.

Du behöver bestämma dig för vad du anser!
Senast redigerad av ZenFinancier 2026-01-08 kl. 16:52.
Citera
2026-01-08, 16:56
Medlem
Citat:
Men du sa ju i exemplet med Nokia i 3 olika noteringsvalutor att resultatet blir exakt samma. Samtidigt säger du nu att det inte blir samma.

Du behöver bestämma dig för vad du anser!
Så sa jag inte. Gå tillbaka och läs vad jag skrev.

Mäklaren växlar om det du betalar med till EUR, och tillbaka, så vad som händer med SEK-kursen eller USD-kursen medans du har din aktie i Nokia spelar ingen roll.
Citera
2026-01-08, 16:59
Medlem
Citat:
Så sa jag inte. Gå tillbaka och läs vad jag skrev.

Mäklaren växlar om det du betalar med till EUR, och tillbaka, så vad som händer med SEK-kursen eller USD-kursen medans du har din aktie i Nokia spelar ingen roll.

Nu måste vi sansa oss lite här. Gå tillbaka till mitt exempel med de 3 köpen av Nokia i 3 olika valutor. Anser du att resultatet blir detsamma eller inte efter vad jag beskrev? Försök svara klart och tydligt, samma eller inte samma?

(FB) Investera 8000-10000 kr i månaden på global index?

Om du säger samma betyder det att noteringsvalutan för en aktie saknar betydelse för avkastningen.
Citera
2026-01-08, 17:02
Medlem
Citat:
Nu måste vi sansa oss lite här. Gå tillbaka till mitt exempel med de 3 köpen av Nokia i 3 olika valutor. Anser du att resultatet blir detsamma eller inte efter vad jag beskrev? Försök svara klart och tydligt, samma eller inte samma?

(FB) Investera 8000-10000 kr i månaden på global index?
Jag har svarat på den frågan, och det är helt normalt att du får precis samma resultat förutom eventuella växlingsavgifter. Jag har berättat varför det är så i det fallet, men inte i fallet med dina globala indexfonder.

Om du klickar på pilen i det jag citerat så kan du följa tråden bakåt och se vad både du och jag har skrivit.

Nu klickar jag bort prenumerationsmarkeringen för den här tråden. Snälla, citera inte mig igen. Orkar inte med mer infantila inlägg från dig. Det finns inte en chans i världen att du är på riktigt.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-01-08 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in