2026-01-08, 16:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Vad ska USA med Grönland till? Vad ska Ukraina med Krim till?

Krim tillhör Ukraina. Grönland tillhör Danmark.

Vad är det du inte fattar?
Citera
2026-01-08, 16:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslampan
Exakt så är det, vi gnäller runt fikabordet och berättar hur mycket vi hatar Putin och Trump. Så skapas gemenskapen i Sverige.
Vi glömmer att Sverige är ett korrupt land på många listiga vis, vissa förnekar såklart att Sverige ens kan nämnas i samma mening som orden mutor, korruption eller där politiker säljer sig.
Men korruptionen är som sagt listig, här installeras inga guldhandfat i huset som man fått genom mutor.
Likaså målas rätt värdegrundspaket upp och ut genom tv-rutorna, tyck såhär så är du både intelligent och en nyttig idiot. Problemet är nu att svensken såld sig för enkelt, vi kan mycket väl få smaka på några förödande robotar som skickar tillbaka landet 200 år. Hur går det då med pridetåget och demonstranterna som gapar Freee Palenstajn!

Vi har levt i fred så länge att vi inte fattar vilken förödelse vi kan hamna i. Vi har också valt USA att sitta i knät på och USA har och kommer alltid bry sig bara om USA.

Nope, faktum är att Sverige tillhör världens 5 minst korrupta länder.
Citera
2026-01-08, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Jo, jag vet att du är efterbliven, du behöver inte yra ditt maga-nonsens.

Frågan är vem som står bakom dig?

För du är väl inte en ensam patetisk tönt som på riktigt står och gapar om den starkes rätt? Du förstår väl hur det kommer att sluta?

Hur kommer det sluta?
Citera
2026-01-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demotrash
Hur kommer det sluta?
Du kommer att vara bland de första att arkebuseras av samma gäng som du rövslickat upp till makten.

Det är alltid så det slutar. Den enda roliga egenskapen med fascism.
Citera
2026-01-08, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du kommer att vara bland de första att arkebuseras av samma gäng som du rövslickat upp till makten.

Det är alltid så det slutar. Den enda roliga egenskapen med fascism.

Konstigt när jag delar deras intressen och har mina egna till och med. I mitt intresse ligger det att de gör nånting åt euroslödder och Europa. Gör de inte det blir jag riktigt förbannad och kan t o m. visa tecken på anti-amerikanism själv. Men som tur är så är EU så jävla dryga och USA kommer att tröttna de är nog mer irriterande än jag själv vid det här laget. Så vi delar en del intressen så du behöver inte oroa dig för mig ska du se bättre du oroar dig för dig själv istället
Citera
2026-01-08, 18:56
Medlem
HansScheikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
USA behöver inte ens attackera. Det räcker att de skickar in Delta Force till Köpenhamn, drar ut transan ur sovrummet och flyger honom till en domstol på Manhattan precis som de gjorde med Nicolás Maduro.
Faktum är att detta nog är enklare att göra för USA än att försvara Grönland efter en eventuell "invasion". USA har noll erfarenhet av arktisk träning/krigföring, de har inte ens ett dedikerat specialförband. Om de invaderar på sommaren är det bara att invänta vintern Deras fina F-35 fungerar inte vid dessa temperaturer, deras flotta har inga isbrytare, deras kustbevakning har bara tre, osv...

Sen är ju Mette en kvinna, men det har du väl redan förstått.
Citera
2026-01-08, 20:24
Avslutad
äsch. Kan inte bry mig mindre om europas säkerhet.
Jag tror att vi är närmare en avsugning än någonsin när man ser hela världsdelen förfalla och människor slutar le.
Heheheheehe.
Citera
2026-01-08, 21:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HansScheike
Faktum är att detta nog är enklare att göra för USA än att försvara Grönland efter en eventuell "invasion". USA har noll erfarenhet av arktisk träning/krigföring, de har inte ens ett dedikerat specialförband. Om de invaderar på sommaren är det bara att invänta vintern Deras fina F-35 fungerar inte vid dessa temperaturer, deras flotta har inga isbrytare, deras kustbevakning har bara tre, osv...

Sen är ju Mette en kvinna, men det har du väl redan förstått.

Hans, du verkar ha missat att världen har gått vidare. USA har tränat i Arktis i flera år. De vet vad kyla är.

F35 funkar i minusgrader och du verkar få frostskador så fort någon nämner fakta. Och det där med isbrytare. USA har tillgång till fler resurser än du tror och de bara använder dem när det behövs.

Sen det där om Mette. Haha, "men det har du väl redan förstått"? Om du ska vara ärlig, så är han ju Danmarks första transsexuella statsminister.
Senast redigerad av lumen99 2026-01-08 kl. 21:37.
Citera
2026-01-08, 21:49
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Jag står bakom Danmark till 100%

Men för att detta ska bli en tråd eller åtminstone en diskussion så här kommer.

Hur mycket tyngd finns det i Mettes uttalande?

1. Kan Danmark göra ett militärt motstånd?

2. Hur agerar NATO vid en USA militär operation att inta Grönland?

3. Vad har resten av EUs ledare sagt gällande hoten mot Danmark men också Colombia? (personlig fråga)
Trump utmanar NATO idag genom att indirekt säga till NATO länderna att välja mellan USA och Danmark.
Citera
2026-01-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolabananer123
Trump utmanar NATO idag genom att indirekt säga till NATO länderna att välja mellan USA och Danmark.
Trump är insatt som President av mycket rika människor främst från sweitz och USA
Hans uppgift är att rasera system och regelverk
Han kommer att använda utressning och det stannar inte vid Grönland
sen kommer island sen kommer Norge
sen kommer gilbratar
ect ect ect
lika bra att säga nej vid första anhalt av hans utpressningsmetoder
Senast redigerad av WhiteDuck 2026-01-08 kl. 22:13.
Citera
2026-01-08, 22:15
Avstängd
coolabananer123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteDuck
Trump är insatt som President av mycket rika människor främst från sweitz och USA
Hans uppgift är att rasera system och regelverk
Han kommer att använda utressning och det stannar inte vid Grönland
sen kommer island sen kommer Norge
sen kommer gilbratar
ect ect ect
lika bra att säga nej vid första anhalt av hans utpressningsmetoder
Han uppfyller agenda 2030. En judisk uppfinning.
Citera
2026-01-08, 22:18
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Det där är inte artikel 5!

Fan vad sjukt och posta en fejkad artikel 5!
Vem gör så?
Måste va en komplett idiot eller troll, eller hur?

Jag skrev en genomgång av vad artikel 5 innebär i detta inlägg:
(FB) Om USA attackerar ett annat Nato-land upphör allt säger Danmarks statsminister Mette

Kortfattat, artikel 5 betyder inte ett jävla dugg och det är ett medvetet val.

Militära interventioner kan endast beslutas av respektive lands regering, inte av NATO.

Om Grönland invaderas och Danmark aktiverar artikel 5 kommer alla medlemmar tvingas ta ställning till vilken respons som de anser är "nödvändig".
Med största sannolikhet kommer samtliga NATO-länders regeringar komma fram till samma sak, att INGEN militär respons är "NÖDVÄNDIG".

Det här borde alla veta nu, varför återkommer detta missförstånd om och om igen?
Hur svårt är det att googla på vad som står i artikel 5?

Om USA skulle invadera Grönland vore det inte heller första gången som en militär konflikt inom NATO bryter ut, det har skett flera konflikter mellan medlemsländer men oftast väljer NATO att tona ned situationen.
Kriget mellan Cypern och Turkiet är fortfarande en olöst konflikt men inget av länderna har aktiverat artikel 5 för det.

Den enda gången artikel 5 aktiverats var efter 9/11.

OK, går till Försvarsmaktens hemsida. Du har ju rätt. Alla medlemmar måste vara överens för att artikel 5 ska aktiveras. Vilket innebär att ett Natoland kan angripa ett annat. För det angripande landet kommer säga nej till att aktivera artikel 5. Men som jag skrev, trodde jag aldrig att Nato skulle gå i krig med USA för Grönlands skull om Danmark bad om det. Det är väl inte det Mette säger heller. Allt upphör, hon menar kanske att Nato spricker eller att Danmark drar sig ur. Men det kommer inte heller hända.
Nä jag är inget troll.

Citat:
Ja, enligt Natos artikel 5 är Sverige skyldigt att betrakta ett väpnat angrepp på ett annat Natoland som ett angrepp även på Sverige. Men, alla medlemsländer måste vara överens om att artikel 5 ska aktiveras. Sverige har en av 32 avgörande röster, då alla medlemmar måste vara överens.

Efter 9/11 var det USA som var angripet och inte av ett Natoland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in