2026-01-07, 18:25
  #1537
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
De kommee göra det ekonomiskt fördelaktigt för grönlänningarna som kommer bli rika och danmark kommer tjäna på det hela då man slipper kostnaden ocv säkerheten garanteras.

Enkelt inte som vänstermedia svt carl bildt och andra som fantiserar om krig vilket de borde spärras in på mentalsjukhus för
Exakt.
Djäklar vad de liberala vänsterglobalisterna gråter ut i tråden...
Man vägrar se fördelarna.
Citera
2026-01-07, 18:25
  #1538
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
De kommee göra det ekonomiskt fördelaktigt för grönlänningarna som kommer bli rika och danmark kommer tjäna på det hela då man slipper kostnaden ocv säkerheten garanteras.

Enkelt inte som vänstermedia svt carl bildt och andra som fantiserar om krig vilket de borde spärras in på mentalsjukhus för
Skurkregeringen i Washington har nämnt att varje Grönländare kunde få en större summa pengar inför en folkomröstning, vilket förstås skulle leda till hyperinflation.
Citera
2026-01-07, 18:28
  #1539
Medlem
Ferhs avatar
Jag kan inte se vad USA skulle ha Grönland till. De har redan en militärbas där och skulle säkert få bygga fler om de ville, och om det är naturresurser de vill ha så är det väl fritt fram för dem att investera i det. Problemet med Grönlands naturresurser är främst att mer än 80% av landet är täckt med is och att det knappt finns vägar eller infrastruktur eftersom sådant vore både dyrt och svårt att bygga där.

Dessutom så om nån amerikan ville bo som på Grönland så kan de lika gärna flytta till Alaska istället, och att Kina eller Ryssland på något sätt skulle tillåtas ta över Grönland vore helt otänkbart.
Citera
2026-01-07, 18:30
  #1540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja. Han är korkad om han ställer sig frågande till varför Grönland tillhör Danmark.

Du verkar också korkad som ignorerar det jag citerade.

"(..) ingick Danmark och USA år 1951 en försvarsöverenskommelse som gav amerikanerna tillgång till Grönland i utbyte mot att de erkände Danmarks suveränitet över ön."

Detta säkerhetsavtal gäller.

Detta gäller också.
1951 gick Grönland över från kolonial status till integration och danskt län.
Grönland är en autonom del av Konungariket Danmark, med omfattande självstyre sen 1979, som fördjupades 2009 och har ett parlament med premiärminister Nielsen.

.... och Stephen Millers habegär kan mättas nån annanstans än att hota med imperialism ihop med Trump mot suveräna stater.

Ja det är märkligt hur alla MAGA-troll i tråden "glömmer bort" att det finns ett säkerhetsavtal på plats redan. Om man verkligen tror på Trumps yrande om säkerhet så borde man reagerat på det avtalet kan man tycka. Men troligtvis är det wannabe-diktatorns begär efter mineraler som styr.
Citera
2026-01-07, 18:33
  #1541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Exakt.
Djäklar vad de liberala vänsterglobalisterna gråter ut i tråden...
Man vägrar se fördelarna.

Vilka fördelar då? Att fettot i vita huset blir glad?
Citera
2026-01-07, 18:34
  #1542
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han kommer troligen falla på eget grepp inhemskt, han är redan impopulär.

▪️Beträffande imperialismen och Katie Millers våta dröm och hot efter attacken mot Venezuela ( karta med Grönland som en amerikansk flagga och texten "SOON");

▪️Ihop med Trumps hot mot Kanada som delstat 51;

▪️Att han härjade om att ta över Panamakanalen;

▪️Att han pissade in revir i söder och bytte namn på Mexikanska golfen till amerikanska golfen;

Så erinrade jag mig nyss en kartbild jag såg tidigare relaterat till techoligarken Musk.

Trump botaniserar som om det vore en salladsbar. Även i USAs bakgård.
Självklart har gjort anspråk på Venezuela i sitt namn likt att han bygger monument över sig själv.
"Det här är vårt område: Don-roe-doktrinen.”

Åter till kartbilden och den tekonkratiska rörelsen. Där ingår Grönland.
Elon Musks nazistiska morfar var medlem innan han flög iväg och åtnjöt apartheidregimen i Sydafrika.
https://media.licdn.com/dms/image/v2/D5622AQHFPc1wMsLA5g/feedshare-shrink_800/B56ZWYE0h5HEAg-/0/1742013156403?e=2147483647&v=beta&t=6GD-eU4otYvUwRfpmX2xHzmT86WUUHt9e7mLkWoI9lE

Inte för att Trump ämnar införa teknokrati men kartbilden var intressant.

"Teknatet kommer att omfatta hela den amerikanska kontinenten från Panama till Nordpolen eftersom naturresurserna och den naturliga gränsen för detta område gör det till en oberoende, självförsörjande geografisk enhet."
https://en.wikipedia.org/wiki/Technocracy_movement

Han må vara impopulär men han har ändå drygt 35-40% förtroende jämfört med 18% för Starmer respektive Macron. Skillnaden är att han oftast får saker gjort även om han kallas för TACO (Trump Always Chicken Out) och att han är så frispråkig som han är, vilket gör honom populär i sina kretsar.

Tror inte han kommer falla, han kommer dock få det tufft om Republikanerna förlorar i mid-terms. Det är mer sannolikt eftersom nästan alla presidenter de senaste 20 åren har förlorat och fått de två sista åren vid makten genom att kämpa näbbar och klor för att få genom sin politik.

Trump fick som man ville med Kanada och det var att få Justin Trudeau att bli av med makten. Nu har han varit väldigt tyst om Kanda sen Mark Carney kom till makten.

Helt ärligt så bryr sig folk inte särskilt mycket för namnbytet förutom honom själv då.
Citera
2026-01-07, 18:34
  #1543
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja det är märkligt hur alla MAGA-troll i tråden "glömmer bort" att det finns ett säkerhetsavtal på plats redan. Om man verkligen tror på Trumps yrande om säkerhet så borde man reagerat på det avtalet kan man tycka. Men troligtvis är det wannabe-diktatorns begär efter mineraler som styr.
Ja ni vänster och miljö svt idioter kan ju runka ikapp och skrika att trump kommer starta krig mot eskimåerna. Det är bara i era sjuka människoföraktande fantasier som det sker. Psykiskt sjuka mobbare är vad ni är.

Trump står för frihet för individen vilket ni hatar
Citera
2026-01-07, 18:35
  #1544
Medlem
Det finns säkert fördelar med att göra Grönland till en del av USA
Men det är tillvägagångssättet som är en riktig kalkon
Först måste attityden mot hela EU, NATO förändras totalt

Man sparkar inte på en person först
För att sen fråga om man får köpa huset, annars ockuperar man det

Att det är bråttom. Beror nog mest på att Trump vill ta åt sig äran
Det är mest en slags fix idé. Mer än nödvändigt
Möjligt att olja och mineraler är orsaken. Definitivt mer än militärt
Men knappast något som blir lönsamt de första 20 åren
Därför bör man bromsa och ta det väldigt lugnt
Om en vecka har Trump något annat på gång
Då kan det vara Gotland
Citera
2026-01-07, 18:36
  #1545
Avstängd
USA behöver inte köpa Grönland från Danmark. Istället kan de komma överens med Grönland om ett så kallat "Compact of Free Association"-avtal som USA har med ö-länder i Stilla havet.

Det ger USA kontroll över försvaret och militärbaser som Thule mot ekonomiskt stöd och frihandel utan att Danmark säljer territoriet. President Trumps team med utrikesminister Rubio i spetsen satsar på detta istället för köp eller militär action.

Danmark och Grönland vill ha krismöten med USA. Trump har skickat en sändebud för att stötta Grönlands självständighet. Grönland får pengar till infrastruktur och mineraler USA skyddar mot Ryssland och Kina.

Men Danmark protesterar och vill ha EU-hjälp.
Citera
2026-01-07, 18:39
  #1546
Avstängd
USA kan få fördelar med Grönland utan aggressivt tillvägagångssätt. Ett "Compact of Free Association"-avtal ger USA försvarskontroll och baser som Thule mot ekonomiskt stöd till Grönland lugnt och diplomatiskt utan att köpa eller ockupera.

Trumps attityd mot EU/NATO är tuff men Rubio tonar ned militära hot och planerar möten med Danmark. Det handlar om Arktis-säkerhet mot Ryssland/Kina plus mineraler på sikt inte bara ego eller olja.

Bromsa? Ja men Grönland vill självständighet och USA:s hjälp passar perfekt. Gotland är svensk sak inte aktuellt här. Låt oss förhandla smart istället för kalkonmetoder.


Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det finns säkert fördelar med att göra Grönland till en del av USA
Men det är tillvägagångssättet som är en riktig kalkon
Först måste attityden mot hela EU, NATO förändras totalt

Man sparkar inte på en person först
För att sen fråga om man får köpa huset, annars ockuperar man det

Att det är bråttom. Beror nog mest på att Trump vill ta åt sig äran
Det är mest en slags fix idé. Mer än nödvändigt
Möjligt att olja och mineraler är orsaken. Definitivt mer än militärt
Men knappast något som blir lönsamt de första 20 åren
Därför bör man bromsa och ta det väldigt lugnt
Om en vecka har Trump något annat på gång
Då kan det vara Gotland
Citera
2026-01-07, 18:48
  #1547
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vilka fördelar då? Att fettot i vita huset blir glad?
Haha, roligt skrivet!
Tydligt att USA nu tonat ner retoriken beträffande Grönland senaste dygnet. Det massiva stödet för Danmark från Europas väsentliga länder kanske har noterats av Trump. Nu är det plötsligt köpa som gäller och inte så många antydningar om ett våldsamt övertagande. Jag gissar att Trump kommer backa ur detta och låtsas att han gjort en enastående deal rörande den framtida militäriseringen. Att avtal redan funnits i 80 år kommer Trump inte låtsas om.
Citera
2026-01-07, 18:53
  #1548
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ja det är märkligt hur alla MAGA-troll i tråden "glömmer bort" att det finns ett säkerhetsavtal på plats redan. Om man verkligen tror på Trumps yrande om säkerhet så borde man reagerat på det avtalet kan man tycka. Men troligtvis är det wannabe-diktatorns begär efter mineraler som styr.
... Och imperialism i grunden, att hans megalomani styr habegäret.

Ja. Argumenten faller på eget grepp.
Men Trump och de rådgivare som styr honom är vana att fåren köper och upprepar det som sägs utan förbehåll och logik.

Syvende och sist är det upp till grönländarna och de har redan visat att de inte är intresserade att köpas, nåt som pågått från USA sen 40-talet.

1951 kom dealen, USA accepterade Danmarks suveränitet.
Gubben lever i dåtid om kolonalisering och inbillar sig att skapa nån Golden Age som aldrig funnits.

Jag är helt övertygad om att både teknokrater och övriga grupperingar påverkar Trump bakom kulisserna och ser honom som medel mot målet.
Egentligt paradoxala rörelser har lyckats samlats bakom hans rygg och vägen fram är att göda hans feta ego, makt- och habegär.
Trump som biblisk figur (kung Cyrus), Trump som röd Caesar. Trump som techmonark.
Trump som nån avdammad version av Mussolini eller Franco för neofascister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in