2025-12-20, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mened straffades hårt på den tiden då dessa systrar var i farten.

Kunde ge fängelse upp till fem år (vad jag har sett i a f). Systrarna Lundström ljög förstås mycket flitigt. Man kan ju fundera över om en av dem eller båda kom att straffas för just mened?

Undrar också över hur många år de kan ha spenderat i fängelse och/eller på hospital? Det var nog ett antal år.

Borde gå att få fram. Kan tänka mig att kyrkböckerna kan ge en hel del information om eventuella vägar som systrarna tog.
Citera
2025-12-24, 19:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frigivna straffarbetsfångar.

Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Borde gå att få fram. Kan tänka mig att kyrkböckerna kan ge en hel del information om eventuella vägar som systrarna tog.

Jag håller nu på med att kolla frigivna straffarbetsfångar.

Än så länge inget gällande dessa systrar. Åtminstone inte under namnet Lundström men de använde ju sig av ett flertal efternamn.
Citera
2025-12-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Ett tips, kyrkböckerna kan läsas gratis på riksarkivet (www.ra.se). Utnyttja detta så mycket ni kan, det är ju en form av skatteåterbäring.
Citera
2025-12-25, 19:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sökt på olika efternamn.

Vare sig Albertina Charlotta eller Anna Lovisa finns med bland frigivna straffarbetsfångar.

Har då bl. a. sökt på efternamnen Lundström, Pettersson, Lagerbäck och Bergqvist.
Citera
2026-01-05, 23:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kyrkböckerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Ett tips, kyrkböckerna kan läsas gratis på riksarkivet (www.ra.se). Utnyttja detta så mycket ni kan, det är ju en form av skatteåterbäring.

Stort tack för detta tips.

Måste finnas en hel del matnyttigt i kyrkböckerna gällande dessa båda systrar.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in