2026-01-05, 22:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag tycker ändå man ska fråga grönlänningarna själva. Ett avtal med så få invånare på en så stor kontinent kan mycket väl innebära livstids försörjning och sjukvårdsförsäkring. Det vore inte ens dyrt i sammanhanget.
Du tänker dig att Trump-regimen vill ha någon form av Win/win-lösning? Nej, det handlar snarare om att förnedra andra (mindre aktörer) och skryta om det vid nästa runkbulle på Mar-A-Lago.
Citera
2026-01-05, 22:14
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du går alltså på Trumps uppenbara bluff om att det svärmar ryssar och kineser runt Grönland?

Ja jag går på Trumps bluff om att det svärmar ryssar och kineser runt Grönland.
Citera
2026-01-05, 22:15
Medlem
Sen kan Israel dumpa Palestinier på Grönland typ några miljoner
Och USA kan sätta upp en arsenal av kärnvapen på Grönlandsk mark
Citera
2026-01-05, 22:16
Medlem
En Trump klassiker?

På mindre än ett år fick han EU o Nato så skärrade att dom omedelbums började upprusta sina försvar medan USA förnöjt håller plånboken stängd o tvärtom säljer istället för skänker vapen till Ukraina.

Samma trädskakning här

Med en stängd plånbok panikförstärks Grönland o bevakas till tänderna medan amerikanska bolag erhåller företräde för framtidens koncessioner o licenser för utvinningen av naturresurserna, ”annars tar han Grönland”.

Han kan dessutom inte köra en Venezuela till. Kongressen måste rådfrågas innan o det kan mycket väl bli så att Maduro tvingas flygas tillbaks
Citera
2026-01-05, 22:17
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Du tänker dig att Trump-regimen vill ha någon form av Win/win-lösning? Nej, det handlar snarare om att förnedra andra (mindre aktörer) och skryta om det vid nästa runkbulle på Mar-A-Lago.

Jag tänker mig absolut att USA:s administration kan fixa en deal som alla tjänar på. Och det oavsett Trump eller inte. De har gjort det här förr och kommer göra det igen.

De har råd att hjälpa alla grönlänningar till ett bättre liv och ge dem bättre möjligheter än de har idag. Grönlänningarna själva kan inte administrera en kontinent. Så vem ska göra det om inte USA? Danmark har haft sin chans men de har spottat på grönlänningarna och knappt velat erkänna dem som danskar.

Kan bara se det blir bättre om USA tar över administrationen från Danmark. Mycket hellre än att Kina eller Ryssland gör det. För nån kommer ta över den. Det är inte 1800-tal längre.
Citera
2026-01-05, 22:20
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Jag tänker mig absolut att USA:s administration kan fixa en deal som alla tjänar på. Och det oavsett Trump eller inte. De har gjort det här förr och kommer göra det igen.

De har råd att hjälpa alla grönlänningar till ett bättre liv och ge dem bättre möjligheter än de har idag. Grönlänningarna själva kan inte administrera en kontinent. Så vem ska göra det om inte USA? Danmark har haft sin chans men de har spottat på grönlänningarna och knappt velat erkänna dem som danskar.

Kan bara se det blir bättre om USA tar över administrationen från Danmark. Mycket hellre än att Kina eller Ryssland gör det. För nån kommer ta över den. Det är inte 1800-tal längre.

Helt rätt Carlbom, tack för ett bra inlägg!
Citera
2026-01-05, 22:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Samma personer i Trump-lägret som hetsar mest om USA:s världsdominans och invasion av andra länder, vill knappt erkänna sin egen ursprungsbefolkning som amerikaner, så jag är mycket tveksam till att det skulle bli någon förbättring för grönlänningarna att byta herrefolk. Själv har jag inga synpunkter på om Grönland vill vara självständigt eller tillhöra ett annat land än den gamla kolonialmakten Danmark. Däremot hade jag, som frihetstörstande individ, varit galet toklack om en utländsk stormakt sa att vi behöver ert land och vi tar det med våld om vi måste.
Citera
2026-01-05, 22:36
Medlem
Citat:

Det har väl pratats om ekonomisk ersättning tidigare? Trump själv har väl svamlat ur sig ett bud i media redan för länge sedan?

Men men.. varför skulle någon på Grönland behöva pengar när dom har lyxen av att vara en eftersatt dansk utpost?
Man är nog väldigt tacksamma för allt gott Danmark gjort för dom.
Citera
2026-01-05, 22:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tycker ändå man ska fråga grönlänningarna själva. Ett avtal med så få invånare på en så stor kontinent kan mycket väl innebära livstids försörjning och sjukvårdsförsäkring. Det vore inte ens dyrt i sammanhanget.
Det är upp till Grönländarna. Inte upp till Trump att varken hota och kräva ett dugg.

När han hotade förra gången i januari så visade polls att endast 6% grönländare var intresserade av USA.
Högsta nivån av ironi var nog deras röda kepsar med Make America Go Away.

Polls från YouGov (för economist) några månader senare, visade att 69% av amerikanerna själva var emot att USA skulle erövra Grönland.

Det var innan han ens startat sin framfart med att förstöra för amerikaner. Överkomliga priser finns inte, sjukförsäkringssystemet är markant försämrat.
Han prioriterar inte America First som är hans valslogan och populariteten dalar markant på mindre än ett år.

Det vore naivt att tro att Grönländarna skulle sukta efter Trump när inte ens amerikanarna gör det bortom Maga.

.
Citera
2026-01-05, 22:48
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är upp till Grönländarna. Inte upp till Trump att varken hota och kräva ett dugg.

När han hotade förra gången i januari så visade polls att endast 6% grönländare var intresserade av USA.
Högsta nivån av ironi var nog deras röda kepsar med Make America Go Away.

Polls från YouGov (för economist) några månader senare, visade att 69% av amerikanerna själva var emot att USA skulle erövra Grönland.

Det var innan han ens startat sin framfart med att förstöra för amerikaner. Överkomliga priser finns inte, sjukförsäkringssystemet är markant försämrat.
Han prioriterar inte America First som är hans valslogan och populariteten dalar markant på mindre än ett år.

Det vore naivt att tro att Grönländarna skulle sukta efter Trump när inte ens amerikanarna gör det bortom Maga.

.

Du kan ha rätt. Men jag personligen tycker det är en protektionistisk och tråkig inställning till Grönlands framtid. Såna där polls ger jag inte mycket för. De är 60 000 medborgare på kontinenten och den som beställer en poll kommer kommer styra den via fakturan som sen kommer för densamma.

Som jag sagt innan så kommer någon behöva administrera Grönland i framtiden och om du anser Danmark ska fortsätta göra det för de har gjort det så in i helvete bra så visst. Tyck det då.

Jag tycker annorlunda.
Citera
2026-01-05, 22:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Du kan ha rätt. Men jag personligen tycker det är en protektionistisk och tråkig inställning till Grönlands framtid. Såna där polls ger jag inte mycket för. De är 60 000 medborgare på kontinenten och den som beställer en poll kommer kommer styra den via fakturan som sen kommer för densamma.

Som jag sagt innan så kommer någon behöva administrera Grönland i framtiden och om du anser Danmark ska fortsätta göra det för de har gjort det så in i helvete bra så visst. Tyck det då.

Jag tycker annorlunda.
Du får tycka annorlunda, det är ett fritt land, men historiken 2025 talar inte till din fördel.

Grönländarnas diskussion bortom Danmark är självständighet och inte vasallstat till Trump.
Tills dess har de uppenbart inte nåt sug efter att skifta från Danmark.
Citera
2026-01-05, 22:56
Medlem
Ur strikt militär synvinkel "har" redan USA Grönland genom Grönlandstraktatet av 1951:

https://da.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B8nlandstraktaten_(1951)

USA har i princip fri tillgång och till och med rätt att kräva assistans av danskarna för sina etableringar på kobben. Anledningen till att de bara har Thulebasen kvar är att de lagt ner de andra av besparingsskäl.

Vad gäller naturtillgångar är de dyra att komma åt och av tveksamt värde. Av naturliga skäl.

Så vad Trumpen är ute efter är svårbegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in