2026-01-05, 19:37
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Europa klarar ingenting idag. De skulle inte ens kunna stoppa Ryssland från att ta Svalbard.

Det är jaktsäsong för stormakter. USA vill ha Venezuela och Gröndland. Ryssland vill ha Ukraina och Svalbard. Kina vill ha Taiwan.

Härligt med gamla tiders imperialism på 2020-talet. Vad vi ser är crescendot av flera års nationalism och en varning om vad som kan hända.

USAs ekonomi är usel, billig olja kan hjälpa på traven.
Citera
2026-01-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Tycker jag inte. De kan gott få välja om hjälp från USA eller fortsätta vara oönskat styvbarn till Danmark och få mer stryk, socialbidrag och sprit nertryckt i halsen.

Danmark har aldrig gjort något riktigt gott för Grönland. De tycker inte ens om grönländarna, men plötsligt nu när Trump blev intresserad av att adoptera kontinenten så låtsas de som om Grönland alltid varit deras favorit-kärleksbarn.

Man vill nästan kräkas på det hela.

Ja det är ett jävla hyckleri av Danmark efter all skit dom gjort mot folket på Grönland, kan inte minnas att Grönland någonsin talats om som någon viktig del av det lilla kungadömet innan Trump visade sitt intresse och jag är då knappast purung.
Citera
2026-01-05, 19:41
Medlem
Loekskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Erik Röde var ju från Norge så då kanske Grönland skulle vara norskt då?
Ja.. det var ju Norskt mellan 1261-1814 när Norge blev union med Sverige så övergick det till Danmark mot att Sverige fick lite godsaker i vårt närområde.
Är det ingen som läser historia längre?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Freden_i_Kiel
Citera
2026-01-05, 19:41
Medlem
Grönland kallar till pressträff nu vid 20:00

Citat:
The Government of Greenland calls a press conference
The Chairman of the Government of Greenland, Jens-Frederik Nielsen, will call a press conference at 20:00 Danish time.

The press conference will take place in the Government of Greenland's press room. The Government of Greenland is the Government of Greenland.

https://nyheder.tv2.dk/live/2025-01-06-kampen-om-groenlands-fremtid

Många här i tråden verkar snacka som att det inte är på riktigt och att Trump bara pratar goja, men USA har ju under 1 års tid nu skickat sändebud till Grönland, gjort olika påverkningsoperationer där man försöker infiltrera och få invånarna att rösta på att bli amerikanskt, eller typ försöka muta med betalning om man röster för vid en eventuell omröstning
Senast redigerad av HeltVild 2026-01-05 kl. 19:44.
Citera
2026-01-05, 19:43
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag hatar danskar som jag tror alla Svenskar gör. På skoj. Vi ”pissar” på varandra.

Men danskar är vårt brödrafolk. De kommer från samma mylla som oss.

Vi borde stå upp för dem rakryggat oavsett vem som hotar dem.

Jag skiter i Trump. Men jag står upp för Danmark oavsett!

Jag kan köpa dina argument, men då om de faktiskt gällt Danmark. Jag tycker inte Danmark är rätt administratör över kontinenten Grönland i en global värld där oroligheter väntar bakom hörnet.
Citera
2026-01-05, 19:43
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Ock indianerna jagade bort vikingarna från Nordamerika.

Inuiterna kom till Grönland på 1100-talet. De kom ursprungligen från Sibirien så kanske är det lika bra att Putin får ta över Grönland.
Citera
2026-01-05, 19:45
Medlem
Grönlands regering håller pressträff ikväll och Tyskland har garanterat sitt åtagande i Nato om att de kommer stödja Danmark militärt.

Trump är en idiot som gör många brott mot konstitutionen, förr eller senare kommer han bli avsatt vid en lämplig tidpunkt, för senat och representanthuset kommer förr eller senare anse att han har gått för långt.
Citera
2026-01-05, 19:46
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Grönlands regering kallar till pressträff
Det är Grönlands statsminister Jens-Frederik Nielsen som kallar till pressträff, rapporterar danska TV2. Grönlands regering skriver på sin hemsida att den hålls klockan 20 – men vill inte uppge vad den ska handla om.

Men pressträffen kommer efter att Trump vid upprepade tillfällen gjort klart att han anser att danska Grönland bör tillhöra USA.
Citera
2026-01-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ja det är ett jävla hyckleri av Danmark efter all skit dom gjort mot folket på Grönland, kan inte minnas att Grönland någonsin talats om som någon viktig del av det lilla kungadömet innan Trump visade sitt intresse och jag är då knappast purung.
Grönlänningarna har behandlats betydligt bättre av Danmark än vad USA har behandlat sin urpsprungs befolkning.
Citera
2026-01-05, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Provocateur
I modern tid vördas Erik den röde som en symbol för utforskning och pionjärskap, och hans namn är oupplösligt förknippat med Grönlands historia. I dag är Grönland en självstyrande region inom Konungariket Danmark, men arvet från vikingarna är fortfarande närvarande. Arkeologiska fyndplatser som Brattahlid, Eriks tidigare bostad, lockar både forskare och turister. Vikingabosättningens historia är en viktig del av Grönlands kulturella identitet och hålls vid liv på museer och kulturinstitutioner på ön.

https://portal.research.lu.se/sv/activities/vikingarna-p%C3%A5-gr%C3%B6nland-och-vad-som-h%C3%A4nde-sen/ -Lunds Universitet

Jänkarna ska ge fan i Grönland, punkt.

Är det inte bäst att Grönland själva får bestämma sin framtid, det har dom ju all rätt att göra?
Citera
2026-01-05, 19:50
Medlem
Citat:
Grönlänningarna har behandlats betydligt bättre av Danmark än vad USA har behandlat sin urpsprungs befolkning.

Och vad tänker du att det isf skulle ha med saken att göra??
Citera
2026-01-05, 19:53
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Så jävla sant!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in