2026-01-05, 18:21
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
drygt 50 000 invånare, om usa betalar varje "eskimå" 5 000 000 så kostar det bara 250 miljarder
svenska kronor

eller 500 miljarder så blir alla dollarmiljonärer

"Grönland har beräknade tillgångar på 50 miljarder fat olja och gas i nordväst och nordost

Kvanefjeldprojektet innnehåller en miljard ton järnmalm utöver de betydande mängderna av sällsynta jordartsmetaller och uran, säger Damien Krebs som är föreståndare på Kvanefjeldprojektet.

- Projektet innehåller också sammanlagt 270 000 ton uran vilket gör att området är helt centralt för den grönländska gruvsatsningen, säger Krebs."

https://yle.fi/a/7-1297543
Tänkte precis skriva nåt liknande när jag såg ditt inlägg.

Dollar, dollar dollar...
Citera
2026-01-05, 18:25
Medlem
Storanglarens avatar
Med tanke på att Danmark har en svag ledare, så är det enkelt: "Ge oss Grönland eller så kommer vi och plockar in dig och gör samma sak med dig som med Maduro." Det kommer göra den svagsinta blöderskan att gå med på utan att tveka.
Citera
2026-01-05, 18:26
Avslutad
Alla förstår detta utom Trump själv som styrs
av marionetter i bakgrunden, gubben är galen.
Det kommer sluta med krig mellan USA och EU.
Citera
2026-01-05, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trumps största svaghet är hans totala brist på självinsikt vilket gör honom oförmögen att lära sig av sina misstag.

Det är du som helt saknar insikt och blir grundlurad. Trump har inte utfört en enda handling för att försöka ta över Grönland, däremot när alla (inklusive du) blir förfasade över de uttalande han gör så får du reda på i efterhand att han invaderat Venezuela och tillfångatagit landets president, samtidigt som alla tidningar i västvärlden verkar stödja det som hänt.

Jämför t.ex. med GW Bush, där det pågick en lång internationell debatt angående den planerade invasionen av Irak, sedan när den skedde så skrevs det massor negativt om deras krigföring, och Wikileaks läckte videobevis på krigsbrott. Trump har alltså lyckats få bort allt detta och kan agera helt fritt, samtidigt som du sitter och oroar dig för retoriska skenmanövrar.
Citera
2026-01-05, 18:27
Medlem
Durochmolls avatar
Det enda riktigt roliga som 2026 verkar ha att erbjuda. USA tar Grönland och Europas ledare står antingen helt handfallna då de inte kan kritisera USA eller så blir det Natos död. Båda utfallen är roliga på sitt sätt.
Citera
2026-01-05, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Han har sina skäl och anledningar...

Vilka efterblivna anledningar då?
Citera
2026-01-05, 18:28
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Precis, isbrytare är ett krav för om man långsiktigt skall underhålla trupp på Grönland.
(Förlåt att jag svarar dig när jag egentligen vill svara frågeställningen.)

Vem bryr sig om isbrytare?

Har USA sagt att ”this is ours now, look me in the eyes”, så blir det så.

Ingen har något att sätta emot.

Någon annat pratade om huruvida USA har arktiskt tränade soldater.

Samma illusion, eller deillusion. Men ingen har en chans mot USA.
Citera
2026-01-05, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storanglaren
Med tanke på att Danmark har en svag ledare, så är det enkelt: "Ge oss Grönland eller så kommer vi och plockar in dig och gör samma sak med dig som med Maduro." Det kommer göra den svagsinta blöderskan att gå med på utan att tveka.

Om du tror att det kommer hända så är du gravt utvecklingsstörd.
Citera
2026-01-05, 18:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Det enda riktigt roliga som 2026 verkar ha att erbjuda. USA tar Grönland och Europas ledare står antingen helt handfallna då de inte kan kritisera USA eller så blir det Natos död. Båda utfallen är roliga på sitt sätt.
Du nämner ”roligt” två gånger.

Så berätta det ”roliga”. För jag fattar det inte.
Citera
2026-01-05, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
(Förlåt att jag svarar dig när jag egentligen vill svara frågeställningen.)

Vem bryr sig om isbrytare?

Har USA sagt att ”this is ours now, look me in the eyes”, så blir det så.

Ingen har något att sätta emot.

Någon annat pratade om huruvida USA har arktiskt tränade soldater.

Samma illusion, eller deillusion. Men ingen har en chans mot USA.
Så du ignorerar att Trump akut inhandlar en hel hög isbrytare från Finland när han har ett rostigt vrak som är 49 år gammalt.
Citera
2026-01-05, 18:34
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Du nämner ”roligt” två gånger.

Så berätta det ”roliga”. För jag fattar det inte.

Vad vore inte roligt med att det historiskt misslyckade projektet Nato, som nu även drabbas oss svenskar, skulle gå i graven? Vapenindustrin är de enda som skulle gråta.

Alternativ två där Europas ledare skulle stå med byxorna nere och slå knut på sig själv för att inte jämföra Trump med Putin, när Trump tagit över Grönland, är något jag skulle skratta åt iaf.
Citera
2026-01-05, 18:37
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Så du ignorerar att Trump akut inhandlar en hel hög isbrytare från Finland när han har ett rostigt vrak som är 49 år gammalt.
Med svår risk att verka som ett fittigt arsle men du råkar inte ha en länk till att ”Trump akut inhandlar isbrytare från Finland”?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in