2026-01-05, 16:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
USA har ju sedan länge Pituffik Space Base på Grönland. Den är väl iofs inte jättestor.
Det amerikanska utspelet lär väl handla om framtida tillgång till ovanliga jordartsmetaller och inte om något mer än så.

Notera också att USA hade en hyggligt stor underjordisk bas med en kärnreaktor under isen 1959-1967 https://en.wikipedia.org/wiki/Camp_Century så visst går det att gräva ut mineraler, har hänt en hel del med tekniken sedan dess.
Tanken var att sprida ut kärnvapensilos under isen via ett järnvägsnät så att de skulle vara svåra att hitta eller träffa. Det behovet försvann rätt fort när man fick fler kärnvapenbestyckade ubåtar...

Dokumentären om Camp Century är smått sanslös, men kan rekommenderas för den militärhistoriskt intresserade:

https://youtu.be/EBeyA010HIg

Jag skall titta på dokumentären i kväll .

Förutom jordartsmetaller och övriga naturtillgångar så handlar det om kontroll över nordostpassagen , lägg på att Trump jobbar på sitt eftermäle, presidenten som Utökade USAs territorium!
Hur det gick till och om det gick fredligt till är bortglömt om hundra år.
Citera
2026-01-05, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Du kan inte googla på svt play? Söka på Grönland?

Är du galen? Du vill att jag ska söka på SVT för att hitta en dokumentär som du vill att jag ska se? Som jag inte nödvändigtvis är jätteintresserad av?

Du uppmanar mig att se en dokumentär för att du vill använda den som ett argument mot mig, men du kan inte ens ge mig en direktlänk till den dokumentären?
Citera
2026-01-05, 16:46
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Jag frågade om det ”har” hänt i världshistorien.

Och du svarar ”det kommer att ske”.

Du missförstod avsiktligen. Att USA tar över ansvaret för Grönland kommer att ske. Ett exempel på att det har hänt tidigare i världshistorien är Skottland.
Citera
2026-01-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var naturligtvis ännu ett felsteg av Sverige att gå med i Nato. Vid den tidspunkten fanns det klar information om att Trump hade chans/risk att vinna ännu ett val. Kan Sverige göra fel, så gör Sverige fel. Så är det tyvärr i fråga efter fråga numera.

Göra fel? Vi har politiska lakejer som gör som de blir tillsagda. Det finns inget verkligt politiskt styre i Sverige, det är bara en skimär.
Citera
2026-01-05, 16:51
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Du missförstod avsiktligen. Att USA tar över ansvaret för Grönland kommer att ske. Ett exempel på att det har hänt tidigare i världshistorien är Skottland.
Upplys mig och alla om vad som hände i Skottland då folket mangrant sade ”ta över vårt land och led oss”.
Citera
2026-01-05, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du väljer att gå i krig mot USA för Danmarks ära och en isklump. Du får väl ta dig an ryssen samtidigt. Det blir säkert inga problem för dig...

Du tror kongressen kommer godkänna en krigsförklaring mot en allierad?
Citera
2026-01-05, 16:56
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Än så länge har det väl inte begåtts något rån…
Grönland står fortfarande kvar under Dansk överhöghet.

Det handlar om att det nog inte kommer behövas vapen och anfall, som nu mot Venezuela, om Trump tänker ta över Grönland.
Grönlänningarna är så pass få att någon större motståndsrörelse inte kommer utvecklas - utan det kan räcka med att övertala, läs muta, Grönlänningarna.

Det är lättare för Trump - och är därmed mer sannolikt och mycket större fara att det händer.

Grönland kan få sin självständighet från Danmark och bli en s.k. klientstat till USA som förr Panama, Nicaragua och Dominikanska republiken var det. En stat som är formellt självständig men i praktiken anpassar sig helt till en annan makts strategiska intressen. Japan efter WW2. Som Finland under kalla kriget.
Citera
2026-01-05, 16:58
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Inte ens industrin själva är intresserade av Grönland, det har redan gjorts försök med
utländska företag inom gruva, produktionskostnaderna blir för dyra.
Befolkningen består bara av knappt 60 tusen, tittar vi på kartan så ser det ut att vara ett av
världens mest isolerade länder, vad är det för galenskap Trump håller på med
Jag läste en artikel om just det. Det har gjorts försök att utvinna naturtillgångar på Grönland.

Men svårigheterna har gjort varje kalkyl olönsam.
Citera
2026-01-05, 17:01
Medlem
Jofs avatar
Vad händer med NATO avtalet om ett Natoland angriper ett annat Natoland?
Fanns inte på kartan förut.
Trump är en riktig vilde.
Citera
2026-01-05, 17:04
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Upplys mig och alla om vad som hände i Skottland då folket mangrant sade ”ta över vårt land och led oss”.

Det var precis vad som hände, folk ville ha mat på bordet, misären var utbredd samt parlamentet och adeln ville fortsätta att styra. Att man ångrar sig nu 300 år senare är en helt annan sak.
Citera
2026-01-05, 17:07
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Visst Danmark har misskött sitt koloniala förmyndarskap men det ordet är nästan för milt. Vad som hände på Grönland var inte bara “bruk och misstag” det var ett medvetet sönderbrytande av ett folk. Massdöd tvångsförflyttningar och en kultur som kvävdes under flaggans tyg. Det var kungligt sanktionerat folkmord och det kräver mer än ursäkter i efterhand för att kunna glömmas.

Så om USA vill sätta ner foten och på riktigt ge Grönland den frihet Danmark aldrig gav så vore det inte imperialism utan kompensation.
Men att tro att frihet går att köpa med kontanter är lika dumt som att tro att kolonialism blir moraliskt försvarbar bara för att flaggan byts.
Grönland förtjänar inte fler herrar de förtjänar en chans att ställa sig upp själva.
Om USA kan möjliggöra det då får världen gärna kalla det “ledning”. Jag kallar det rättelse.
Gillar verkligen ditt utmärkta sätt att uttrycka dig. Proffs?
Håller med om mycket av det du säger också.
Citera
2026-01-05, 17:09
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Det var precis vad som hände, folk ville ha mat på bordet, misären var utbredd samt parlamentet och adeln ville fortsätta att styra. Att man ångrar sig nu 300 år senare är en helt annan sak.

Det blir så dumt när man hittar på. Precis som nu så var det skotska folket djupt splittrat i frågan och det var huvudsakligen delar av adeln samt engelska ekonomiska påtryckningar som låg bakom att the Act of Union kunde genomföras 1707.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in