2026-01-05, 15:58
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Han har sina skäl och anledningar...
Olja.
Höja intäkter osv osv osv Dollar Dollar bill yo.
Men detta är ingen dokussopa.
Detta är så allvarligt det kan bli.
Jag personligen säger här och nu att jag kan dö för Danmarks sak. Absolut.
Det finns gränser och USA har gått över gränsen med sina hot. Blir det verklighet kommer jag personligen ansöka att strida för Grönlands sak och Danmarks sak med liv som insats om det behövs.
Det samma gäller även direkt angrepp mot Sverige så klart.
100%
Jag är dödligt seriös och hoppas det finns fler som mig.
Citera
2026-01-05, 16:01
Medlem
Ett amerikanskt övertagande av Grönland mot Danmarks vilja skulle vara en attack på en NATO-allierad och därmed spräcka alliansens grundläggande förtroende och enhet.
Senast redigerad av 2006 2026-01-05 kl. 16:04.
Citera
2026-01-05, 16:02
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Jag hoppas militären förbereder sig på något annat än analsex.
Är vi svenskar helt utan skydd nu?
FÖR DET KÄNNS SÅ MED DERAS TYSTAND....(!)
Senast redigerad av Slutaljugnubog 2026-01-05 kl. 16:04.
Citera
2026-01-05, 16:03
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Om Danmanrk gör militärt motstånd så ska du få se på bullar.
Ska hela EU stå och se på?
NATO?
Allt blir som Putin sa att det skulle bli.
Tragiskt!
Om Danmark skulle göra militärt motstånd skulle vi verkligen få se andra bullar.

Det vore något. Ett EU-land som sköt skarpt mot USA för att freda sig.

EU-parlamentet skulle grunna över detta i decennier.
Citera
2026-01-05, 16:03
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
I sitt installationstal den 20 januari 2025 sade Trump: "The United States will once again consider itself a growing nation — one that increases our wealth, expands our territory, builds our cities, raises our expectations, and carries our flag into new and beautiful horizons."
Detta uttalande kan tolkas som en signal för en mer aggressiv geopolitik.
https://www.whitehouse.gov/remarks/2025/01/the-inaugural-address/
Jag vet vad han sagt så jag vet vad som komma skall. Även du har läst lyssnat och lagt på minnet.
Citera
2026-01-05, 16:04
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om Danmark skulle göra militärt motstånd skulle vi verkligen få se andra bullar.

Det vore något. Ett EU-land som sköt skarpt mot USA för att freda sig.

EU-parlamentet skulle grunna över detta i decennier.
Jag tycker Danmark ska upplösa avtalet med Amerikanska baser på Grönland.

I drömmen sker det här också.
Citera
2026-01-05, 16:06
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Om USA tar Grönland så gör de det lätt och då har de såklart bestämt sig för att strunta i att ha några allierade alls. Men det lär inte bli något krig, danskarna kommer knappast gå i krig mot USA och särskilt inte så långt bort från sitt hemland. De som vill vara danskar på Grönland får åka ”hem” och resten stannar kvar under amerikanskt styre.

Grönland kan få sin självständighet från Danmark och bli en s.k. klientstat till USA som förr Panama, Nicaragua och Dominikanska republiken var det. En stat som är formellt självständig men i praktiken anpassar sig helt till en annan makts strategiska intressen. Japan efter WW2. Som Finland under kalla kriget.
Citera
2026-01-05, 16:06
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Norra Sverige har ju särskilda metaller och kan vara bufferzon mot Ryssland.
Plus så passar det bra att bygga hamnar längs norra Sverige och västra Norge för att kunna logistiskt bättre hantera på Grönland och även Nordpolen som det ska borras på.
Citera
2026-01-05, 16:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För de som inte vet så bor det bara 50.000 pers på Grönland. Det är färre än på Söder i Stockholm. Grönland är 5 gånger större än Sverige och 500.000 gånger större än Södermalm.

På Södermalm bor det 130.000 personer…..

Grönlands 56.000 invånare är färre än Gotlänningarna eller invånarna i Norrtälje, hälften så många som Sundsvallsborna eller de i Piteå eller Gävle och ungefär lika många som invånarna i Hässleholm.

Grönlänningarnas 56.000 invånare är en väldigt liten grupp.
De kostar Danmark mycket mer i infrastruktur och bidrag, ungefär dubbelt så mycket, som de betalar i skatt och avgifter till Danmark varje år.

Gröndlands befolkning har en lagstadgad överenskommelse med Danmark att de har rätt välja att frigöra sig från Danmark när de så önskar. De kan då också välja att vara självständiga - eller att gå ihop med ett annat land - som USA.

De 56.000 invånarna är därför sannolikt både övertalningsbara och mutbara av någon som vill inkorporera hela Grönland och erbjuder dem fördelar.
Citera
2026-01-05, 16:07
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Medans amerikanska navy seals slår ner folk på fyllan och knullar horor och lever under diplomatiskt skydd.

Välkommen till Sverige.
Citera
2026-01-05, 16:09
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
På Södermalm bor det 130.000 personer…..

Grönlands 56.000 invånare är färre än Gotlänningarna eller invånarna i Norrtälje, hälften så många som Sundsvallsborna eller de i Piteå eller Gävle och ungefär lika många som invånarna i Hässleholm.

Grönlänningarnas 56.000 invånare är en väldigt liten grupp.
De kostar Danmark mycket mer i infrastruktur och bidrag, ungefär dubbelt så mycket, som de betalar i skatt och avgifter till Danmark varje år.

Grändlandsbefolking har en lagstadgad överenskommelse med Danmark att de har rätt välja att frigöra sig från Danmark när de så önskar. De kan då också välja att vara självständiga - eller att gå ihop med ett annat land - som USA.

De 56.000 invånarna är därför sannolikt både övertalningsbara och mutbara av någon som vill inkorporera hela Grönland och erbjuder dem fördelar.
Det är det som är värdefullt som det handlar om. Varför försvarar du detta rån?
Citera
2026-01-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Svara på den frågan ts vore intressant att veta? De skulle nog skapa konstig stämning inom Nato om de hände. Hoppas Venezuela sköts snyggt så de inte tar sönder hela landet åtminstone ser de snyggare ut att de undviker civilsamhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in