2026-01-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du har missförstått nått. Dom amerikanska soldater som med våld försöker ta Grönland kommer att dö. Varenda en. Det lämnar lite köttslamsor av dom.

Norden och Kanada är kapacitet att föra arktisk krigföring. USA har det inte. Dom kan inte ens ta sig fram till Grönland.

Norden kommer inte kriga mot USA för Grönlands skull, de flesta danskar skulle förmodligen inte ens gjort det.
Citera
2026-01-05, 15:19
Medlem
Paris24s avatar
Hehe svaret är givet. De skickar 25 attackhelikoptrar och tar Grönlands statsminister för knarklangning och låser in honom i Brooklyn. Sedan skickar Trump ett meddelande på X "nu kontrollerar vi Grönland". Gör det enkelt.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-05 kl. 15:26.
Citera
2026-01-05, 15:21
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medborgarbidrag
Norden kommer inte kriga mot USA för Grönlands skull, de flesta danskar skulle förmodligen inte ens gjort det.
Att EU skulle kriga för Grönland är lika idiotiskt som när USA krigade för kapitalism i Vietnam. Bara en massa döda, och sedan förlorar man, och 20 år senare är hela Vietnam ändå för kapitalism, Grönland för EU, eftersom det är det naturliga valet som människor själva gör. Och inget krig i världen har ändrat människors åsikter.

För de som inte vet så bor det bara 50.000 pers på Grönland. Det är färre än på Söder i Stockholm. Grönland är 5 gånger större än Sverige och 500.000 gånger större än Södermalm.
Senast redigerad av Paris24 2026-01-05 kl. 15:23.
Citera
2026-01-05, 15:22
Medlem
geir44s avatar
Trump har dom bästa argumenten. Speciellt om man går till kärnan.

Kolla bara på uttalandet: "We must have it"
Citera
2026-01-05, 15:23
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Jag hoppas att folk nu fattar varför Ryssland agerande som dom gjorde i Ukraina.
Om man föreställer sig som Putin. En rysk agent med en liten penis. Ja.

Om man tänker på att Sovjet i sönderfallet garanterande Ukrainsk självständighet? Nej.
Citera
2026-01-05, 15:24
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Trump har dom bästa argumenten. Speciellt om man går till kärnan.

Kolla bara på uttalandet: "We must have it"
Exakt. Och han har tagit formuleringen från valfri femåring.
Citera
2026-01-05, 15:25
Medlem
Citat:
Jag hoppas att folk nu fattar varför Ryssland agerande som dom gjorde i Ukraina.

Dom ville visa upp sin militära inkompetens vs USA?
Citera
2026-01-05, 15:30
Medlem
Onyourknees avatar
Truten går hela tiden på Trump men hjärnan hänger inte med. Trump gillar Putins fasoner vill själv vara lika korkad. Vettiga människor i USA kommer stoppa Trumps påhitt.
Citera
2026-01-05, 15:30
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jag tror inte det, nej.
85% av grönlänningarna vill inte tillhöra USA. Det är ett svagt stöd.
Hur naiv är du?

Vem fan bryr sig om vad Grönlänningarna vill?

Precis som vad Venezuelanerna vill.

Det enda som räknas i slutändan är våld.

Makt bygger på våld.

Och grönlänningarna och Danmark har väldigt lite våld jämfört med USA.

Att USA kan Grönland gör det med ett roddbåt och 5 man.

Det enda Trump kan tänkas kontemplera över är hur Europa reagerar. Sanktioner. Minskad handel. Etc.

Om han tror Europa är en slapp dase kan han nog ta Grönland. Europa måste visa ståkuk här. Precis som för Ukraina.
Citera
2026-01-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Så kan man absolut se det men just därför är Trumps utspel intressant. Klumpigt ja, men det har åtminstone rört liv i en fråga som Danmark länge försökt sopa under mattan. Det koloniala förhållandet mellan Köpenhamn och Nuuk hör inte hemma på 2000-talet.

Om Grönland väljer full självständighet eller närmar sig USA får grönlänningarna själva avgöra men en sak är tydlig – den danska makten över ön lever på lånad tid. Den eran är helt enkelt förbi.

Återigen; Är det inte grönlänningarna själva som ska få bestämma om de anser denna fråga viktig och vill ha debatt om detta? Med vilken rätt ska du eller USA tala om för dem vad som är bra för dem? Är grönlänningar, som USA ibland haft en olycklig tendens att se det, bara ännu en "korkad ursprungsbefolkning" man kan köra över/ förslava på sedvanligt amerikanskt buffelvis? En modern Vilda Västern approach/ slavhandel? USA har ett lite komplicerat förflutet vad gäller dessa frågor och det är inte strålande PR om de går tillbaka till primitiv tid. Frågan är om deras problemtyngda (gigantisk statsskuld, motsättningar i befolkningen, giftigt politiskt klimat m m) republik kan bestå vid sådan kursändring. Är de då längre "the land of the brave & the free"? Knappast väl.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2026-01-05 kl. 15:34.
Citera
2026-01-05, 15:34
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Ah du gillar när folk du inte håller med blir skjutna i huvudet.
Undrar du vilken sida du hade stått på i Nazityskland så har du svaret där.
Nej jag tar mig vatten över huvudet Jag ska inte önska någon skada. Men det som sker nu och främst bög svennar som accepterar det gör mig fly förbannad.
Suttit och läst bögar efter bögar som yttrar sig om rätt hit och rätt hit sen när USA stegar in så säljer dom sin egna mamma och är stolta på köpet. Jag är så äcklad
Citera
2026-01-05, 15:35
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Du har missförstått nått. Dom amerikanska soldater som med våld försöker ta Grönland kommer att dö. Varenda en. Det lämnar lite köttslamsor av dom.

Norden och Kanada är kapacitet att föra arktisk krigföring. USA har det inte. Dom kan inte ens ta sig fram till Grönland.
Du är naiv, kanske t.o.m. förvirrad.

Det finns inte enda chans att några hundra ”arktiskt” tränade soldater skulle gör någon skillnad mot USA.

BTW har USA Alaska som är långt värre med kyla än Norden. Kanske i nivå med Grönland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in