2026-01-05, 10:00
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Minst sagt en utmaning att ta Grönland. Med tanke på läget och klimatet torde det handla om 10% strategi och 90% logistik.

Kan tänka mig en flottblockad till att börja med, sen flyga in trupp och ta huvudstaden. Frågan är bara vad som blir nästa steg?

Som redan påtalats är landet glest befolkat med ett kärvt klimat, framförallt nu under vintern. Befolkningen är utspridd i små samhällen utan vägnät att tala om. Allt måste transporteras med båt eller flyg.

Medeltemp, Nuuk
Januari: -14,9 c
Februari: -14,4 c
Mars: -11,7 c
April: -5,4

Hoppas de har varma kläder.
Usa är bäst på logistik, men de kommer inte behöva strida eller ens hota och planera för det
Citera
2026-01-05, 10:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Allierade så länge det gynnar dem. Det är så verkligheten fungerar. Det är bara att läsa lite historia så förstår man det. Det enda du kan lita på är den egna nationalstaten.
Lycka till med pinnen din i nationalstaten.

Varken Maga eller putinister är svenska patrioter.
Citera
2026-01-05, 10:05
Medlem
Q6s avatar
Övriga NATO har en förmåga som är tio gånger större än USA att föra krig i arktiskt klimat.
Citera
2026-01-05, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det här är det som USA kommer att "testa vattnet" med. Kommer europa verkligen sluta upp bakom Danmark med sådan resolut kraft att USA måste genomföra ett sjöslag för att ta Grönland?
Jag önskar att europa resolut ställer sig bakom Danmark med all kraft, men jag är ytterst osäker på att det faktiskt kommer ske.

Är du dum på riktigt? Europa kommer inte göra någonting förutom att skicka några email och peka på några fjuttiga lagar. Grönland kommer att vilja tillhöra USA för att plånboken är fetare och det är en tryggare partner än Danmark.
Citera
2026-01-05, 10:06
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Är det lika roligt när Ryssland tar Estland Lettland Litauen och södra Finland? Sverige förlorar som litet land enormt på denna utveckling.
Ja, jag hade faktiskt applåderat ifall Putin tog Baltikum och en bit av Finland. Det hade varit roligt, om inte annat för att se paniken i boomersvenskarnas ögon. Gör Finska viken till ett ryskt sund. Gulf of Russia.

Samtidigt klipper Trump Grönland och Kina tar Taiwan. Tala om att stampa Västliberalismen mitt i nyllet.
Citera
2026-01-05, 10:08
Medlem
Otroligt att så många dumhuvuden har lurats av massmedias domedagsprofeter. Men jag har väl i mångt och mycket slutat förvånas över svenneidiotens dårskap. Ett sjukt folk med otroligt låg IQ.
Citera
2026-01-05, 10:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Övriga NATO har en förmåga som är tio gånger större än USA att föra krig i arktiskt klimat.
Men de har inte samma kapacitet som USA att transportera dit och underhålla trupper.

Däremot tycker jag gärna Kanade kan få ta Saint Pierre and Miquelon från Frankrike för att göra världskartan lite rimligare.
Citera
2026-01-05, 10:09
Avstängd
Du missar poängen helt. Grönland kämpar inte för att bli någon stormakts bas utan för att bryta sig loss från Danmark som fortfarande vägrar erkänna sin koloniala roll. I över 300 år har Köpenhamn behandlat Grönland som ett bihang tömt deras naturresurser och lämnat efter sig skandaler som tvångsförflyttningar adoptioner utan samtycke och medicinska experiment på barn. Det är en kolonial skuld som fortfarande pågår i tystnad.

När Danmark talar om gemenskap i riket handlar det om kontroll inte respekt. Det är lätt att prata vackert när man sitter trygg i sin huvudstad och lever på resultaten av det gamla förtrycket.

Grönland förtjänar självständighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Toppadshuuno
Stämmer inte riktigt Grönland är en viktig strategisk punkt för Europa och usa. Usa är kinkiga över att Europa låter ryska ubåtar knulla havet i röven och vill visa dominans.

Alla svenskar vill döda gopnik men när Trump vill det så vill ni inte hålla med riktigt ocb hittar på diverse saker.

Ni ville ju ha krig?

"Are you not entertained?" - Gladiatorn
Citera
2026-01-05, 10:09
Bannlyst
Citat:
Vilka länder tänker du på då?
Citera
2026-01-05, 10:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, jag hade faktiskt applåderat ifall Putin tog Baltikum och en bit av Finland. Det hade varit roligt, om inte annat för att se paniken i boomersvenskarnas ögon. Gör Finska viken till ett ryskt sund. Gulf of Russia.

Samtidigt klipper Trump Grönland och Kina tar Taiwan. Tala om att stampa Västliberalismen mitt i nyllet.
Ett inte helt otänkbart scenario faktiskt
Citera
2026-01-05, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Du tycker att han allierade sig med Venezuelas president ?
Titta på vem han satte i plats han har misslyckats i Venezuela.
Citera
2026-01-05, 10:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Han beställer medelstora isbrytare av Finland, leverans först 2028.
Usas resurser är minimala. Typ två om jag inte minns fel.

Stubb får väl ställa in ordern om han vill jävlas i arktisk isområde dess innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in