2026-01-05, 09:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Är ju egentligen enig med dig även om jag undviker just dessa ordval i den här diskussionen.
Det är sant att vi inte haft någonting som Trump förut och det är sant att USA förändras oerhört snabbt.

Men tecknen har funnits längre än den här mandatperioden. "Köpa Grönland" körde han med första gången redan 2019, och signalerna har funnits tidigare om vart det barkar.
Jag skrev det. Han har tuggat förut om ön men hölls in i kopplet och framstod inte som rabiessmittad.
Nu har han däremot satt dit dörrmattor och är ett uppenbart märkbart hot.
Citat:
Men även om USA snabbt förändras på ett år så är det fortfarande IG och som jag beskriver det "Europesikt" att inte möta upp med annat än obefintliga handlingar. Kunde Sverige besluta om nytt regemente på Gotland 2017 och ha i alla fall stridsgruppen där 2018 så hade så klart Danmark och Europa kunnat ha någon form av utökad närvaro på Grönland som inte är obefintlig.
Danmark har inget hinder som kräver nåt reglemente.

Edit.
Läste reglemente ist för regemente. 😂
Citera
2026-01-05, 09:46
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Faktum är att jag är övertygad att Sverige bistår Danmark med tanke på politiska uttalanden.
Jag finner det mer otroligt att att folk inbillar sig vara sanna nordiska patrioter men antingen har huvudet uppe i Trumps anal eller är rysshoror.

Vilken sida väljer du vid ett angrepp?
Eller kommer du se kissnödig ut och inte vet vem du ska heja på och försvara?
Jag ser inte att Kristersson eller någon annan har placerat militär på Grönland, däremot har han placerat något hundratal soldater i baltikum.
Ingenting tyder på att Sverige eller något annat land kommer engagera sig militärt i att kriga för Grönland mot USA.

Du verkar leva i nån rosa bubbla där du tror att du och tuggummiklubben har någon slags backup av en stat i ett eventuellt krig mot USA.
DET HAR DU INTE.

Så vad ska du göra?
Ta fram slangbellan och skjuta dig själv i foten?
Citera
2026-01-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är fritt fram sen 1951, försvarsavtalet med Danmark ger fritt förfogande att bygga ut militärt för USA.

Precis, det talar för naturtillgångarna..

Trump är trött på EU, Nato och det gamla. Segdragna beslut i politiska forum. Han tillämpar presidentbeslut, även när han startar krig..

Nato verkar mest vara en belastning för Trump.. (kostar pengar).
Citera
2026-01-05, 09:47
Medlem
ForumApaches avatar
Danmark kommer att öka sin militära närvaro på Grönland.
De nordiska länderna kommer aldrig att lämna Danmark ensamt och t ex nordiskt flygvapen kan regelbundet patrullera över Grönland samt Norge och Sverige kan ha ubåtar patrullerande.
Europeiska NATO länder, framförallt Frankrike, kommer att bidra med flotta och flygvapen.
USA är militärt dominerande men öppen militär aggression mot bundsförvanter måste även inom USA ses som en omöjlighet.
Citera
2026-01-05, 09:48
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
OM nu usa skulle ta Grönland. Tror ni demokraterna kommer lämna tillbaka det när dom vinner valet?

Om nu USA erövrar Grönland så kommer Demokraterna inte att ge tillbaka detta.. då Grönland har varit inom USA's sikte långt innan President Trump var född..
Senast redigerad av Kalaskula544 2026-01-05 kl. 09:50.
Citera
2026-01-05, 09:48
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hatar gör jag inte. Men jag är realist. Sverige och svenskarna har varit naiva tillräckligt många gånger nu. Tycker du inte det?
Du väljer USA över norden. Fy fan!
Citera
2026-01-05, 09:50
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Om nu USA erövrar USA så kommer Demokraterna inte att ge tillbaka detta.. då Grönland har varit inom USA's sikte långt innan President Trump var född..
Och Grönland har varit danskt långt innan USA existerade.
Citera
2026-01-05, 09:50
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Och Grönland har varit danskt långt innan USA existerade.

Givetvis, ingen har sagt något annat.
Citera
2026-01-05, 09:51
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian II
Skitsnack. Det är byråkratin som skulle kollapsa om techjättarna pausar tjänsterna, inte samhällena. Du kan ingenting om blockkedjeteknik. Tragiskt nog är det Trump och MAGA-högern som har gjort krypto till sin grej, när det borde vara de europeiska antifascisterna.
På vilket sätt skulle blockkedjeteknik hjälpa om t ex Oracle, MSFT, AWS och Google pausar sina molntjänster?? Ändlöst med funktioner hos företag och myndigheter skulle sluta fungera. Logistik, e-handel, betalningar och en miljon andra grejor. Mobiltelefoner är till 99,99% eller så beroende av två amerikanska OS.

Det går naturligtvis i teorin att bygga om hela techlagret i Europa till något som är oberoende av USA och enskilda bolag men det skulle ta många år och idag finns inget sånt. Det borde inte vara som det är. Men det är som det är.
Citat:
Ursprungligen postat av Christian II
Hur som helst så tror jag inte att Trump är så dum att han riskerar en 1980-liknande bojkott av fotbolls-VM, så den formella annekteringen sker nog till sensommaren/hösten.
Jämfört med att säkra en tillgång som Grönland är lite gnäll runt ett fotbolls-VM ingenting.
Citera
2026-01-05, 09:53
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Danmark kommer att öka sin militära närvaro på Grönland.
De nordiska länderna kommer aldrig att lämna Danmark ensamt och t ex nordiskt flygvapen kan regelbundet patrullera över Grönland samt Norge och Sverige kan ha ubåtar patrullerande.
Europeiska NATO länder, framförallt Frankrike, kommer att bidra med flotta och flygvapen.
USA är militärt dominerande men öppen militär aggression mot bundsförvanter måste även inom USA ses som en omöjlighet.

Det här är det som USA kommer att "testa vattnet" med. Kommer europa verkligen sluta upp bakom Danmark med sådan resolut kraft att USA måste genomföra ett sjöslag för att ta Grönland?
Jag önskar att europa resolut ställer sig bakom Danmark med all kraft, men jag är ytterst osäker på att det faktiskt kommer ske.
Citera
2026-01-05, 09:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag ser inte att Kristersson eller någon annan har placerat militär på Grönland, däremot har han placerat något hundratal soldater i baltikum.
Ingenting tyder på att Sverige eller något annat land kommer engagera sig militärt i att kriga för Grönland mot USA.
Trump har inte iscensatt ett dugg i form av krigshandling.
Det har varit sublimt hot tidigare, han la ner efter Grönlands val och igår tog han omtag om sin våta dröm av att äga ön i media.

Han har inte skjutit ner en enda fiskebåt med knark...

Vad fan har du tänkt dig redan idag?
En hel armada?
Citera
2026-01-05, 09:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vilket sätt är troligast USA kommer att använda för att få Grönland? Vad finns det för alternativ om Danmark trilskas?

Med pengar skulle jag mest tro…

Istället för att köpa marken av Danmark (vilket Danmark nekar till), försöker USA "köpa" Grönlands framtida självständighet.

Danmark ger Grönland ca 5 miljarder kronor årligen. USA kan erbjuda det tredubbla i form av utvecklingsstöd.

Annat kan vara också upprustning av landets infrastruktur som är dåligt eftersatt osv.. det kan vara att finansiera kritiska projekt som flygplatser i Nuuk och Ilulissat, samt deras djuphamnar, på detta sätt gör USA sig oumbärliga för Grönlands ekonomi.

Vägrar Danmark och bråkar emot är de mest troligast höga tullar. Ekonomisk tvång typ.. Trump har antytt att danska varor kan beläggas med tullar om Danmark "försvårar USA:s nationella säkerhet" i Arktis. Eftersom USA är en av Danmarks viktigaste exportmarknader (tänk Novo Nordisk), skulle detta skapa enorm politisk press i Köpenhamn… USA kan också försöka splittra det danska riksgemenskapen genom att förhandla direkt med Nuuk och ignorera Köpenhamn helt, vilket underminerar Danmarks suveränitet i praktiken!

Sist men inte minst blir det med störst sannolikhet militärt men inte invasion.. Även om Trump i januari vägrat utesluta militärt våld, ses en ren invasion som osannolik eftersom det skulle förstöra NATO och bli kaos... Men , man talar nu om en "militär säkring". USA skulle kunna skicka flera trupper till Grönland under förevändningen att Danmark inte klarar av att försvara ön mot ryska u-båtar eller kinesiska intressen. När amerikanska soldater väl är på plats på strategiska punkter, har de i praktiken kontrollen oavsett vad Danmark tycker.

Om USA rundar Danmark på detta sätt, hamnar Sverige i en omöjlig sits… Som ny NATO-medlem bygger ju hela vårt försvar på samarbete med USA... Att protestera för hårt mot USA skulle kunna äventyra vår egen säkerhetsgaranti, men att vara tyst skulle ses som ett svek mot vår närmaste nordiska granne.
Senast redigerad av Menea 2026-01-05 kl. 09:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in