2026-01-03, 16:13
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Jag gick in på en fin krog. Mycket mörkt trä, mysig belysning, fint folk.
Jag beställde en Mariestads Export på glasflaska. En helt vanlig öl som jag normalt uppskattar allmänt.
Men denna var riktigt god. Perfekt balanserad, perfekt temperatur, mustig, mjuk och kryddig. Jag skulle gärna vilja att den skulle vara lite rökig också.

Men varför var denna Mariestads Export på glasflaska så god?
Jag har smakat Norrlands Guld på PET-flaska. 33cl....smakade kemiskt och riktigt dåligt.
Så kan det vara flaskan som är orsaken? Eller är det rätt temperatur och att den får stå sval under lång tid som är anledningen varför ölen är god?

Jag brukar ha min öl i kylen, men den blir inte lika god då. Varför då? Temperaturen är fel?

Idag har jag ställt in min ölkyl på 11 grader C. Då ska ölen få stå så där i några timmar.
2026-01-03, 16:17
Medlem
Zaedrewss avatar
De på krogen är ju utbildade och vet exakt både hur ölen ska lagras som vilken tempratur som är bäst.

AI svar.

Citat:
Den perfekta öltemperaturen varierar med ölstilen, men en bra tumregel är att servera ljus lager svalt (8-10°C), medan mörkare/starkare öl som ale, porter och stout mår bra av högre temperaturer (10-16°C) för att smakerna ska framträda, där sötma och högre alkohol kräver högre temperaturer (upp till 16°C), medan lättare öl som veteöl och syrliga ölsorter dricks bäst kylda (6-10°C).
Generella riktlinjer efter ölstil:
Ljus Lager (Pilsner, Export): 8–10°C (svalt).
Mörk Lager: 10–12°C (källarsvalt).
Ale (Amerikansk/Brittisk): 8–12°C, ljusare typer svalare, mörkare med sötma upp till 14°C.
Belgisk Ale (Ljus/Mörk): 8–12°C, mörkare upp till 12°C.
Porter & Stout: Torr 10–12°C, Söt 14–16°C (källarsvalt/rumstempererat).
Veteöl: Lättare 6–8°C, smakrikare 8–10°C.
Syrlig Öl: 6–8°C.

Viktiga tips:
Hellre för kall än för varm: Det är lättare att värma en för kall öl än att kyla ner en ljummen. En för kall öl döljer smakerna, medan en för varm avslöjar dem (ofta på ett otrevligt sätt).
Prova dig fram: Om etiketten inte anger temperatur, använd riktlinjerna och smaka dig fram. Öl utvecklas med temperaturen, och en öl kan smaka olika beroende på om den är 8°C eller 12°C.
Lagring: För lagring gäller en stabil temperatur, ofta 10–13°C, med mörker och konstant fuktighet för att skydda ölen.

En intressant ska är ju England. Nidbilden är ju att öl där serveras varm. Men så är det ju verkligheten inte. 90% av ölen där serveras kall i rätt tempratur. Sedan finns det 10% där ölen är sådan att den för att smaka bäst ska serveras mer varmt.
2026-01-03, 16:21
Medlem
Dishys avatar
Glas är alltid godare än PET. Även om det säkert är ofarliga nivåer (eller ja vem vet säkert på sikt egentligen) så tror jag att kolsyran gör att det fälls ut lite lite äckliga plastämnen ur materialet. Sen är ju miljön ute ofta trevlig också.
2026-01-03, 16:26
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De på krogen är ju utbildade och vet exakt både hur ölen ska lagras som vilken tempratur som är bäst.

AI svar.

En intressant ska är ju England. Nidbilden är ju att öl där serveras varm. Men så är det ju verkligheten inte. 90% av ölen där serveras kall i rätt tempratur. Sedan finns det 10% där ölen är sådan att den för att smaka bäst ska serveras mer varmt.

Min AI gav 100% exakt samma svar. Antar det är Googles AI du fick upp när du sökte spontant?
Jag kan som minst ha 11 grader på min kyl.
2026-01-03, 16:30
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Min AI gav 100% exakt samma svar. Antar det är Googles AI du fick upp när du sökte spontant?

Köp ett barkylskåp/ölkyl.

Vinkyl funkad med blir suverän skillnad i smak.
2026-01-03, 16:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Japp. Ganska finurlig funktion Google lagt till där.

Om man har extremt seriös skulle man ju då kunna beräkna hur länge en flaska skulle kunna ligga i frysen för att den kommer upp i säg 15 (om det är den perfekta temraturen för just den ölskorten).
2026-01-03, 16:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Just angående öl i frysen kan man ju påminna om ett husmodertips. Om man nu har varm öl och snabbt vill då den kall god så kan man ha lite toapapper runt flaskan, hälla vatten på flaskan. Sedan just in i frysen så är flaskan kall och god på ca 15 minuter. Låter man den dock ligga där så om glas spricker den inte så långt efter...
2026-01-03, 16:38
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Köp ett barkylskåp/ölkyl.

Vinkyl funkad med blir suverän skillnad i smak.

Jo. Men 11 grader ska väll fungera väl ändå?
En lager skall serveras vid 8-10 grader enligt googles skräp AI.
Men 1 grad varmare är väll inte jättestor skillnad?
2026-01-03, 16:38
Medlem
Citat:

Min AI? Hur korkad är du på en skala?
2026-01-03, 16:40
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp. Ganska finurlig funktion Google lagt till där.

Om man har extremt seriös skulle man ju då kunna beräkna hur länge en flaska skulle kunna ligga i frysen för att den kommer upp i säg 15 (om det är den perfekta temraturen för just den ölskorten).

Låt oss säga att jag har ölen sval vid 11 grader. Då är nästa steg: Hur lång tid ska den vara sval?
Att det är 11 grader i kylen betyder inte att ölen är 11 grader. Det kan lika gärna vara 13 grader, vilket är för varmt.

Jag tycker att kylskåpskall öl är för....kall.
2026-01-03, 16:40
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystiskstiligman
Min AI? Hur korkad är du på en skala?

Alltså googles AI.
Alltså mitt resultat som jag fick upp från Googles AI.
2026-01-03, 16:42
Medlem
Citat:
Alltså googles AI.
Alltså mitt resultat som jag fick upp från Googles AI.

Mm, var det för jobbigt att tänka själv?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in