2026-01-03, 09:53
Medlem
Enterprises avatar
Fredspresidenten fortsätter.
När flyttar Trump in i bunkern precis som husse?
Citera
2026-01-03, 09:53
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Så han blev bara en i mängden av Repulikanska presidenter som startade flummiga krig. Det ska bli intressant att se om det går jättelätt eller om dom hamnar i en Ukraina situation, vilket hade vart helt otroligt komiskt. Men jag lutar mot analysen att det kommer gå lätt som en plätt, kanske så lätt att vissa presidenter får mersmak för krig.
Citera
2026-01-03, 09:54
Moderator
T-80Us avatar
Det här var olyckligt, som jag ser det. Jag får en känsla av att Trump känner sig pressad på hemmaplan och därför kraftfullt vill flytta fokus. Möjlighet att göra de insatser som gjorts hittills har USA haft i ett antal veckor.

Militärt har Venezuela naturligtvis inte skuggan av en chans, så det är ingenting man direkt behöver lägga någon tid på att diskutera. Politiskt är det en annan femma, där vi riskerar att få se ett Venezuela i sönderfall och med faktioner som bråkar om makten i årtionden när Maduro försvinner (jag är däremot helt för att galningen Maduro måste bort).
Citera
2026-01-03, 09:56
Medlem
En tråd om ett nytt krig - och en massa som skriver sina reaktioner. Men inget vettigt skrivet, än.
Sådant som man vill veta är ju vilken förklaring som har getts till denna militära insats?

Venezuela har oändliga mängder med olja - måste ju nämnas.

Jag såg några filmbilder - det såg ut som någon filmat Caracas sett från en höjd. Där bombades på tre ställen. Såg ut som punkt-insatser, platser som var på höjder utanför staden.

Har USA förklarat krig mot Venezuela?
Och vad förväntar sig USA uppnå med denna insats?

Kan tillägga att Venezuela är väldigt stort. Dubbelt så stort som Sverige.
Citera
2026-01-03, 09:56
Medlem
KillPus avatar
Ha ha ryZZtrollen är og förvirrade nu och kollar frenetiskt i sina manualer! Vem ska man heja på? Dickhead putlers kompis Maduro eller dito Trump? Om Trump lyckas ta bort Maduro och ta över landet "på tre dagar" hur ska man reagera gå?
Citera
2026-01-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
USA har startat en SMO för att skydda den amerikanska majoriteten i Venezuela (som för övrigt inte är ett riktigt land). I grunden beror konflikten på att venezuelanska nazister stödda av NATO provocerat USA.
Du menar samma som Ryssland gjorde mot Ukraina med andra ord.
Citera
2026-01-03, 09:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Så han blev bara en i mängden av Repulikanska presidenter som startade flummiga krig. Det ska bli intressant att se om det går jättelätt eller om dom hamnar i en Ukraina situation, vilket hade vart helt otroligt komiskt. Men jag lutar mot analysen att det kommer gå lätt som en plätt, kanske så lätt att vissa presidenter får mersmak för krig.
För att det ska gå ”lätt” krävs att USA samarbetar med en lokal rörelse (en annan diktator sannolikt) som tar över kontrollen i utbyte mot militär hjälp (läs Belarus). Däremot kan inte USA lätt invadera på marken så långt bort från hemlandet utan massor av förluster om inte annat i ett långdraget gerillakrig. Något stöd från internationella samfundet för kriget kommer inte heller att finnas.
Citera
2026-01-03, 09:59
Medlem
jhww82s avatar
Vad var det MAGA kallade Trump? Fredens president? Att han är ”America first”.

Han är bara en i mängden av Republikanska presidenter som vill starta krig, ta amerikanska skattepengar och ge till Israel och andra länder (Argentina) istället för att ge tillbaka till amerikanerna.
Citera
2026-01-03, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raidrunk
Om inte världen stoppar zionismen så kommer det inte finns så mycket kvar snart.
Det är det som är den uttalade planen. Bunkra sig med all den senaste tekniken och kunnandet. Sen låter man lejonparten av jordens befolkning ta kål på varandra. Sen startar man om.

Det är inte första gången i historien.
Citera
2026-01-03, 10:00
Medlem
TiredEyess avatar
Ganska talande tystnad från olika politiska företrädare. Enbart Columbias president yttrat nåt om FN-möte som bör hållas. Från EU och resten av den så kallade "fria" världen är det knäpptyst.

Citat:
Colombias president Gustavo Petro ber om hastemøter i FN og Organisasjonen av amerikanske stater (OAS) etter meldingene om angrep mot flere mål i Venezuela.

Källa: https://www.nrk.no/nyheter/-colombias-president-ber-om-fn-mote-etter-angrep-i-venezuela-1.17712503
Citera
2026-01-03, 10:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Ha ha ryZZtrollen är og förvirrade nu och kollar frenetiskt i sina manualer! Vem ska man heja på? Dickhead putlers kompis Maduro eller dito Trump? Om Trump lyckas ta bort Maduro och ta över landet "på tre dagar" hur ska man reagera gå?
Jag tror egentligen att rysstrollen är glada för allt som drar bort uppmärksamheten från Rysslands övergrepp i Ukraina, inklusive ett krig mellan Trump och VZ. Intellektuell stringens är bara att glömma.
Citera
2026-01-03, 10:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DICK.NIGGER
Kommer världen införa sanktioner mot USA nu?
För vad? hela världen stöttar honom i detta. Förutom ni Rysstroll då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in