Citat:
Ursprungligen postat av
Langkille
Ganska stor skillnad om någon "slår dig på kinden" eller om de mördar din fru och dina barn, och en tand för en tand handlar inte om självförsvar utan hämnd. Jag kan ha fel dock,
Tand för tand handlar om rättvisa i det rättssamhälle, den nation som fanns enligt det gamla förbundet. På liknande sätt som vi idag har domstolar som dömer ut straff för brott, så hade Guds folk enligt det gamla förbundet domare och domstolar som utmätte straff.
Men i det nya förbundet existerar det inget samhälle/land/nation för kristna. Kristna ska istället leva inom olika samhällen/länder/nationer, i kristna församlingar. Det är därför Paulus säger:
"
Varje människa skall underordna sig all den överhet hon har över sig... De styrande är inget hot mot goda gärningar, men mot onda. Vill du slippa känna fruktan för överheten, gör då det goda, och den skall berömma dig... gör du det onda, känn då fruktan. Det är inte för inte som överheten bär sitt svärd; den står ju i Guds tjänst som hämnare, för att vreden skall drabba den som gör det onda."(Rom 13:1 Bibel2000)
Kristna ska alltså stå under varje överhet som existerar i det landet som dom befinner sig i, och ska följa landets lagar och bli bestraffade av landets rättsväsende. Kristna ska alltså inte längre ha egna domare och straff i ett eget land, förutom det som gäller i den egna församlingen.
Så väldigt många lagar och bud har upphört att gälla i det nya förbundet, det gamla förbundet är föråldrat:
"
Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Men många lagar följer med även i det nya förbundet, t.ex. "icke döda". Vad som ska gälla eller inte i det nya förbundet berättar Jesus, apostlarna och dom första kristna i dom kristna grekiska skrifterna.
När Jesus säger "vända andra kinden till" och "älska dina fiender", så kan man inte ta till svärd/vapen för att kriga mot andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Langkille
Ett nytt förbund, ja så är det. Betyder det att den gamla lagen är meningslös? Jag tror inte det.
Paulus säger det tydligt:
"
Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebr 8:13 Bibel2000)
Men många lagar och bud som fanns i det gamla förbundet återupprepas i det nya förbundet av Jesus apostlarna och kristna, och som då ska fortfarande gälla. Vilka som ska gälla eller inte ska man alltså undersöka i dom kristna grekiska skrifterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Langkille
2 Timoteusbrevet 3:16-17
16 Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.
Ja, kristna bör läsa hela bibeln för att få sammanhang och förklaringar till det nya förbundet med Gud.
Det är i GT som vi kan läsa om att det skulle komma ett nytt förbund, inte ett sådant förbund som Moses slöt med folket, Gud sade:
"
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk." (Jeremia 31:31-33 Bibel2000)
Och det var detta nya förbundet som Jesus instiftade, och som skulle börja gälla efter hans död, hans blod:
"
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er. " (Lukas 22:20 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Langkille
Romarbrevet 3:27-31
27 Vad kan vi då berömma oss av? Beröm är uteslutet. Genom vilken lag? Gärningarnas? Nej, genom trons lag. 28 Vi hävdar nämligen att människan förklaras rättfärdig genom tro, utan laggärningar. 29 Eller är Gud bara judarnas Gud? Är han inte också hedningarnas? Jo, också hedningarnas, 30 lika sant som att Gud är en, han som förklarar den omskurne rättfärdig av tro och den oomskurne genom tron.
31 Upphäver vi då lagen genom tron? Verkligen inte! Vi upprätthåller lagen.
Man måste försöka förstå vad Paulus menar här, eftersom några verser innan låter det som tvärtom:
"
Men nu har Gud uppenbarat en rättfärdighet som inte beror av lagen men som lagen och profeterna har vittnat om – en rättfärdighet från Gud genom tron på Jesus Kristus, för alla dem som tror. " (Romarna 3:21-22 Bibel2000)
"rättfärdighet som inte beror av lagen", motsäger Paulus sig själv här? Jag har sett att ateister ofta brukar använda sådana här verser och ta det ur sitt sammanhang(jag menar inte att du gör det).
Det Paulus menar i rom 3:31 är att lagförbundet inte var fel, utan fyllde sin funktion, så Paulus vill inte ha det ogjort att lagen kom till, och därför "upprätthåller lagen"/dess legitimitet fram till Kristus:
"
Så har alltså lagen varit vår övervakare tills Kristus kom, för att vi skulle göras rättfärdiga genom tron. Men nu när tron är här har vi inte längre någon övervakare." (Gal 3:24-25 Bibel2000)
Här är två andra skriftställen som tydligt säger att lagen(Mose lagförbund) har upphört att gälla:
"
Kristus är slutet på lagen, så att var och en som tror kan bli rättfärdig"(Rom 10:4 Bibel2000)
"
han drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset." (Kol 2:14 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Langkille
2 Moseboken 22:2-3
2 Om tjuven ertappas vid inbrottet och blir slagen till döds, vilar ingen blodskuld på den som försvarar sin egendom. 3 Men om solen hade gått upp när det hände, då är det blodskuld. Tjuven ska ge full ersättning. Äger han ingenting ska han säljas, till betalning för vad han stulit.
Detta handlar alltså om den nation som Guds folk hade tidigare, i det tidigare förbundet, där det var tvunget att ha ett rättsväsende som delade ut straff genom en domstol med domare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Langkille
Nehemja 4:17-18
17 De som byggde på muren och de som lastade på och bar bördor gjorde sitt arbete med ena handen och höll vapnet i den andra. 18 De som byggde hade var och en sitt svärd bundet vid höften medan de arbetade.
Som en nation så är man tvungen att ha ett militärt försvar, Guds folk i det tidigare förbundet bodde i en bokstavlig nation med fiender runt omkring, som skulle ha slukat upp landet om det inte hade funnits ett försvar, och att man ibland var tvungen att gå ut i krig.
Men kristna i det nya förbundet har inget land att försvara, utan bor inom olika länder/nationer, där landet har ett eget försvar och ett eget rättsväsende, som kristna ska underordna sig, så länge det inte går emot Guds lagar och bud.