Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-29, 13:12
Medlem
Dundersnubbens avatar
Gillar idén men kommer inte gå in i år. Berätta vilka produkter ni ska köpa, har aldrig sett mer än turbo x20.
Citera
2025-12-29, 13:34
Medlem
QUOTE]

Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Gillar idén men kommer inte gå in i år. Berätta vilka produkter ni ska köpa, har aldrig sett mer än turbo x20.

Inte jag heller, planerar att köpa just x20
Citera
2025-12-29, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
QUOTE]

Inte jag heller, planerar att köpa just x20
Ja ni har väl inte märkt att ju närmare man kommer knockoutnivån destu högre blir det.
Ni får lixom tänka till lite..
Citera
2025-12-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambushed
Någon annan som tänker haka på Russin detta år? Det tänker jag göra och planerar att gå in med 300 000 kr.

Vilken produkt kör ni på? Jag kollar på ett par olika

Hur mycket är 300k för dig? Jag menar, är det inte så mycket och en summa man har råd att spela med så har jag inget problem med att man roar sig med något sånt här. Men är det stora delar av ens sparkapital så kanske man ska tänka sig för. Jag körde lite tester på historisk data tidigare i tråden och det visade sig att det inte alls är så bombsäkert man vill få det att framstå (förvånad?). Det var bara för något år sen det misslyckades senast, men då lyckades TS ändå slira in det eftersom han körde med högre hävstång just det året.
Citera
2025-12-29, 18:32
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Ja ni har väl inte märkt att ju närmare man kommer knockoutnivån destu högre blir det.
Ni får lixom tänka till lite..

Det sjunker bara när jag köper så det förklarar saken. Kanske gamblar en tusenlapp för skojs skull.
Citera
2025-12-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Hur mycket är 300k för dig? Jag menar, är det inte så mycket och en summa man har råd att spela med så har jag inget problem med att man roar sig med något sånt här. Men är det stora delar av ens sparkapital så kanske man ska tänka sig för. Jag körde lite tester på historisk data tidigare i tråden och det visade sig att det inte alls är så bombsäkert man vill få det att framstå (förvånad?). Det var bara för något år sen det misslyckades senast, men då lyckades TS ändå slira in det eftersom han körde med högre hävstång just det året.
Aldrig alla ägg i samma korg.
Det enda råd som ”experterna” kör med som är vettigt. Alla andra av deras floskler har jag överbevisat att det bara är råd som riktar sig till amatörer, för att banker och andra ställen dessa experter jobbar på ska kunna sko sig så mycket som möjligt på amatörerna.
Citera
2026-01-02, 09:35
Medlem
Kom igen nu, alla ni som kör, posta era positioner så vi har lite spänning att följa. Vilken produkt köpte ni och vad har ni för knock out och exit nivå?

Jag kollade omx30 vid stängning 30 december och tyckte mig se att det låg typ 1% upp, för att sen falla typ 0.5% sista minuterna. Lyckades ni parera det, eller köpte ni på toppen så ni börjar med en uppförsbacke? Klassiskt exempel på slippage och skillnaden mellan teori och praktik.
Citera
2026-01-02, 09:43
Medlem
Dundersnubbens avatar
Jag köpte för småpengar för att testa teorin. Vet inte om jag gjorde rätt men köpte Turbo L OMX LEV20 14:30 och ligger nu -2,85% i skrivande stund.

Köpte på 356,24kr
Kollar man Avanza så står dock det att inköpskursen är 375,74. Pga spreaden?

Kursen står nu i 365kr så borde teoretiskt vara plus men ligger minus. Antar att urholkningen samt courtaget äter upp mellanskillnaden?
Citera
2026-01-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Jag köpte för småpengar för att testa teorin. Vet inte om jag gjorde rätt men köpte Turbo L OMX LEV20 14:30 och ligger nu -2,85% i skrivande stund.

Köpte på 356,24kr
Kollar man Avanza så står dock det att inköpskursen är 375,74. Pga spreaden?

Kursen står nu i 365kr så borde teoretiskt vara plus men ligger minus. Antar att urholkningen samt courtaget äter upp mellanskillnaden?

Man får vara lite vaksam när man kollar kursen på dessa produkter. Där är normalt inte så mycket omsättning och kursen som visas är senaste avslut, som kan vara flera dagar gammalt. Du får kolla vilket pris market makern ligger ute med om du vill se aktuell kurs.

Edit: Du är medveten att produkten du köpte har typ 8x hävstång just nu och inte 20?
Senast redigerad av Dogmatix 2026-01-02 kl. 10:11.
Citera
2026-01-02, 11:35
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Aldrig alla ägg i samma korg.
Det enda råd som ”experterna” kör med som är vettigt. Alla andra av deras floskler har jag överbevisat att det bara är råd som riktar sig till amatörer, för att banker och andra ställen dessa experter jobbar på ska kunna sko sig så mycket som möjligt på amatörerna.

Ja standardrådet sedan decennier när man ber storbankerna om råd för hur man ska placera slantarna efter mormor är alltid att man ska köpa bankens egna fonder.

Tänk alla miljarder kronor storbankerna tjänat på att folk i allmänhet tror att det är oerhört komplicerat och riskabelt att köpa 15 olika bolag på OMXS30-listan inom fyra-fem olika brancher och sedan luta sig tillbaka och raka in utdelning varje år.
Citera
2026-01-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ja standardrådet sedan decennier när man ber storbankerna om råd för hur man ska placera slantarna efter mormor är alltid att man ska köpa bankens egna fonder.

Tänk alla miljarder kronor storbankerna tjänat på att folk i allmänhet tror att det är oerhört komplicerat och riskabelt att köpa 15 olika bolag på OMXS30-listan inom fyra-fem olika brancher och sedan luta sig tillbaka och raka in utdelning varje år.

Jag brukar gå efter devisen "if you cant beat them, joint them", och köper bankaktier. Historiskt hög utdelning och lönsamhet och få bolag är så skyddade av staten som bankerna.
Citera
2026-01-02, 12:43
Medlem
Dundersnubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Man får vara lite vaksam när man kollar kursen på dessa produkter. Där är normalt inte så mycket omsättning och kursen som visas är senaste avslut, som kan vara flera dagar gammalt. Du får kolla vilket pris market makern ligger ute med om du vill se aktuell kurs.

Edit: Du är medveten att produkten du köpte har typ 8x hävstång just nu och inte 20?

Såg det. Sålde på mer än jag köpte för men gick ändå minus. Plus courtaget.

Ja jag såg det men verkar inte vara lika enkelt att se som en bull x20. Vilka är unlimited och inte?

Får hålla mig till vanliga fonder och aktier tror jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in