2026-01-01, 21:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Tråden har helt missat att idag firar Ukraina inte bara nyårsdagen, men det är även nationell helgdag för Stepan Bandera! Grattis alla etnonationalister även om ni inte kan rena ukrainska nationen helt i år heller. Ni får hoppas på folkmord på Krims stränder 2027.

Lite foton från dagens festligheter: https://unn.ua/en/news/ukraine-celebrates-the-117th-anniversary-of-stepan-banderas-birth-where-the-ceremonies-took-place
Citera
2026-01-01, 21:51
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Du skrev: Trodde ni ukrainarunkare brukade lipa om krigsbrott när civila mål träffas. Tydligen inte.

Jag skrev: EJ civila.

EJ betyder "inte". Det verkar oklart för dig.

Jag skrev ryssar och landsförrädare. Det betyder ryssar och landsförrädare, inte ryssar som är landsförrädare.

Sa jag inte att du borde inse att du är efterbliven innan du skriver något mer?
Så inga civila träffades enligt dig?
Ukrainska landsförrädare och ryssar firade nyår tillsammans och blev bombade av Ukraina?

Vad är det du menar har hänt egentligen?
Citera
2026-01-01, 22:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Så inga civila träffades enligt dig?
Ukrainska landsförrädare och ryssar firade nyår tillsammans och blev bombade av Ukraina?

Vad är det du menar har hänt egentligen?
Även quislingar, kollaboratörer, femtekolonnare och annat avskräde firar nyår. Jag tror till och med att en landsförrädare som du firade lite!
Citera
2026-01-01, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Varför behövde du skriva det fetade för att "förtydliga" att du inte är något - som du är? Hade du haft rent mjöl i påsen skulle du aldrig skrivit tramset.

Du som har så många hjärnceller och fattar allting borde veta hur man drar upp sitt huvud när man tryckt ned det i behållaren i ett utedass. För uppenbarligen har du stoppat ditt huvud i ett utedass under ett helt år. Du kan omöjligen missat alla anstängningar från USA, Ukraina och EU för att få till en vapenvila och fred som massmördaren och psykopaten KGB-Putin kategoriskt avvisar? Det är KGB-Putin som vill ha kriget och du skjuter långt över ribban och missar målet fullständigt med din text.

För att vi som har ett liv och inte möp'ar oss 24/7 i denna tråd som du verkar bo i, inte ska behöva anklagas så fort bilden nyanseras lite. Tillskillnad från majoriteten skräpinlägg som postas, inklusive ditt. Så pass låg verkar ribban vara här. Du bevisade min tes. Mupp.

Ja vad har EUs fredsplan gått ut på till rätt så nyligen? Du som inte har ett liv än att sitta och gotta dig i att ryssar och ukrainare dödar varandra får gärna komma med ditt expertutlåtande. Om du zoomar ut lite från din källare och läser vad EU's fredsplan varit framtill nyligen kontra USAs eller Rysslands så ser du att det blir rätt så svårt för Putin att acceptera en sådan fredsplan om du inte har huvudet långt uppstoppat i röven? Speciellt inte när USA har en annan fredsplan som skiljer sig från den europeiska. Det är alltså ingen värdering jag själv lägger utan fakta. Uppenbarligen har Putin skadat Ryssland med hans "tredagarskrig" som är ett massivt misslyckande och han har skadat sin befolkning rejält i och med detta invasionskrig.

Det är just av den anledningen jag tror, oavsett vad en liten ryggradslös fjolla som du tycker, att Ryssland inte kommer acceptera en fredsplan som inte innefattar att man får minst 3 av de 5 territorierna man erövrat. Det var det enda mitt inlägg handlade om och EUs ovilja att verka fatta detta (framtill nyligen då). Annars har EU varit rejält stridslystna och i stort sett krävt att Ryssland ska lägga sig platt och lämna samtliga områden = orealistiskt, vilket man vet om.

Nu är jag knappast så insatt att jag sitter dag ut och dag in och följer vad som händer i kriget, eftersom precis som jag nämnde - har ett liv och inte njuter av att se andra människor lida. Men om man tar en snabbtitt genom youtube och tittar på de senaste uppdateringarna verkar ryssarna avancera på flera fronter? I Kupiansk har man dock slagits tillbaka av Ukraina men generellt sett verkar Ryssland ha momentum på senare tid? Eller har jag fel?

Därför blir det extra provocerande att se soffnissar med noll geopolitisk förståelse sitta och kränga ut sig efterblivna kommentar om att Putler bara ska sluta med tanke på alla liv det hittills kostat. Ja det är det vi ALLA VILL som inte är ryssar - men det är inte en realistisk fredsplan som alla som inte har huvudet nedsänkt i en bajamaja fattar.
Varsågod och presentera vad EUs ansträngningar gått ut på, din jävla pajas.
Citera
2026-01-01, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Tråden har helt missat att idag firar Ukraina inte bara nyårsdagen, men det är även nationell helgdag för Stepan Bandera! Grattis alla etnonationalister även om ni inte kan rena ukrainska nationen helt i år heller. Ni får hoppas på folkmord på Krims stränder 2027.

Lite foton från dagens festligheter: https://unn.ua/en/news/ukraine-celebrates-the-117th-anniversary-of-stepan-banderas-birth-where-the-ceremonies-took-place
Det är lite roligt att rysstroll inte förstår att anledningen till att det finns vissa kontroversiella historiska figurer i Ukraina som Stepan Bandera, beror på vilken granne de har.

Snacka om noll självinsikt. Lite som att många ryssar inte förstår att Sovjets vilja att sprida kommunism över hela Europa var en av de avgörande faktorerna till att Hitler kom till makten i Tyskland.
Citera
2026-01-01, 22:14
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Det är lite roligt att rysstroll inte förstår att anledningen till att det finns vissa kontroversiella historiska figurer i Ukraina som Stepan Bandera, beror på vilken granne de har.

Snacka om noll självinsikt. Lite som att många ryssar inte förstår att Sovjets vilja att sprida kommunism över hela Europa var en av de avgörande faktorerna till att Hitler kom till makten i Tyskland.

Det är inget konstigt med att de har funnits. Det som är anmärkningsvärt är att vi inte säger ifrån över att Ukrainska parlamentet firar det (de beslutade om det 2019 om jag minns rätt), och bygger en stat på såna här sjuka symboler. Det är inte så man bygger en stark, överlevnadskraft stat. Det är i bästa fall ragebaiting i geopolitsk skala.
Citera
2026-01-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Om det vore så att många tjänade pengar på andras krig, varför lägger man så stora resurser på att behålla fred? Varför rustar man ned så fort det känns någorlunda lugnt?

Nu handlar det som alla vet inte alls om Donetsk och Luhansk utan om Ryssland skall få ta vad man vill bara för att de vill. Och det får de inte.

Ryssland är inte heller starkt nog att leka stormakt, de har för liten ekonomi, obefintlig egen utveckling, oerhörd korruption, stark inre repression och outvecklad industri. En bensinmack med kärnvapen, dvs ett Nordkorea - betydelselöst för andra men ett jäkla problem när de hotar, för hybridkrig och försöker jävlas med alla runtom.

Ryssland kommer att kollapsa och inte en kvadratmeter av andras territorium till det landet (heller), sedan vi tar det därifrån.

Regelbaserad världsordning, demokrati, välfärd och fri handel. Det är det alla strävar efter utom några galna diktatorer.

Tack,

Gillar att man kan diskutera sakligt med varandra kring kriget även om man kanske inte alltid håller med varandra.

Citat:
Nu handlar det som alla vet inte alls om Donetsk och Luhansk utan om Ryssland skall få ta vad man vill bara för att de vill. Och det får de inte.

Ryssland är inte heller starkt nog att leka stormakt, de har för liten ekonomi, obefintlig egen utveckling, oerhörd korruption, stark inre repression och outvecklad industri. En bensinmack med kärnvapen, dvs ett Nordkorea - betydelselöst för andra men ett jäkla problem när de hotar, för hybridkrig och försöker jävlas med alla runtom.

Detta var spot on och jag håller med dig fullständigt! Deras erövringar är såklart olagliga precis som alla andra aggressionskrig mot en annan stat eller grupp är. I en värld som inte vore moraliskt korrupt skulle det aldrig tillåtits hända men tyvärr har det hänt.

Min oro gäller snarare att även om man så gärna vill att ryssarna lämnar så är det inte ett realistiskt alternativ om man är ryss (antar jag). Alldeles för många ryska liv har gått till spillo för att Putin bara ska acceptera att lägga sig platt och bli ännu mer utskrattad av världen. Det handlar inte bara om hur man ser ut för sina fiender men även för sina närmsta allierade. Då syftar jag på Kina. Putin vill se stark ut och leker större än vad han är, lite som en kille som vill leka tuff på skolgården framför andra tuffingar men egentligen inte har det i sig.

Jag vill ha fred, helst världsfred, men jag är orolig att EUs tillvägagångssätt inte är den rätta när det gäller att få till en fred med Ryssland.

Antingen säger man rätt ut att Ryssland är en bov som måste besegras med vapen eller så söker man fred på riktigt utan att smussla. Nu känns det som att det är senare man sysslar med och det är inte någon annan som blir lidande än just Ukraina.
Citera
2026-01-01, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det är inget konstigt med att de har funnits. Det som är anmärkningsvärt är att vi inte säger ifrån över att Ukrainska parlamentet firar det (de beslutade om det 2019 om jag minns rätt), och bygger en stat på såna här sjuka symboler. Det är inte så man bygger en stark, överlevnadskraft stat. Det är i bästa fall ragebaiting i geopolitsk skala.
Nej, det är inget konstigt att Ukrainas parlament firar det. Han verkar ha varit en komplicerad historisk figur som gjorde både "bra" och "dåliga" saker. Alla länder kommer såklart inte dela Rysslands ensidiga och vinklade syn på saken.
Citera
2026-01-01, 22:21
Medlem
En soldat säger att han handbojades fast vid ett träd i tre dygn utan mat och vatten efter att han vägrade delta i det som beskrivs som ett självmordsuppdrag.

– Människor i rullstol skickas till fronten, utan armar och ben. Jag har sett det med mina egna ögon
Citera
2026-01-01, 22:23
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
För att vi som har ett liv och inte möp'ar oss 24/7 i denna tråd som du verkar bo i, inte ska behöva anklagas så fort bilden nyanseras lite. Tillskillnad från majoriteten skräpinlägg som postas, inklusive ditt. Så pass låg verkar ribban vara här. Du bevisade min tes. Mupp.

Ja vad har EUs fredsplan gått ut på till rätt så nyligen? Du som inte har ett liv än att sitta och gotta dig i att ryssar och ukrainare dödar varandra får gärna komma med ditt expertutlåtande. Om du zoomar ut lite från din källare och läser vad EU's fredsplan varit framtill nyligen kontra USAs eller Rysslands så ser du att det blir rätt så svårt för Putin att acceptera en sådan fredsplan om du inte har huvudet långt uppstoppat i röven? Speciellt inte när USA har en annan fredsplan som skiljer sig från den europeiska. Det är alltså ingen värdering jag själv lägger utan fakta. Uppenbarligen har Putin skadat Ryssland med hans "tredagarskrig" som är ett massivt misslyckande och han har skadat sin befolkning rejält i och med detta invasionskrig.

Det är just av den anledningen jag tror, oavsett vad en liten ryggradslös fjolla som du tycker, att Ryssland inte kommer acceptera en fredsplan som inte innefattar att man får minst 3 av de 5 territorierna man erövrat. Det var det enda mitt inlägg handlade om och EUs ovilja att verka fatta detta (framtill nyligen då). Annars har EU varit rejält stridslystna och i stort sett krävt att Ryssland ska lägga sig platt och lämna samtliga områden = orealistiskt, vilket man vet om.

Nu är jag knappast så insatt att jag sitter dag ut och dag in och följer vad som händer i kriget, eftersom precis som jag nämnde - har ett liv och inte njuter av att se andra människor lida. Men om man tar en snabbtitt genom youtube och tittar på de senaste uppdateringarna verkar ryssarna avancera på flera fronter? I Kupiansk har man dock slagits tillbaka av Ukraina men generellt sett verkar Ryssland ha momentum på senare tid? Eller har jag fel?

Därför blir det extra provocerande att se soffnissar med noll geopolitisk förståelse sitta och kränga ut sig efterblivna kommentar om att Putler bara ska sluta med tanke på alla liv det hittills kostat. Ja det är det vi ALLA VILL som inte är ryssar - men det är inte en realistisk fredsplan som alla som inte har huvudet nedsänkt i en bajamaja fattar.
Varsågod och presentera vad EUs ansträngningar gått ut på, din jävla pajas.

Du återkom och skämde ut dig ännu mer än i tidigare inlägg. Du glömde nämna att du inte är ett rysstroll.

Om du slutade dricka ryskt kloakvatten och gjorde som jag sa, dvs lyfte huvudet som du haft nedstoppat i en behållare i ryskt utedass i ett helt år, hade du varit väl insatt i att EU:s och Ukrainas fredsplaner varit just realistiska. Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med dina vanföreställningar insnöade på KGB-Putins narrativ.
Citera
2026-01-01, 22:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fotboll.Guld
En soldat säger att han handbojades fast vid ett träd i tre dygn utan mat och vatten efter att han vägrade delta i det som beskrivs som ett självmordsuppdrag.

– Människor i rullstol skickas till fronten, utan armar och ben. Jag har sett det med mina egna ögon
mm.. men ändå tappar de mer och mer mark till ryssen :-)
Citera
2026-01-01, 22:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Nej, det är inget konstigt att Ukrainas parlament firar det. Han verkar ha varit en komplicerad historisk figur som gjorde både "bra" och "dåliga" saker. Alla länder kommer såklart inte dela Rysslands ensidiga och vinklade syn på saken.

Där finns så många bättre historiska personer att fira i Ukraina att det är självklart att slänga Bandera och liknande i soptippen. Problemet är att vad du och jag tycker är "dåliga saker" ser obehagliga figurer i Ukraina som nödvändigt ont om man ska skapa drömnationen.

Dessa obehagliga figurer från dagens firande: https://unn.ua/en/news/ukraine-celebrates-the-117th-anniversary-of-stepan-banderas-birth-where-the-ceremonies-took-place
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in