Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2026-01-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men du - om Robin/Vilma

Kan du radera ditt inlägg, tack.

”Om du är först på en trafikolycksplats har du alltid en lagstadgad skyldighet att larma 112 för att tillkalla professionell hjälp, särskilt om någon verkar vara skadad.”
Citera
2026-01-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Det där stämmer inte. Dödsorsak brukar och bör även i detta fall kunna fastställas då delarna (med förutsättning att alla delar är återfunna) hittades inom 48 timmar.

Vi vet ingenting om uppsåt eller om det ens var ett mord. Det enda jag säger är att bevisläget bör se bra ut med tanke på det snabba gripandet.

Visst inom 48 timmar och delar funna verkar det bra för obduktion. Men RMV gissar bara från bitar. Det ger inte starkt bevis för mord eller uppsåt. Styckning gör det svårt utan hel kropp eller vittnen. Rättsfallet blir ofta gravfridsbrott istället. Gripandet gav DNA och gravfridsbrott. Han erkände först men nekar mord efter advokat. Han spelar smart nu. Tidigare dom för kidnappning gav fängelse. Inte SUP trots RMV koll. De misslyckas igen. Grovt gravfridsbrott max 4 år. Släpps efter två tredjedelar ca 2,7 år. Ny lag 2026 ändrar inte kortstraff. Mord behöver tydliga spår inte gissningar.
Citera
2026-01-01, 16:34
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där styckningen...

Hur i h-e fick han plats med den i stugan på 25 kvm.
Det är knappt plats där.

Där är bara en dusch.

https://www.booking.com/hotel/se/viksbergstugan.sv.html?chal_t=1767266582880&force_ referer=https%3A%2F%2Fwww.flashback.org%2F&activeT ab=main

Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Kan styckningen ägt rum någon annanstans?
Det fanns uppgifter om att krimteknikerna undersökt en altan vilken kanske avser altanen på bilden.
Senast redigerad av Taggad 2026-01-01 kl. 16:37.
Citera
2026-01-01, 16:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Vi vet ingenting om uppsåt eller om det ens var ett mord.

Nähä, hon kanske halkade på ett bananskal.

Hört talas om offensiv styckning nån gång?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Styckmord
Citera
2026-01-01, 16:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrespratt24
Åklagaren menar på att bevisläget för mord är gott.
Var har du fakta på det uttalandet?
Nära på tjänstefel...

Jag hoppas på en fällande dom, men är väldigt luttrad på information somlämnas genom media och speciellt privata åsikter.
Citera
2026-01-01, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Så nu vill familjen inte att hennes namn publiceras mer,,, ööööö vilket stort tack de gav för insamlingen, herrregud
Hon hade en öppen instagram där alla antagligen sett bilder ?? eller vad menar dom
Var kan man läsa uttalandet i sin helhet? Jag hittar bara SvD/expressen etc som hänvisar till ett uttalande gjort till TT men kan inte hitta ursprungsartikeln.
Citera
2026-01-01, 16:39
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Think-If-You-Can
Kan du radera ditt inlägg, tack.

”Om du är först på en trafikolycksplats har du alltid en lagstadgad skyldighet att larma 112 för att tillkalla professionell hjälp, särskilt om någon verkar vara skadad.”

Just för att MGM i en sådan uppgiven berättelse om påkörning av misstag ändå kommer ha ansetts begått brott, kommer han få fängelse.
Men det blir inte en morddom om rätten köper resonemanget.
Utan just en dom för andra saker som vårdslöshet i trafik, vållande, grovt gravfridsbrott där den totala strafftiden inte når upp till vad en dom för mord skulle inneburit.

Att någon som råkat köra ihjäl en person och sedan styckar offret inte ringer 112 är nog det minsta problemet i sammanhanget.

Sedan när bestämmer du vilka inlägg som inte får stå kvar?
Citera
2026-01-01, 16:40
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Han verkar vara en riktig fegis. Han rådde säkert inte på henne i en fair fight, så gissar att han smög upp bakom henne och slog henne med en sten eller nått i bakhuvudet. Vad som hände sen vet jag inte, men slutresultatet är ju känt.
Undrar om det är som du säger så borde det ju synas bra i obduktionen att han slagit hennes bakhuvud med tillhygge i sådan fall. Det blir tufft att snacka sig ur en sådan sits speciellt om han skyller på att han "råkade" köra över henne. Han kan ju neka allt men skadan i huvudet kvarstår.

Jag tror också att han smög upp bakom henne. Han måste ha haft rejält med kraft.
Han misslyckades att kidnappa en liten flicka så nu var han nog mera förbered att ta i med hårdhandskarna. Kanske ett knivhugg till och med?

Sjukt jobbigt att bara skriva om detta fallet men jag vill att fanskapet ska dömmas för mord och aldrig komma ut igen!
Citera
2026-01-01, 16:41
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Var har du fakta på det uttalandet?
Nära på tjänstefel...

Jag hoppas på en fällande dom, men är väldigt luttrad på information somlämnas genom media och speciellt privata åsikter.
Ja, bevisläget anses gott.

Minns inte om nån utredare sa det på nyheterna i TV eller om jag läst det.
Citera
2026-01-01, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning då kan en psykiater inte skriva ut personen.

Det är därför det heter rättspsykiatrisk vård särskild utskrivningsprövning.

Det är en DOMSTOL som beslutar om permissioner och om vården skall upphöra.

Vid livstidsstraff så kan det efter 10 år omvandlas till tidsbestämt straff. Då kan frisläppande ske efter 2/3.

Rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning kan innebära att personen aldrig ser utsidan av rättspsykiatrisk institution innan den bärs ut med fötterna först till krematoriet.

Domstolarna går, som nån redan påpekat, ofta på läkarnas bedömning. Jag har ingen i huvudet, men jag vet att jag hört om flera som trots kravet på särskild utskrivningsprövning släppts ut och ganska raskt visat sig vara lika farliga som innan.
Citera
2026-01-01, 16:44
Medlem
Svettigutsugares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Så som du beskriver det har nämndemännens plats i rättsväsendet förlorat sitt syfte. Om nämndemännen inte har slutgiltigt ord över ensam rådman finns ingen som helst anledning att deras (folkets) talan ens ska föras.

Jag har ingen betydelse vad du eller de andra säger du jag säger bara som det fungerar det här det är alltid Rådmannen som bestämmer.
Nämndemännen har visst det en plats. Men den kommer aldrig någonsin att komma över domarens. Han skall tillsammans med nämnde männen kommer överens om vad de tycker ska bli en fällande dom eller en friande dom.

Märker domaren att det kan bli onödigt tjafs på grund av att gärningsmannen till exempel är en utlänning och det sitter en Sverigedemokrat som bråkar med en kommunist eller vänsterpartist.
Då är det rådmannen beslut som gäller och han kör över de båda nämndemännen.

Och sedan var du eller andra tycker det rör inte mig i ryggen jag bara säger som det var här där och då jag var aktiv.

Och när det gäller själva skuld frågan i detta fallet så är jag som sagt beredd lägga en slant för att det blir en fällande dom.

Ni andra som tjafsar om hen enbart blir tex fälle för brott mot gravfriden och frias från mord verkar helt bortse från DNA träffarna på brottsplatsen. Samt alla köp och internet surfande på morbida saker kommer detta vägas in och de kommer döma gm för även more.
Citera
2026-01-01, 16:45
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Nähä, hon kanske halkade på ett bananskal.

Hört talas om offensiv styckning nån gång?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Styckmord

Eller råkade bli påkörd av hans bil - ihjälkörd.
Robin/Vilma kommer troligen försöka hävda vad som helst för att komma undan lindrigare.
Det är åklagarens sak att motbevisa det i rätten.

Utan officiell säkerställd dödsorsak går det inte att bestämt uttala sig om att det handlar om mord. Glöm aldrig Linda Cheng/Mats Falk.
Vilken typ av styckning det handlar om här vet väl än så länge ytterst få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in