Citat:
Ursprungligen postat av
elidahme
Så som du beskriver det har nämndemännens plats i rättsväsendet förlorat sitt syfte. Om nämndemännen inte har slutgiltigt ord över ensam rådman finns ingen som helst anledning att deras (folkets) talan ens ska föras.
Jag har ingen betydelse vad du eller de andra säger du jag säger bara som det fungerar det här det är alltid Rådmannen som bestämmer.
Nämndemännen har visst det en plats. Men den kommer aldrig någonsin att komma över domarens. Han skall tillsammans med nämnde männen kommer överens om vad de tycker ska bli en fällande dom eller en friande dom.
Märker domaren att det kan bli onödigt tjafs på grund av att gärningsmannen till exempel är en utlänning och det sitter en Sverigedemokrat som bråkar med en kommunist eller vänsterpartist.
Då är det rådmannen beslut som gäller och han kör över de båda nämndemännen.
Och sedan var du eller andra tycker det rör inte mig i ryggen jag bara säger som det var här där och då jag var aktiv.
Och när det gäller själva skuld frågan i detta fallet så är jag som sagt beredd lägga en slant för att det blir en fällande dom.
Ni andra som tjafsar om hen enbart blir tex fälle för brott mot gravfriden och frias från mord verkar helt bortse från DNA träffarna på brottsplatsen. Samt alla köp och internet surfande på morbida saker kommer detta vägas in och de kommer döma gm för även more.