2026-01-01, 14:30
Medlem
Ja, läst om Tove i Vetlanda. Johanna D fick 16 år för mord eftersom kroppen hittades hel, med full objektiv obduktion som bevisade exakt dödssätt och uppsåt utan tvekan. Men här i Rönninge? Kroppen styckad i flera bitar spridda runt, ingen chans till hel obduktion alls. Polisen har bara separata delar för DNA-matchning och gravfridsbrott, inget som styrker mord eller knivskar. Det är natt och dag juridiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Har du läst om Tove i Vetlanda. Johanna fick 16 års fängelse?
Citera
2026-01-01, 14:32
Medlem
BombaySaphires avatar
Undrar varför han valde att mörda och stycka en kvinna och inte en man.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Ja du ser
Stackars djur!
Kanske han även sparat skelett från djur han ev dödat och styckat, jag tror ingen hade blivit de minsta förvånad
Det verkar som att han inte fick lov att ha djur i nuvarande boende. Så märkligt nog verkar han ha accepterat denna regel. Vad som hände med hans tidigare husdjur vill jag inte veta. Förhoppningsvis bara omplacerade…

Fast sådana som han är elaka mot djur oxå.
Hundar fungerar bättre då de är lojala.
Men katter med egen vilja blir nog inte så långlivade
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Läste en artikel att Sandra Krantz mördare som dömdes till rättspsykiatrisk vård 2020, fick en egen lägenhet redan 2024, dock för permission men tydligen obevakad permission? Det kanske är nya tider för grova brottslingar?

Tyvärr så är det så det funkar.. Dom slussas ut till öppenvården med fortsatt tvångsvård men ”fria” i samhället..
Citera
2026-01-01, 14:33
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esprit21
Det finns en stark indiciekedja här. Spelar det verkligen roll om fanskapet nekar till mord när han bevisligen gett sig ut med uppsåt att hitta ett offer?

Jag tror han åker dit mot sitt nekande. Han har kidnappat förut och även polisen misstänkte att han då planerade våldtäkt och mord. Samma typ av redskap har de också hittat denna gång. Den här gången lyckades han och har dessutom blivit tagen på bar gärning efter styckningen.

En jury kommer ändå enas om att allt pekar på att han mördat henne med uppsåt även om de tekniska bevisen kan "ifrågasättas"..

Alla vet att han är skyldig.

Vi har inte någon Jury i sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Jag tror inte det här är hans första mord. Vad tror ni?

Tyvärr inte.
Polisarbete och
journalisters gräv kan nysta upp historien.

Till dess hoppas vi att det var hans sista.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lumen99
Ja, läst om Tove i Vetlanda. Johanna D fick 16 år för mord eftersom kroppen hittades hel, med full objektiv obduktion som bevisade exakt dödssätt och uppsåt utan tvekan. Men här i Rönninge? Kroppen styckad i flera bitar spridda runt, ingen chans till hel obduktion alls. Polisen har bara separata delar för DNA-matchning och gravfridsbrott, inget som styrker mord eller knivskar. Det är natt och dag juridiskt.
Johanna D? Är du nykter
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Vilka fantastiska sammanfattningar du gör!

Alla skriver ju att han har bytt namn, men har han inte snarare LAGT TILL ett namn, Vilma? Som jag förstått det har han ju inte tagit bort killnamnen. Eftersom han har sekretess - vet vi då säkert att Vilma är tilltalsnamn? Förlåt för dumma frågor.
Det har jag med påpekat flera ggr i tråden att han bara lagt till ett namn, Vilma.

Han har nog själv valt när han la till namnet att Vilma ska vara tilltalsnamnet iom att han själv kallar sig det.

Att byta tilltalsnamn från ett till ett annat av sina inlagda namn görs enkelt med ett klick inne på skatteverkets hemsida.

Skulle inte bli förvånad om han byter igen innan rättegången startar.
Som GM i mordet på mamman i Akalla gjorde.
Då stod det i domen det nya namnet fast han hette sitt vanliga namn när han häktades.

Att han inte tagit bort killnamnen tycker jag tyder på att han inte är trans "på riktigt", annars skulle han inte vilja förknippa sig med de namnen.
Att han inte ansökt om att få ändra juridiskt kön lutar åt den riktningen med.
Citera
2026-01-01, 14:34
Medlem
esprit21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIAdventurer
Vi har inte någon Jury i sverige.

Kalla det vad du vill
Citera
2026-01-01, 14:34
Medlem
AIAdventurers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Japp, eller förvaringen som kommer senare i år

Han kommer aldrig ut igen är vad jag tror.

Han kommer få sitta riktigt länge, men ut kommer han säkert när han väl blivit en gammal gubbe.
Citera
2026-01-01, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Gravfridsbrott ger inte livstids fängelse.

Dock vill nog varenda rättspsykolog och rättsläkare hålla honom kvar på medicinering på obestämd tid (Livstid) om han väl landar på rättspsyk.

Det är vad GM säger att han erkänner gravfridsbrott. Hur kom det sig att han höll på att gräva ner kroppsdelar då kan man fråga sig. Det hade även blivit funna kroppsdelar i hans bostad, hur förklarar du detta? Domstolen är nog mer listigare i fall det skulle bara röra sig om gravfridsbrott.
Citera
2026-01-01, 14:35
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elidahme
Den gäller för domar utfärdade efter 1/1. Att brottet har begåtts före den 1/1 ska som jag förstått inte ha någon betydelse.

Exakt. Längst ned i Lag
om ändring i brottsbalken (SFS 2025:1414):

https://svenskforfattningssamling.se/doc/20251414.html

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2026.
2. Bestämmelserna i 26 kap. 6 § första stycket, 6 a och 7 §§ samt 10 §
första stycket i den äldre lydelsen gäller fortfarande för
a) fängelsestraff på viss tid som har dömts ut före ikraftträdandet,
b) fängelsestraff på livstid som omvandlats till fängelsestraff på viss tid
före ikraftträdandet, och
c) fängelsestraff som dömts ut efter ikraftträdandet och som verkställs
gemensamt med fängelsestraff som dömts ut eller som omvandlats till
fängelse på viss tid före ikraftträdandet.
3. För fängelsestraff som verkställs på grund av beslut om förverkande av
villkorligt medgiven frihet som har meddelats före ikraftträdandet gäller
26 kap. 6 § och 8 § första stycket i den äldre lydelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in