2026-01-01, 12:57
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Har varit inne flera gånger. Väldigt smal och ganska brant trappa. Max 2 pers i bredd kan gå up/ner. Många förmögna men också studenter från Les Roches går dit.
Ja alltså det är cream de la cream som hänger där om man räknar bort kändisar och b kändisar.

Sjukt att dom inte har bättre säkerhet. Folk betalar nog för sig där.
Citera
2026-01-01, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Hur går ungdomarnas åldrar ihop med ålder för alkoholköp? Vilken är åldersgränsen på baren?
I Schweiz är det 16 år för öl, vin och cider. 18 är för sprit

Citat:
Ursprungligen postat av meas19
Samma som Sweden men dom kollar inte så noga, 16-17år kan nog köpa i vissa fall...
Vi kan väl säga *Sverige
Citera
2026-01-01, 13:09
Medlem
Gasläcka eller?
Citera
2026-01-01, 13:11
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pazzamo
Jag menar en sådan här: https://youtube.com/shorts/yGg1qLBjXQQ?si=P2gh11Pzh1Zk4488

Fountain sparkle candle. Rättare sagt.

Då har trätaket förmodligen varit väldigt torrt och/eller behandlat under åren med lättantändliga medel. Förutom då det fett, damm etc som kan ha ackumulerats under årens lopp. Träet kan ju också fått en sänkt antändningstemperatur pga "långsam pyrolys":

https://www.fpl.fs.usda.gov/documnts/pdf2016/fpl_2016_dietenberger001.pdf
Citera
2026-01-01, 13:13
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Har varit inne flera gånger. Väldigt smal och ganska brant trappa. Max 2 pers i bredd kan gå up/ner. Många förmögna men också studenter från Les Roches går dit.

Fick du någon uppfattning om skicket av trätaket?
Citera
2026-01-01, 13:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Jag hittade detta vittnesmål nu. Det stämmer in på mitt tidigare klagomål på lokalens låga takhöjd kombinerat med ljudisolerat skum.

Ett vittne "Victoria" anger till fransk media att det började med att taket fattade eld, som sedan spred sig väldigt snabbt.

En kvinna ska ha suttit på en mans axlar och bar på en champagneflaska med ett "tomtebloss". Flaskan med blosset nuddade taket och det började brinna.

https://www.bfmtv.com/international/europe/suisse/direct-explosion-a-crans-montana-plusieurs-morts-et-blesses-dans-le-bar-d-une-station-de-ski-suisse- les-secours-sur-place_LN-202601010232.html#article_457723
Det är alltså Smoke on the water i repris (Montreux, också i Schweiz). "some stupid with a flare gun Burned the place to the ground Smoke on the water, a fire in the sky".
Citera
2026-01-01, 13:14
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Ja

Bara 40 döda och 100 skadade

Ett litet födelsedagsljus i en champagneflaska orsakade detta

Har Schweiz importerat många läkare och ingenjörer?

Hur fan gick det till egentligen?
Citera
2026-01-01, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Jag har en fråga och ett påstående.

1. Vad exploderade?

2. Känslan är att det är anlagt eftersom det gått så snabbt. Annars har dess rikemans nissar som säker betalar 2k glaset där inne fått samma säkerhetsrutiner som vid en lokal källarfest i rinkeby.

Vilket som someone is going to jail.

Hypotesen jag läste senast var pyroteknik som skapat explosion och brand
Citera
2026-01-01, 13:17
Medlem
geir44s avatar
Sextonåringar packade på bärs och cider. Några 15 ochså. 0130 om natten? Vilket apa-bur. Oundvikligt.
Citera
2026-01-01, 13:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Usch - stackars människor! Vilken panik... Skulle inte förvåna mig om det är en gasflaska i köket som exploderat - hatar denna gas. Någon som vet hur vanligt gasanvändning är i Schweiz och/eller i alperna?
Citera
2026-01-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Fick du någon uppfattning om skicket av trätaket?
Gammalt typ men mer kommer jag inte ihåg. Det är mer Pub/ölhak än några av dom andra ställena. Definitivt inte super lyx.
Citera
2026-01-01, 13:23
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Hur kan ett tak vara så brandfarligt? Herregud men det låter inte helt otroligt ändå om man tänker på andra liknande händelser hur dom startar. Så blev det flaskhals vid den enda utgången. dom sista 40 kvävdes ihjäl. Fan vad tragiskt.

Ägaren måste straffas och sådan där säkerhet kan man inte ha.

Det finns en fara med vissa trästrukturer som kan ha en kraftigt sänkt antändningstemperatur. Det finns forskning som visar på att torra trästrukturer som varit utstatt av värme under lång tid (exempelvis genom lampor och andra värmekällor) haft en antändningstemperatur på endast ≈ 80 grader..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in