Jag tycker det är intressant att se på hur olika tidningars ledarsidor har hanterat styckmordet på My Thörnblom. Jag utvidgar frågan till att också handla om ledarsidornas diskussion om vilka problem i samhället som över huvud taget är viktiga.
Så, med andra ord, vad skriver olika ledarsidor om på sista tiden?
DN:
Därför säger nästan alla nej till den nya lagen om uppehållstillstånd
Budskap:
Det är fruktansvärt att Sverige kan komma att riva upp beviljade permanenta uppehållstillstånd.
Vad är dyrast – att ställa om eller att inte göra det?
Budskap:
Vi måste ändra vårt sätt att leva och använda mindre fossila bränslen, för det blir dyrare om vi fortsätter att leva som förut.
Det är viktigare för regeringen att politik känns rätt – än att den blir bra
Budskap:
Tidöregeringen inför en lag om att 13-åringar ska kunna sättas i fängelse, fastän allt kommer att bli värre om vi inför den.
Varför blundar politiker för den här dyrköpta, danska läxan?
Budskap:
Vi måste titta på Danmark och fatta att allt blir värre och kriminaliteten ökar om vi sänker bidragen till fattiga barnfamiljer.
Så vad säger DN:s ledarsida om grova brott, som styckmordet på My Thörnblom? Öh... ingenting, så klart. Det är ju DN. Det närmaste man kommer är en ledare om att det måste göras en individuell prövning innan grova brottslingar som har bytt kön hamnar i t.ex. kvinnofängelser.
Vad har då Aftonbladets ledarsida skrivit på sista tiden? Låt mig ge tre exempel:
2025 var aktivisterna ljuset i samhällsmörkret
Låt mig citera inledningen av Fanny Jönssons ledare:
Citat:
2025 var ett mörkt år.
Folkmord, klimatkris och högerextremism.
Det politiska året har känts som tjära. Svart, seg, och hälsofarlig.
Trots det har jag känt hopp. För 2025 var året jag såg motståndet växa.
Gatorna runtom i världen, för att inte tala om här i Sverige, har täckts av protester mot Israels folkmord i Gaza. Vecka efter vecka har vanliga människor samlats på gator och torg för att kräva vapenvila och att internationell rätt ska gälla.
Här kommer en annan Aftonbladet-ledare:
Men Aftonbladet har också en ledare om morden på My Thörnblom och kvinnan i Boden:
Morden i Rönninge och Boden kunde stoppats
Ledaren handlar i princip om att fler farliga våldsmän måste dömas till rättspsykiatrisk vård och inte till fängelse.
Däremot sågas - förstås! - Tidöregeringens lagförslag om att farliga personer ska kunna hållas inspärrade utan tidsbegränsning.
Vad skriver då Expressen? Jo, bland annat detta:
Budskap:
Samhället måste få använda DNA-registret för att hitta och gripa farliga brottslingar, även om vissa tycker att det hotar den personliga integriteten.
Budskap:
Vi kan inte låta brottslingar gömma sig och begå nya brott när de kan byta namn gång på gång.
Så vilken tidning skriver bäst om mordet på My Thörnblom och om grova brott i största allmänhet? Ja, inte är det DN i alla fall! Eller Aftonbladet.