Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Jo, det är lite märkligt men påverkar det verkligen problemet vi nu diskuterar?
Jag ser problemet med att inte omyndigförklara folk mer vara ett problem där demens är inblandat. Dementa gamla som inte klarar av att ta hand om sig själva är ändå de som ska bestämma vart de ska bo. Och deras barn får inte gå in och sköta deras bankaffärer utan att man skrivit någon form av fullmakt i förtid.
Att omyndigförklara t ex Vilma eller de två dårarna som mördade kvinnor lite längre norrut, hade väl inte hindrat några mord så länge de ändå får gå runt ensamma i samhället?
Det tror jag absolut, en omyndigförklaring på grund av flera skäl både upptäcker problem men också förebygger, när det krävs det omöjliga av folk i vilket sammanhang som helst uppstår problem, sedan behöver det även inbegripa åtgärder som omhändertagande med ibland sluten vård som följd.
Det finns dessvärre många i samhället som förutsätts klara sig själv och inte gör det.
Bodenfallet är ett väldigt bra exempel på att jag har rätt, det här fallet däremot visar att GM tillåts försöka en gång för mycket vilket tvångsvård hade kunnat hantera precis som man gjorde förr, alltså sjuka saker hände oxo förr och hanterades effektivt
All vård är tyvärr frivillig idag, som det ser ut i boden fallet vägrade GM att ta sin medicin och han blev tokig