Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,16%
1119 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,78%
208 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,63%
100 röster
Vet ej/Annat
5,43%
82 röster
2025-12-31, 05:07
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag är varken iranier eller muslim. Som antivästerländsk föredrar jag att den iranska teokratin förblir intakt. Iranska kvinnor verkar ha narcissistiska, onda och depraverade personligheter. Bara födelsetalen talar för sig själv. Trots teokratin ligger födelsetalen kvar på 1,6, ungefär som i Sverige. Om Iran kollapsar och teokratin försvinner, vad kommer att hända med dessa iranska kvinnor som har undertryckt sina depraverade personligheter? Restriktionerna kommer att hävas, och konsekvenserna kommer att bli katastrofala. Det är vad jag befarar. Detta måste få ett slut. Om det gör det kommer den sjunkande födelsetalen att accelerera, radikalfeminismen kommer att få fäste och iranska män kommer att lida. Åtminstone har Irans teokrati skyddat Iran från radikalfeminismen och låtit det bestå i fred.
I Iran sitter bäbisar i fängelse. Kvinnor som sitter inne blir ofta våldtagna och får föda barnet i fängelset och ta hand om det där inne. 👍
Citera
2025-12-31, 05:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Ja jag är inget fan av mullorna, men jag ogillar den där korrupta shahen mycket mer. Han bör betraktas som en landsförrädare med tanke på att han höll på Israel mot Iran under 12 dagarskriget. Att iranierna ens valde Khomenei och islamism till att börja med säger ju en hel del om hur impopulär shahen var, med all korruption, liberalism, dekadens och amerikanism. Jag vill verkligen inte att Iran ska omvandlas till ytterligare en unken västerländsk marionett-skit som låter Israel terrorisera och dominera området helt ostört. Det är bra att det finns en terrorbalans mellan Israel och Iran. För Turkiet gör ju inte ett skit, hur mycket än Erdogan skäller och säger "ajabaja".

Det är så typiskt att ni judehatande nazister stödjer inavlade islamister som mer än gärna mördar alla som inte följer pedofil-profeten muhammed och hans ondskefulla dödssekt islam.

Det bästa vore om Israel fick fri lejd att göra slut på skräpmänniskorna som styr den islamistiska staten Iran och dess supportrar.

Om du på riktigt vill prata om landsförrädare i Iran så hittar du dem bland regimen som önskar att de vore araber med tanke på deras försök att islamisera och arabifiera Iran.
Citera
2025-12-31, 05:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, det är bättre att mullorna fortsätter att styra Iran.

Det finns inget värre än att styras av inavlade mullor
Citera
2025-12-31, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag håller med. Diktaturer faller oftast inte bara pga av att folket ogillar dem, det är ofta nödvändigt att även militären ställer sig på oppositionens sida. Vi får väl se hur det blir med det denna gång, de verkar vackla, men det gjorde de ju även förra gången så...

Fast diktaturer faller ibland även när makthavare är gammal och svag. Men den farligaste situationen är ofta vid övergångar mellan olika system, t.ex. från diktatur till demokrati, eller tvärtom. Då uppkommer ofta ett maktvakum olika krafter kan nyttja, liksom grupper som antingen tidigare var marginaliserade, eller tvärtom har makt men är oroliga att bli marginaliserade, tar tillfället i akt. Så övergångar kan vara både svåra och farliga. När kungen föll tog mullorna över. Så det är ju inte säkert att det blir bättre denna gång heller (om de nu faller, vilket jag tyvärr är tveksam till).
Jag är enig med dej i den analysen, det vakum som blir när en svag makthavares regim ska ersättas i ett förtryckt land med en förtryckt befolkning är en bräcklig och orolig period.

I Irans fall tror jag dock att den ganska extrema muslimska fascismen i landets styre är så djupt förankrad att nästa mulla tar över och driver samma struktur vidare på samma sätt.
Citera
2025-12-31, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Att iranierna ens valde Khomenei och islamism till att börja med säger ju en hel del om hur impopulär shahen var, med all korruption, liberalism, dekadens och amerikanism.
Det var en bred koalition som störtade Shahen, sen kom Khomeinifalangen att ta över och gjorde sig av med de andra grupperna. Lite som på Kuba där det vart Castro som gick segrande ut, fast han hade ju hjälp från USA i och med invasionen i Grisbukten som gav honom en ursäkt att rensa ut alla som sågs som för USA-vänliga.

Det är tyvärr mer regel än undantag vid revolutioner att de olika deltagarna hugger varandra i ryggen efter att de besegrat den ursprungliga ledaren de gjort sig av med.
Citera
2025-12-31, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Jag är varken iranier eller muslim. Som antivästerländsk föredrar jag att den iranska teokratin förblir intakt. Iranska kvinnor verkar ha narcissistiska, onda och depraverade personligheter. Bara födelsetalen talar för sig själv. Trots teokratin ligger födelsetalen kvar på 1,6, ungefär som i Sverige. Om Iran kollapsar och teokratin försvinner, vad kommer att hända med dessa iranska kvinnor som har undertryckt sina depraverade personligheter? Restriktionerna kommer att hävas, och konsekvenserna kommer att bli katastrofala. Det är vad jag befarar. Detta måste få ett slut. Om det gör det kommer den sjunkande födelsetalen att accelerera, radikalfeminismen kommer att få fäste och iranska män kommer att lida. Åtminstone har Irans teokrati skyddat Iran från radikalfeminismen och låtit det bestå i fred.
Vem fan bryr sig om Irans män? bara bra med iaf ETT muslimskt land som inte förökar sig som råttor, färre som vill mot europa. Idiot.
Citera
2025-12-31, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Nej, det är bättre att mullorna fortsätter att styra Iran.

Det vore bra om du utvecklade dina tankar. Annars tillför du inget. Min bild av Mullorna

1 Usel på demokrati

2 Usel på mänskliga rättigheter

3 Usel på miljö

4 Usel på ekonomi

5 Förklarat krig mot Väst

Men enligt bläckfisken är de bra på skidbackar och det kan ju vara bra med dess klimatförändringar

Så du får gärna utveckla dina tankar varför det skulle vara bra att de fortsatte styra.
Citera
2025-12-31, 08:30
Medlem
Rumpkorvens avatar
Varför står inte ett ord om detta i mainstream media?
Citera
2025-12-31, 08:42
Medlem
needAlifes avatar
Har svårt att se dem falla. Har mängder med iranska vänner som ser dem som djävulen själv och som hade hjälpt till att få bort dessa stollar men det känns inte troligt alls. De har för stor makt och hela militären och poliskåren.
Citera
2025-12-31, 08:44
Medlem
Jag är alltid lika förvånad över att ingenting verkar välfungerande i Mellanöstern.

Igår gick visst tåget i tid, nu tror jag visst vi måste ta hit hundratusen till.
Citera
2025-12-31, 08:45
Medlem
Tar man vad som hänt sista tiden, Iran blev förnedrade av ett lite land som Israel, Iran uppvisa man inte är den krigsmakt man ville uppvisa, dess hemmabyggda missiler fungerade helt enkelt inte, fanns inte nog med styrning.
Usa for sedan in o bomba lite, dvs även Israel visa man kunde flyga rätt in i Iran utan något motstånd o kunnat gjort ordentlig skada om dom viljat.

Detta sänker givetvis moralen hos ett helt folk som bara hatar Israel att Israel var så överlägsen i luften o bevisa vikten av att få luftherravälde.
Citera
2025-12-31, 08:45
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det vore bra om du utvecklade dina tankar. Annars tillför du inget. Min bild av Mullorna

1 Usel på demokrati

2 Usel på mänskliga rättigheter

3 Usel på miljö

4 Usel på ekonomi

5 Förklarat krig mot Väst

Men enligt bläckfisken är de bra på skidbackar och det kan ju vara bra med dess klimatförändringar

Så du får gärna utveckla dina tankar varför det skulle vara bra att de fortsatte styra.
Ja, nej det kan han knappast. Det finns verkligen inget bra med dagens styre i Iran, inte ens om man försöker. Visst att Shahen var dålig, korrupt och en envåldshärskare men det var fan ändå bättre än det vi ser nu. Hoppas å alla mina iranska vänners vägnar att de kan gå fram en riktig regim som inte baseras på en gammal bok
...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in