Resultat: Hoppas du mullorna störtas?
Ja, allt är bättre än dem.
74,64%
1101 röster
Nja, jag ogillar mullorna men är osäker på vilka som i så fall tar över
13,56%
200 röster
Nej, mullorna är lämpligast att styra landet.
6,51%
96 röster
Vet ej/Annat
5,29%
78 röster
2025-12-30, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag har bara varit insatt i fem år eller så men har redan sett en handfull sådana här bilden från Iran. Mina persiska vänner har sett det under 40 år och alltid med samma resultat. Antingen är protesterna för små eller så lyckas regimen slå ner det med våld. Att regimen kommer att falla någon gång är helt tydligt, missnöjet är mycket stort i Iran (även bland religiösa), men historien har lärt mina vänner att inte hoppas på för mycket vid varje enskilt sådant här tillfälle.

Ett stort problem är att det saknas en stark enande kraft mot regimen. Motståndet är splittrat. Reza Pahlavi är troligen den som har störst stöd men det vacklar en del också (revolutionen skedde ju för att folket var missnöjda med monarkin, även om det som kom visade sig vara värre). Han påstod att han hade stöd från flera uppsatta militärer och poliser vid 12-dagarskriget med Israel men inget hände då egentligen.

Jag hoppas naturligtvis att regimen faller men jag har lärt mig att inte tro att den gör det även när protesterna blommar ut hyfsat kraftfullt.

Har också haft den känslan, att de aldrig riktigt når "tipping point". Den här gången ser det dock nära ut

https://x.com/Tarikh_football/status/2005743835247190512

Vad händer med den kurdiska räven om regimen faller?
Citera
2025-12-30, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Så sparkar på en bil är "lynchar nästan någon".

Märklig detalj att hacka upp sig på. En ilsken mobb har omringat hans bil och sparkar på den förmodligen är han inte långt ifrån att bli just lynchad. Men verkligen en petitess i sammanhanget.
Citera
2025-12-30, 01:37
Medlem
Hoppas mullorna faller så Iran äntligen kan bli fritt från Islamsk extremism.
Citera
2025-12-30, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64

https://x.com/MahyarTousi/status/2005789670202843597

Enligt det här X-kontot så har regimen utlyst undantagstillstånd.
Citera
2025-12-30, 02:24
Medlem
Storfetdases avatar
Åh vilka bra källor, LionsOfZion och KosherCockney på X, regimen faller inom vilken minut som helst...
Citera
2025-12-30, 02:34
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64

Religion är ett farligt instrument att kontrollera folk med. De flesta konflikter beror på skev uppfattning om religion. Sedan ligger både usa och Israel på för att få landet att implodera.
Citera
2025-12-30, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfetdase
Åh vilka bra källor, LionsOfZion och KosherCockney på X, regimen faller inom vilken minut som helst...

Idiot det är i princip över hela X tog de som var i flödet och gick snabbast att öppna.

https://x.com/AmirMiresmaeili/status/2005670971685118167

Citat:
Right now in Malard, Tehran;
People have taken to the streets with the chants "This is the last battle, the Pahlavi will return" and "Neither Gaza nor Lebanon, my life for Iran.

https://x.com/IranIntl_En/status/2005688799620415906

Citat:
Nighttime protests were held in several parts of Iran, from Qeshm in the south, to Zanjan and Hamadan in the north.
"Death to the dictator" was heard on Qeshm Island.
Zanjan protesters also chanted "Seyyed Ali (Khamenei) will be toppled this year".
Citera
2025-12-30, 02:57
Moderator
Ancistruss avatar
Tyvärr saknas en organiserad motståndare som kan leda protesterna. Samtidigt har mullorna stöd av polisen och (sannolikt också) militären.

Men faller mullorna är det frågan vem som tar över. Kanske kronprinsen kan vara en enande kraft så landet inte hamnar i något inbördeskrig eller liknade. Tyvärr kan andra länder i regionen i så fall gå in och stödja olika parter och tyvärr lär det inte vara så bra parter...

Vi får hoppas på det bästa.
Citera
2025-12-30, 03:02
Medlem
Irans president Masoud Pezeshkian har gjort ett uttalande

https://x.com/drpezeshkian/status/2005738625926152403

Citat:
The livelihood of the people is my daily concern. We have fundamental actions on the agenda to reform the monetary and banking system and preserve the purchasing power of the people. I have tasked the Minister of the Interior to hear the legitimate demands of the protesters through dialogue with their representatives, so that the government can act with all its might to resolve problems and respond responsibly.
Citera
2025-12-30, 03:13
Medlem
otellos avatar
Bra, hoppas dom lyckas denna gång. Den iranska regimen är fruktansvärd.
Citera
2025-12-30, 05:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Kommer det bli akut brist på tandläkare i Europa nu när alla iranier flyttar tillbaka?

Skämt åsido. Vi får väl se vartåt detta lutar. Jag antar att regimen denna gång faktiskt är mycket försvagad efter kriget mot Israel.

Hoppas iranierna får en regering de kan acceptera, fritt från allt för mycket israeliskt inflytande också.
Citera
2025-12-30, 06:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Onödig tråd, en auktoritär diktaturstat faller inte av demonstrationer. Regimbyten i diktaturer sker på högre nivå men det finns ingen opposition med inflytande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in