Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det är en hårfin gräns där.
Hon kom ut = jaja, vi skiter i det där.
Om hon INTE hade kommit ut där och då? Då hade hon kanske inte levt idag…
Jag förstår ju hur de ansvariga dömde i fallet, men håller inte med.
Man skiter inte i någonting? Man rubriceringar gärningen till Medhjälp till människorov, istället för Människorov!?
Men låt säga att man HADE ansett det som (fullbordat) Människorov, då hade det ju inte betytt att man haft ett cart blanche att fullständigt gå wild and crazy i straffskalan. Första frågan hade då varit om detta skall anses som ett mindre grovt människorov, vilket har en straffskala från fängelse-minimum till max 6 års fängelse. Nu tror jag visserligen att det faktum att brottsoffret endast var 10 år skulle göra att man
inte ansåg detta som ett mindre grovt människorov, hur kort händelseförloppet än varit.
Därefter hade man fått gå till straffvärdespraxis för Människorov. Man hade då kunnat ta vägledning av NJA 2019 s. 553 där Högsta Domstolen angett att man i straffhöjande riktning särskilt skall beakta om gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet. Exempel på detta kan vara att man använt skjut- eller stickvapen eller kraftigt våld. Till detta skall beaktas vilken grad av fysiskt eller psykiskt lidande eller obehag som offret har utsatts för. Man nämner också att tyngd skall läggas vid hur bemäktigandet/bortförandet/inspärrandet har genomförts, samt hur långt frihetsberövandet pågått.
I detta fallet hade man då kunnat konstatera att gärningsmannen dragit in henne i bilen, vilket inte lett till någon mer skada än ett blåmärke. Frihetsberövandet har därefter varat i några sekunder innan offret kunnat ta sig ut för egen maskin. Offret har definitivt känt rädsla och obehag, men det korta tidsförloppet gör att något större fysiskt eller psykiskt lidande inte förelegat. I övrigt har det inte förekommit hot eller våld och har inte använts skjut- eller stickvapen. Man kan då konstatera att det är offrets unga ålder, samt de potentiella brottsverktygen, som hade varit de mest graverande och försvårande omständigheten. Men i övrigt hade det inte funnits så många andra omständigheter som hade kunnat skärpa straffet ännu mer. Med andra ord hade ett längre straff än vad man nu dömde ut varit möjligt. Men möjligheterna hade varit begränsade, så vi snackar inte om några monumentala skillnader. Till detta skall också den dåvarande åldersrabatten läggas till.
/Jag hoppas jag varit tydlig!