2025-12-29, 22:11
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja men man hämtar kanske ett barn men inte en 25-åring? I ett tryggt område där man har någon kilometers promenad hem från stationen. Nej jag tror inte att människor går upp vid 01:30 på natten för att hämta en vuxen vid pendelstationen…

Ptja. Kanske man visst gör om man vill vara på den säkra sidan. Betänk att den bekvämligheten för hennes föräldrar att slippa hämta resulterade i att de aldrig fick se henne igen. Hade själv hämtat alla gånger. Hennes föräldrar verkar ha levat i tron om att något som detta inte kan hända. Den risken skulle jag inte ta vore jag förälder.
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Missade du att hon som har hand om kampanjen är en offentlig person? Rätt svårt att fiffla då
Ja, det missade jag.
Citera
Medlem
ICKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Nu är ju detta en ”kändis” som har startat insamlingen, om hon vill kunna gå på stan i framtiden så hade hon ju inte scammat i sitt egna namn.
Hon såg så klart en guldchans att göra lite reklam för sig själv. Att det är på någon annans bekostnad skiter ett sånt äckel i.
Citera
2025-12-29, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkepaus
Vad är det för adress till stugan och vem äger det? Allt går så fort och jag hinner inte med.

Någon som kan göra en sammanfattning?

Läs gärna alla sammanfattningar som finns nålade när du skriver inlägg och av moderator. Inläggen är av GrevenFB.

Stugan ligger på Tärnstigen 2. Ägd av en man som inte har med detta att göra utan hyr troligtvis ut till GM.

Notera att den väg jag beskriver går på ca 15-20 minuter
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är en hårfin gräns där.
Hon kom ut = jaja, vi skiter i det där.
Om hon INTE hade kommit ut där och då? Då hade hon kanske inte levt idag…

Jag förstår ju hur de ansvariga dömde i fallet, men håller inte med.

Man skiter inte i någonting? Man rubriceringar gärningen till Medhjälp till människorov, istället för Människorov!?

Men låt säga att man HADE ansett det som (fullbordat) Människorov, då hade det ju inte betytt att man haft ett cart blanche att fullständigt gå wild and crazy i straffskalan. Första frågan hade då varit om detta skall anses som ett mindre grovt människorov, vilket har en straffskala från fängelse-minimum till max 6 års fängelse. Nu tror jag visserligen att det faktum att brottsoffret endast var 10 år skulle göra att man inte ansåg detta som ett mindre grovt människorov, hur kort händelseförloppet än varit.

Därefter hade man fått gå till straffvärdespraxis för Människorov. Man hade då kunnat ta vägledning av NJA 2019 s. 553 där Högsta Domstolen angett att man i straffhöjande riktning särskilt skall beakta om gärningsmannen visat särskild hänsynslöshet. Exempel på detta kan vara att man använt skjut- eller stickvapen eller kraftigt våld. Till detta skall beaktas vilken grad av fysiskt eller psykiskt lidande eller obehag som offret har utsatts för. Man nämner också att tyngd skall läggas vid hur bemäktigandet/bortförandet/inspärrandet har genomförts, samt hur långt frihetsberövandet pågått.

I detta fallet hade man då kunnat konstatera att gärningsmannen dragit in henne i bilen, vilket inte lett till någon mer skada än ett blåmärke. Frihetsberövandet har därefter varat i några sekunder innan offret kunnat ta sig ut för egen maskin. Offret har definitivt känt rädsla och obehag, men det korta tidsförloppet gör att något större fysiskt eller psykiskt lidande inte förelegat. I övrigt har det inte förekommit hot eller våld och har inte använts skjut- eller stickvapen. Man kan då konstatera att det är offrets unga ålder, samt de potentiella brottsverktygen, som hade varit de mest graverande och försvårande omständigheten. Men i övrigt hade det inte funnits så många andra omständigheter som hade kunnat skärpa straffet ännu mer. Med andra ord hade ett längre straff än vad man nu dömde ut varit möjligt. Men möjligheterna hade varit begränsade, så vi snackar inte om några monumentala skillnader. Till detta skall också den dåvarande åldersrabatten läggas till.

/Jag hoppas jag varit tydlig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopphjonet
Tror personligen inte att individen har genomgått någon könsbekräftande behandling. The guy's a planner. Han har nog tänkt ut för länge sen att om han nån gång ska kunna förverkliga nån av sina fantasier så vore det enklare efteråt att få sitta av straffet med kvinnor. Och eventuellt mer lockande, sexuellt.
eller jo, näst sista är jämt
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abidazz
Nej nu snurrade du upp dig själv.
Då får du fråga den som skrev. Inte mig.
Citera
2025-12-29, 22:13
Medlem
Hon som startat insamlingen är en offentlig person som medverkat i flera TV-program tidigare, med stor följarskara på sociala medier. Hon har även tagit hjälp av ett annat stort, offentligt konto för att sprida till fler. Tycker inte det är konstigt alls att det samlats in så pass mycket och blir svårt att luras med tanke på offentligheten.
Citera
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seabeer
Nu är ju detta en ”kändis” som har startat insamlingen, om hon vill kunna gå på stan i framtiden så hade hon ju inte scammat i sitt egna namn.

Det här är en kändis som också känner att hon kan synas.
Vilket hon uppenbarligen försöker göra med parollen att mäns våld mot kvinnor måste upphöra.
Tror samtliga män tycker att all våld oavsett kön vs kön inte ska ske. Men att göra en politisk debatt av detta är tragiskt.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amhearst
Exakt vad jag tänker. Många ifrågasätter GM:s intellekt och "slarvigt" handlande. Men människor - ALLA människor - kan ha blandade motstridiga motiv och bottnar i sig själva, både medvetet och omedvetet - och "agera för och emot sig själva på samma gång".
Översatt i klartext i den här gärningsmannen's huvud: En del av av hen (?) VILLE kanske åka fast. Dels att få skylta med sitt dåd, och dels djupast som ett rop på hjälp (även om de inte förmår artikulera det själva).

Han artikulerade exakt det i sitt förra förhör
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Låter för krångligt.

Varför det? Han hade hyrt hus av en anledning. Troligen för att våldta och flå. Annars hade han väl kört ut i skogen med liket direkt.
Citera
2025-12-29, 22:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Vad han menade var en pojke eller flicka i den åldern. Det är långt ifrån vad jag menade. Jag pratar om:
1) åldersspann fallen emellan (10-åring/25-åring)
2) Metoden (kidnappning vs. mord och styckning)

Det är din tolkning av vad han menade och inte vad han faktiskt sa.

Han kunde omöjligtvis veta att kvinnan var 25, i hans huvud såg hon kanske ut som 15 där och då. Hon var 25 och då kan spannet vara 10-25.

Ditt snack om hopp är bs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in