På onsdag är det 5 km masstart i heat. Jag tror att tävlingen är så här:
Det är ca. 3-4 heat med ca 20-25 åkare som kör en masstart och för att vinna hela tävlingen måste åkaren vinna sitt heat, och dessutom åka i det snabbaste heatet. På så sätt ligger det i allas intresse att det går fort. Heaten delas in med avseende på ranking, men det verkar också finnas en begränsning för max antal åkare från samma lag i ett heat, så att inte alla norska herrar eller svenska damer får åka i samma heat.
Citat:
Ursprungligen postat av
-tomten-
Kan någon förklara hur morgondagens tävling går till?