2025-12-29, 21:35
  #745
Medlem
Metallharrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Du har fel på Riboms ålder med 1 år. Och andraårsäsongen 2019 var inte speciellt bra heller då det var väldigt få som var med i den där tremilen. Först som tredjeårssenior hon började göra bra resultat på riktigt.

En annan viktig sak många glömmer bort i diskussionen är antalet starter i världscupen också. Ribom fick väl kontinuerligt chansen eftersom landslaget inte var lika starkt som det är nu. Jämför med Lisa som fått prova på världscupen enbart 6 gånger innan touren drog igång.
Citera
2025-12-29, 21:38
  #746
Medlem
På onsdag är det 5 km masstart i heat. Jag tror att tävlingen är så här:

Det är ca. 3-4 heat med ca 20-25 åkare som kör en masstart och för att vinna hela tävlingen måste åkaren vinna sitt heat, och dessutom åka i det snabbaste heatet. På så sätt ligger det i allas intresse att det går fort. Heaten delas in med avseende på ranking, men det verkar också finnas en begränsning för max antal åkare från samma lag i ett heat, så att inte alla norska herrar eller svenska damer får åka i samma heat.
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Kan någon förklara hur morgondagens tävling går till?
Citera
2025-12-29, 21:42
  #747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Du har fel på Riboms ålder med 1 år. Och andraårsäsongen 2019 var inte speciellt bra heller då det var väldigt få som var med i den där tremilen. Först som tredjeårssenior hon började göra bra resultat på riktigt.

I analysen måste dessvärre Lisas överträning ingå. 2 år helt borta. Men med det sagt och skidorna till trots var dagens prestation usel. Och det håller hon med om själv
Citera
2025-12-29, 21:43
  #748
Medlem
Som jag skrev innan touren startade kommer svenskorna vaska touren och ser det enbart som uppladdning till OS. Snark, pinsamt. Hoppas de blir sjuka och missar os. Där får väl Jonna som iaf är ärlig och helt står över briljera.
Citera
2025-12-29, 21:46
  #749
Medlem
-tomten-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
På onsdag är det 5 km masstart i heat. Jag tror att tävlingen är så här:

Det är ca. 3-4 heat med ca 20-25 åkare som kör en masstart och för att vinna hela tävlingen måste åkaren vinna sitt heat, och dessutom åka i det snabbaste heatet. På så sätt ligger det i allas intresse att det går fort. Heaten delas in med avseende på ranking, men det verkar också finnas en begränsning för max antal åkare från samma lag i ett heat, så att inte alla norska herrar eller svenska damer får åka i samma heat.

Tack för det svaret 😀
Vem blir 2:a, 3:a, 4:a osv
Är det tvåan i snabbaste heatet som blir 2:a eller är det ettan i det näst snabbaste heatet som blir 2:a?
Citera
2025-12-29, 21:47
  #750
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
I analysen måste dessvärre Lisas överträning ingå. 2 år helt borta. Men med det sagt och skidorna till trots var dagens prestation usel. Och det håller hon med om själv

På banslingans sista 2 km så tappade hon dubbelt så många sekunder som den nästsämsta av svenskorna på det banavsnittet. Åkte hon omkull två gånger?, annars har jag svårt att förstå det.
Citera
2025-12-29, 21:47
  #751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskebein
Att ställa sig utanför landslaget och ta med en egen vallare är inte realistiskt. Man behöver en väst för att ha tillgång till spåren, och det får man inte om man inte är med i ett landslag. Det finns säkert mindre lag där det kan funka att en stjärna lägger beslag på en väst för en "privat" vallare, men att svenska skidlandslaget skulle släppa en plats till en frifräsare är uteslutet.

Det är dessutom inte rimligt att en ensam vallare med begränsade resurser att ens hinna testa tillräckligt många kombinationer för att alltid prestera bättre än vallabussen. Dagens debacel till trots, och att fundera ut alpsnö brinner det i knutarna med, så kommer inte en ensam egen vallare prestera bättre över en säsong.

Och alla de här praktiska invändningarna bleknar nog jämfört att man isåfall startar ett kärnvapenkrig mitt i landslaget, när de enligt egen utsago aldrig haft så bra stämning innan.

Så, jag tror inte riktigt på det, men det betyder inte att det inte är kris, för det är det. Det ska inte gå att få till det såhär dåligt. Man hade dessutom tid mellan herrarna och damerna att korrigera, men om nåt hade damerna sämre skidor?

Kläbo har väl en personlig vallare? Som dessutom är svensk..
Citera
2025-12-29, 21:53
  #752
Medlem
Jag vet inte. Det kanske strikt baseras på tiderna som varje åkare får.
Citat:
Ursprungligen postat av -tomten-
Tack för det svaret 😀
Vem blir 2:a, 3:a, 4:a osv
Är det tvåan i snabbaste heatet som blir 2:a eller är det ettan i det näst snabbaste heatet som blir 2:a?
Citera
2025-12-29, 21:53
  #753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Du har fel på Riboms ålder med 1 år. Och andraårsäsongen 2019 var inte speciellt bra heller då det var väldigt få som var med i den där tremilen. Först som tredjeårssenior hon började göra bra resultat på riktigt.

Ribom var sjuk stup i ett som som junior kommer jag ihåg så fick som aldrig ut det hon hade kunnat som junior.

Körtelfeber något år var det som tog mycket.
Citera
2025-12-29, 21:55
  #754
Medlem
Har suttit och försökt få till heat indelningen om det blir 4 heat för tjejerna.
Så här blir det(med hänsyn till att jag i virrvarret kan ha räknat fel)

Nu gör jag antagandet att Jessie som tourledare startar i sista heatet:

Heat 1:
Stadlober, Drivenes, Dotzler, A Weber, KSL m fl

Heat 2:
Rydzek, Joensuu, Frida, Johanna, Moa L, Sauerbrey,......Märta m fl

Heat 3:
AOS, Maja, Kerttu, Weng, Fosnäs, Fink m fl

Heat 4:
Jessie, Ilar, Ribom, Matintalo, Ebba, Ganz, .........KSS m fl


Rätta mig om/där jag har fel.
Citera
2025-12-29, 21:56
  #755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Du har fel på Riboms ålder med 1 år. Och andraårsäsongen 2019 var inte speciellt bra heller då det var väldigt få som var med i den där tremilen. Först som tredjeårssenior hon började göra bra resultat på riktigt.
Fattar inte hur jag rörde ihop det så... Oaktat så var Ribom bättre i det skedet av sin karriär som Lisa befinner sig nu.

Känns som när man såg Lisa Ingesson plåga sig fram i touren för tre år sedan som förstaårssenior.
Citera
2025-12-29, 21:58
  #756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oy-Captain
Kläbo har väl en personlig vallare? Som dessutom är svensk..
Alla svenskar har "personliga" vallare(som delas med några åkare) men dom ingår i vallateamet på samma sätt som för Kläbo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in