2025-12-29, 12:04
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kfbejdj
Mamman väcker uppmärksamhet och klart det blir reaktioner då. Man kan inte lägga en mammas ansvar på samhället. Hade mamman inte visat upp sig och tagit på sig offerkoftan så hade det inte varit så mycket diskussioner kring mamman. Likaså 12 åriga flickan som blev fel skjuten i Stockholm för många år sedan för att hennes föräldrar inte tog ansvar och gav henne möjlighet att vara hemma själv på natten och smyga ut. Dom skyller på samhället och vill att politiker ska bära ansvar. Man ska inte lägga föräldrar ansvaret på någon annan. Politiker är inte barnvakter

Jag håller med.

Men en psykiskt sjuk son eller dotter kan alla föräldrar få. Och föräldrar har då ännu mindre kraft som auktoritet än om barnet endast gjorde uppror.
Citera
2025-12-29, 12:08
Medlem
Varför uppdaterar inte Ratsit om att personen är avliden?
Citera
2025-12-29, 12:11
Medlem
MatseKestaMs avatar
Citat:
Mamman väcker uppmärksamhet och klart det blir reaktioner då. Man kan inte lägga en mammas ansvar på samhället. Hade mamman inte visat upp sig och tagit på sig offerkoftan så hade det inte varit så mycket diskussioner kring mamman. Likaså 12 åriga flickan som blev fel skjuten i Stockholm för många år sedan för att hennes föräldrar inte tog ansvar och gav henne möjlighet att vara hemma själv på natten och smyga ut. Dom skyller på samhället och vill att politiker ska bära ansvar. Man ska inte lägga föräldrar ansvaret på någon annan. Politiker är inte barnvakter

Han blev 22år så han har ju varit samhällets problem i 4år, om han åker in och ut på psyket kan ju inte mamman lastas för om han är myndig, Sverige funkar så, det är väl bara i MENA-länder där föräldrarna ska vara med och bestämma om giftermål och allt annat möjligt.

Vi har haft en psykvård som varit allt annat än bra, dom har lyckats med rehab i samma utsträckning som kriminalvården men sedan 90-talet har det kollapsat fullständigt inom vården, pengar flyttas till annat som SIDA och EU. DET ligger på politikerna.
Citera
2025-12-29, 12:20
Medlem
Citat:
Även om han föddes i Sverige så ändrar de inte på hans rötter. Om en norsk familj är på besök i Afrika och råkar föda barn där under semestern på 2 veckor och sedan kommer familjen hem igen. Är barnet då afrikan? Nej.
På sätt och vis ser jag barnet som afrikanskt om det är fött där av två svenskar föräldrar. Varför gör du själv inte det?

Vet ej vad det har med gärningsmannen att göra dock annat än att det kan skapa en känsla av exkludering från vissa svenskar som är intoleranta mot vad de inte anser är "svenskt" eller tillräckligt svenskt vilket i sig är en väldigt subjektiv åsikt. Kanske skapar ett hat mot samhället?
Citera
2025-12-29, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagdrommaren
Jaha men då var han ju ändå från Colombia om han föddes där dessutom.

Ja men jag skriver det för att påpeka att GM inte var muslim som vissa påstår i tråden.
Citera
2025-12-29, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Katolik eller hur?
Om än det kanske var ytligt så är det intressant för tidsramen.

Katoliker går antingen i midnattsmässa eller ser den från Rom. Så vi kan anta att GM var hemma och såg den på tv med mamman.
Från ca 01:00 till ca 09:00 kan det ha blivit rejält med droger.

Nej de var inte aktivt troende överhuvudtaget som vilken ”svensk” som helst som är juristen men inte är aktiv i religionen eller speciellt troende egentligen, så det är nog osannolikt.
Citera
2025-12-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Alla uppväxter har en kulturell prägel.

Ja det är sant menade att den hade ingen särskild kulturell prägel med koppling till hemlandet. Samt för att dementera ryktet från vissa att GM ska vara muslim vilket inte stämmer.
Citera
2025-12-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Ja det är sant menade att den hade ingen särskild kulturell prägel med koppling till hemlandet. Samt för att dementera ryktet från vissa att GM ska vara muslim vilket inte stämmer.

du som verkar känna till familjen

tror du han hade klarat sig bättre om hans mor förlorat vårdnaden och han hade blivit uppfostrad av svenskar som liten?

iofs funkade det inte med arklöv, men kanske den här gången?
Citera
2025-12-29, 12:35
Medlem
Mamman i ny intervju i Aftonbladet
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gk7Jq9/mamman-till-misstankta-22-aringen-i-boden-han-var-sjuk?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Reflekterar över att när hon pratar om suicidförsöket säger hon ” Samma sommar försökte sonen ta sitt liv.
– Han högg sig själv med en kniv i halsen. Han ville inte leva. Han hamnade hos psykiatrin men de skrev ut honom igen.”

Men suicidförsöket i somras hoppade han ju från en balkong. Har det varit flera stycken?
Citera
2025-12-29, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
du som verkar känna till familjen

tror du han hade klarat sig bättre om hans mor förlorat vårdnaden och han hade blivit uppfostrad av svenskar som liten?

iofs funkade det inte med arklöv, men kanske den här gången?

Svårt att säga men nog hade det påverkat. Den känslokalla, ensamma och frånvarande uppväxten påverkade nog oerhört. Socialtjänsten skulle ha placerat alla barnen redan från ung ålder & det är en stor jävla miss.
Citera
2025-12-29, 12:41
Medlem
Mamman verkar ju ha fruktat för sitt eget liv.

”Försiktigt torkar hon tårarna och berättar om när ambulansen och polisen kom till lägenheten – de där dagarna innan jul.
– De lovade att lägga in honom för tvångsvård och jag var så lycklig. Men redan dagen därpå hade de släppt ut honom igen. Det är ett sådant svek. Jag kände mig besviken och förstod att mitt eller hans liv snart var över.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gk7Jq9/mamman-till-misstankta-22-aringen-i-boden-han-var-sjuk?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Citera
2025-12-29, 12:43
Medlem
Mamman bekräftar teorin att det inte funnit någon planering eller koppling:

” Jag tror faktiskt inte att han hade planerat det här eller att han hade valt ut sina offer. Jag tror att det hade kunnat varit jag, hans egen bror eller någon helt annan.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in