Citat:
Jag tror inte att just detta hade hjälpt henne. Som många andra här tycker jag personligen att han borde ha fått ett längre straff för kidnappningen. Att fantisera om att kidnappa, våldta och mörda ett barn är en sak, men att faktiskt gå ut, införskaffa medel och sedan faktiskt försöka sig på att leva ut sin fantasi, är en helt annan sak. Har man passerat den gränsen mentalt, även om brottet då inte var fullbordat, så anser jag personligen att han borde fått ett betydligt hårdare straff än vad han fick. Kanske hade det hjälpt, i alla fall My.
En fråga tillbaka! Jag jag tror jag läste i tråden att du känner till juridik väl. Tror du att det är en juridisk möjlighet att få till en lagändring där tex individer som dömts till sexualbrott (som mgm inte har, jag läste det också) inte har möjlighet att få skyddade uppgifter (från Skatteverket och Polisen)? Pga att det är en större vinst för samhället som helhet att personen är känd än det individuella skydd det ger för den dömda. Jag undrar genuint om det är något som skulle kunna gå igenom i Sverige på grund av, hur jag själv uppfattar det, den stora tyng som läggs på en individs rättigheter i förhållande till samhället intresse.
En fråga tillbaka! Jag jag tror jag läste i tråden att du känner till juridik väl. Tror du att det är en juridisk möjlighet att få till en lagändring där tex individer som dömts till sexualbrott (som mgm inte har, jag läste det också) inte har möjlighet att få skyddade uppgifter (från Skatteverket och Polisen)? Pga att det är en större vinst för samhället som helhet att personen är känd än det individuella skydd det ger för den dömda. Jag undrar genuint om det är något som skulle kunna gå igenom i Sverige på grund av, hur jag själv uppfattar det, den stora tyng som läggs på en individs rättigheter i förhållande till samhället intresse.
Svar på att han borde fått längre straff:
Först och främst så dömdes han ju för ett försöksbrott, vilket generellt har lägre straff än huvudbrottet eller i vart fall är svårt att få upp till de högre straffnivåerna för huvudbrottet. Dessutom skedde detta 2019 då den dåvarande ungdomsrabatten sträckte sig t.o.m 21 års ålder. Han själv var 19 år vid gärningen och fick därmed ungdomsreduktion som vid tiden motsvarade ungefär 67% av det ordinarie straffvärdet. Det har alltså funnits mycket begränsade möjligheter att döma till så mycket högre straff.
Att hans eventuella "avsikt" var att våldta och/eller mörda flickan kan man inte beakta i straffmätningen eftersom han inte dömdes för varken försök eller förberedelse till våldtäkt mot barn ELLER försök eller förberedelse till mord.
Svar på lagändring så att sexualbrottslingar inte skall ha möjlighet till skyddade personuppgifter:
Nej, det tror jag inte är möjligt. Dels för att resultat av straffrätten/brottmål inte har någonting med skyddade personuppgifter och Folkbokföringslagen att göra. Jag ser också svårigheter med ett sådant system om man ser till legalitet och likhet inför lagen - och framförallt i de fall där personer avtjänat sina straff eller kanske t.o.m inte ens har kvar pricken i belastningsregistret. Vidare kan det också bli svåra gränsdragningsfrågor då en sexualbrottsdömd person skulle kunna vara i behov av skyddade personuppgifter av någon helt annan anledning än vad vederbörande är dömd för. Skall då den personen inte kunna få några skyddade personuppgifter?
En stor anledning till att dessa personer ö.h.t behöver ha skyddade personuppgifter är ju att dom hängs ut och hotas via nätet och sociala medier. Så jag tycker att om vi här på tycker det är så illa att dessa personer erhåller skyddade personuppgifter, så kan vi ju här på Flashback börja med att ta tag i oss själva...