Citat:
1. Jag kan uttrycka mig ytterst verserat om jag vill. Men det tilltalet sparar jag till människor som förtjänar respekt.
1. Jag tror du kan lyfta fram dina argument, utan den approachen du nu väljer att ha. Men vill du hålla på som du gör så kan jag haka på genom att säga att dina inledande inlägg med all önskvärd tydlighet visade vilka "kunskaper" du har i ämnet. Såpass mycket kan jag iallafall säga att jag "vet"...
2. Om försöksbrott skall/borde straffas lika hårt som ett fullbordat brott så behövs det rimligen inte finnas några försöksbrott eller osjälvständiga brottsformer. Om du ägnar dig en stund åt att fundera över hur det hade sett ut med "ditt förslag" så kommer du nog ganska snabbt kunnat konstatera problem i grundläggande juridiska fundament som proportionalitet, konsekvens, rättvisa och förutsebarhet. Jag vill dock vara tydlig med att jag absolut anser att (vissa) allvarliga fall av försöksbrott absolut skall vara mer straffvärda och kunna komma upp i liknande straffnivåer som ett fullbordat brott. Så där finns ingen oenighet!
3. Jag kan konstatera att han dömdes för Försök till människorov - och att åklagaren inte åtalade för någonting annat än just Försök till människorov. Jag har i följande inlägg berört svårigheterna med att åtala/döma när det rör gärningar som kan bli föremål för konkurrens eller konsumtion, även om just Förberedelse till våldtäkt mot barn hade varit teoretiskt möjligt att även åtala/döma för. Läs: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
4. Jag har aldrig sagt att jag vill ge den här personen rabatt för att han misslyckades med sitt planerade sexmord. Jag förstår mycket väl att dina argument är svaga och att du för tillfället har uppförsbacke, men du behöver inte lägga ord i min mun för det...
5. Förklara gärna "hur man skulle gjort" och vilka handlingsutrymmen man hade 2019 när det dels rörde ett försöksbrott och dels fanns en ungdomsrabatt som gjorde att den tilltalade endast skulle få 67% av det ordinarie straffvärdet....
2. Om försöksbrott skall/borde straffas lika hårt som ett fullbordat brott så behövs det rimligen inte finnas några försöksbrott eller osjälvständiga brottsformer. Om du ägnar dig en stund åt att fundera över hur det hade sett ut med "ditt förslag" så kommer du nog ganska snabbt kunnat konstatera problem i grundläggande juridiska fundament som proportionalitet, konsekvens, rättvisa och förutsebarhet. Jag vill dock vara tydlig med att jag absolut anser att (vissa) allvarliga fall av försöksbrott absolut skall vara mer straffvärda och kunna komma upp i liknande straffnivåer som ett fullbordat brott. Så där finns ingen oenighet!
3. Jag kan konstatera att han dömdes för Försök till människorov - och att åklagaren inte åtalade för någonting annat än just Försök till människorov. Jag har i följande inlägg berört svårigheterna med att åtala/döma när det rör gärningar som kan bli föremål för konkurrens eller konsumtion, även om just Förberedelse till våldtäkt mot barn hade varit teoretiskt möjligt att även åtala/döma för. Läs: (FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
4. Jag har aldrig sagt att jag vill ge den här personen rabatt för att han misslyckades med sitt planerade sexmord. Jag förstår mycket väl att dina argument är svaga och att du för tillfället har uppförsbacke, men du behöver inte lägga ord i min mun för det...
5. Förklara gärna "hur man skulle gjort" och vilka handlingsutrymmen man hade 2019 när det dels rörde ett försöksbrott och dels fanns en ungdomsrabatt som gjorde att den tilltalade endast skulle få 67% av det ordinarie straffvärdet....
2. Detta har jag funderat på i minst 15 år utan att ha kommit på ett enda problem med att rakt av dömacsom för fullbordat brott vid försöksbrott. Naturligtvis ska straffet sättas ned för den som aktivt försöker lindra eller avstyra brottet efter att försöket påbörjats. Men det handlar det inte om i RAs fall. Han gjorde ett mycket allvarligt Försök att kidnappa en tioåring flicka från gatan för att kunna genomföra en sexualsadistisk våldtäkt med dödlig utgång på henne. Självklart uppfyller han lagens krav på livstid (minus ungdomsrabatten).
3. Jag behöver inte blanda in andra alternativa brottsrubriceringar. Försök till människorov har livstid i straffskalan. Det är du eller någon annan i tråden som hittar på det andra.
4. Du kommer ingenstans med din von Oben-attityd. Jag ser tydligt att du faktiskt inte vet skillnaden på lagtexten och den smörja ni jurister hittat på för att slippa utdöma straff enligt de övre delarna på straffskalan. Jag håller mig till lagtexten och konstaterar att RA kunde ha dömts till ett betydligt längre straff.
5. Lagtexten medger upp till 18 år eller livstid. Det är bara rättspraxis som förhindrar en betydligt hårdare dom. Det är nämligen omöjligt att föreställa sig ett grövre Försök till människorov än att kidnappa ett barn på öppen gata i avsikt att sexmörda henne. Uppsåtet med kidnappningen är klarlagt av förundersökningens fynd i hans dator.
Det är endast pga dig och dina gelikars aktiva arbete för att ge låga straff som RA var på fri fot och kunde mörda. Lagtexten finns redan för att ett sådant ärkesvin skulle ha varit inlåst.