Citat:
Ursprungligen postat av
pbo
Utan någon som helst respekt... Ni som är juridiskt verksamma är inte del av lösningen på våldsvågen i Sverige utan del av problemet. Du vet dock inget om mina kunskaper i ämnet.
Naturligtvis borde försöksbrott straffas lika hårt som fullbordat brott. Har vi folkomröstning så är jag övertygad om att den åsikten vinner stort. Människor ska inte komma billigare undan för att de är klantskallar.
Vad RAs avsikt var med sitt försök till kidnappning är ställt bortom varje rimligt tvivel. Men naturligtvis kan man ta till brännvinsadvokatyren för att hitta på helt orimliga alternativ i avsikt att få släppa ut en ond människa så snart som möjligt. Det lyckades bra denna gång.
Straffrabatt betyder en sak i juridiken, jag vet mycket väl vad det är, men nu använde jag det även retoriskt. Du vill ge rabatt för att RA var klantig och misslyckades med sitt planerade sexmord 2019. Det får stå för dig.
Faktum är att det är pga att ni i rättsväsendet inte gjorde ert jobb 2019 som RA har kunnat mörda nu. Det finns inget försvar för hur RA har hanterats. Noll. För flatheten har lett till ett mord.
1. Jag tror du kan lyfta fram dina argument, utan den approachen du nu väljer att ha. Men vill du hålla på som du gör så kan jag haka på genom att säga att dina inledande inlägg med all önskvärd tydlighet visade vilka "kunskaper" du har i ämnet. Såpass mycket kan jag iallafall säga att jag "vet"...
2. Om försöksbrott skall/borde straffas lika hårt som ett fullbordat brott så behövs det rimligen inte finnas några försöksbrott eller osjälvständiga brottsformer. Om du ägnar dig en stund åt att fundera över hur det hade sett ut med "ditt förslag" så kommer du nog ganska snabbt kunnat konstatera problem i grundläggande juridiska fundament som proportionalitet, konsekvens, rättvisa och förutsebarhet.
Jag vill dock vara tydlig med att jag absolut anser att (vissa) allvarliga fall av försöksbrott absolut skall vara mer straffvärda och kunna komma upp i liknande straffnivåer som ett fullbordat brott. Så där finns ingen oenighet!
3. Jag kan konstatera att han dömdes för Försök till människorov - och att åklagaren inte åtalade för någonting annat än just Försök till människorov. Jag har i följande inlägg berört svårigheterna med att åtala/döma när det rör gärningar som kan bli föremål för
konkurrens eller
konsumtion, även om just
Förberedelse till våldtäkt mot barn hade varit teoretiskt möjligt att även åtala/döma för. Läs:
(FB) 25-årig kvinna styckmördad, Rönninge, Salem (2025-12-26)
4. Jag har aldrig sagt att jag vill ge den här personen rabatt för att han misslyckades med sitt planerade sexmord. Jag förstår mycket väl att dina argument är svaga och att du för tillfället har uppförsbacke, men du behöver inte lägga ord i min mun för det...
5. Förklara gärna "hur man skulle gjort" och vilka handlingsutrymmen man hade 2019 när det dels rörde ett försöksbrott och dels fanns en ungdomsrabatt som gjorde att den tilltalade endast skulle få 67% av det ordinarie straffvärdet....