Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-28, 19:49
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Han dömdes ju inte för ett fullbordat människorov, utan endast försök till ett sådant. Dessutom skedde detta 2019 då ungdomsreduktionen sträckte sig t.o.m 21 års ålder. Han själv var 19 år vid gärningen och fick därmed ungdomsreduktion som vid tiden motsvarade ungefär 67% av det ordinarie straffvärdet. Det har alltså inte funnits möjlighet att döma ut något livstidsstraff...
Det hade visst gått att döma till livstid. Enligt lagboken i alla fall. Praxis kan vara en annan sak.

Brottsbalken 23 ka 1 paragrafen 2 stycket.
Citat:
Straff för försök bestämmes högst till vad som gäller för fullbordat brott och må ej sättas under fängelse, om lägsta straff för det fullbordade brottet är fängelse i två år eller däröver.

Eftersom maxstraffet för människorov är livstid så hade livstid kunnat utföras för försöket. Obegripligt att rättsväsendet såg så milt på ett försök att kidnappa ett okänt barn med avsikt att våldföra sig på henne. Nu kommer han ut snabbt och har slagit till igen. Åklagaren i det tidigare fallet har blod på sina händer för att inte ha yrkat på ett mycket högre straff.
Citera
2025-12-28, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusion
Här är alla bilder jag hittat på honom.

https://imgur.com/a/kY3J5To
På bilden där han bär hjälm är det något i blicken, som att han varit med om något.
Det är vanligare än man tror med kvinnliga pedofiler. Hans wt-morsa drar en massa sexskämt på fb, men det är väl kanske inte helt onormalt heller, kanske..
Citera
2025-12-28, 19:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Maledicta
Vissa föds så rubbade. Har haft elever som redan i sexårsåldern och i lågstadiet visat psykopatiska tendenser men det är jävligt svårt att få gehör hos andra vuxna som kan göra mer än jag.

Ja fast då finns det spår i genetiken och normala föräldrar kan handskas med det och få kontroll på ungen.
Citera
2025-12-28, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Vilken tragedi, vilket tråkigt avslut på 2025 . En ung tjej har förlorat livet, och en familj har fått livet förstört.

Hur går mans ens vidare som föräldrar/syskon efter en sådan här tragedi?

Hämnd
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja vid gripandet stod det ju helt klart att hon var död. Men tror att de var säkra på att hon inte levde även innan gripet.
De ville nog inte officiellt ändra misstanken från msk-rov till mord, tex av omtanke för anhöriga.
Och rubriceringen msk-rov är nog ”praktisk” för polisen att ha: tillåter tvångsåtgärder, husrannsakan, avlyssning etc.
Jo. Frågan är vad som gjorde att de möjligtvis trodde det. De måste ha haft något att gå på förutom de fynd som gjordes vid stationen.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Hur vet du att han vuxit upp med normala föräldrar?

För att han precis har kidnappat och styckmördat en ung flicka. Med normala föräldrar och normal familjebild blir man inte sjuk i huvudet. Vad tror du själv?
Citera
2025-12-28, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatrikSimonsson
Vad har hänt ge mig sammanfattning sovit

Läs första inlägget i tråden
Citera
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Psykopati ger inte rätt till rättspsykiatrisk vård. Arbogakvinnan som är diagnosticerad psykopat blev dömd till fängelse. För att du ska bli dömd för rättspsykiatrisk vård krävs att du ska ha schizofreni/psykoser av något slag.
Sexualsadismen är den tillkommande faktor som åtminstone tidigare möjliggjorde dessa domar. Därför tror jag att han döms enligt detta.

Blir det livstid så är han ute om högst 30 år och fortfarande ung nog att döda igen.
Citera
Medlem
Vart tog farsan vägen?
Citera
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenriettaZ
Går man in på mammans Facebook delar hon med sig av grova och riktigt snuskiga sk skämt. Verkar riktigt trash. Äpplet faller inte långt ifrån trädet. Har man behov att dela snusk på Facebook som vuxen kvinna kan man ju tänka sig jargongen i hemmet.
Kan du inte länka? Hade varit intressant att se
Citera
Medlem
Dirty.Harrys avatar
Så kan det förstås också vara. Det hade kännts lite bättre om man kan säga så. Det räcker med att ett
psyko är inblandad i det här avskyvärda brottet.
Jag hoppas att du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Dickasso
Nä då den äldre endast är misstänkt på låg grad. Alltså skäligen misstänkt. Och endast för människorov.

Tippar på någon som lånat ut sin bil, hyresvärd eller liknande.

Sätter mina fem öre på att den äldre är ute och avskriven imorgon. Bara en känsla.
Citera
Medlem
Är gärningsman född i Sverige? Det första jag tänkte på när jag såg hans mamma var "öststatare". Kanske Finland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in