2025-12-28, 08:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Tror jag inte. Med mördaren död blir det inget FUP och inget åtal. Mycket kommer vara obesvarat om inte de som vet saker berättar dem.
Varför tror du att polisen slutar jobba bara för att det inte kan väckas åtal? Minns morden i Örebro där man ju jobbade vidare långt efter att man fattat vem som var mördaren samt att denna var död.

F ö så vill polisen ha in tips. Det kanske också kan vara en ledtråd om att de fortfarande lägger pussel trots att de såklart är säkra på att mördaren är den avlidne.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-undersokte-mordplatsen-i-boden-vill-ha-in-tips
Citera
2025-12-28, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Från kl 8-13 låg temperaturen i Boden på 6-6.5 plus
Men hon låg antagligen i snö så tempen spelar inte så stor roll, knappast att kroppen börjar hinna lukta lik.

6 grader är något lägre än många har i sitt kylskåp !
Senast redigerad av Sjelvklart 2025-12-28 kl. 08:08.
Citera
2025-12-28, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Men hon låg antagligen i snö så tempen spelar inte så stor roll, knappast att kroppen börjar hinner börja lukta lik.

Självklart hade den inte börjat lukta lik på nån timme oavsett inomhus eller ute för mänskligt luktsinne
Citera
2025-12-28, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Självklart hade den inte börjat lukta lik på nån timme oavsett inomhus eller ute för mänskligt luktsinne
Inte heller nått som en otränad hund skulle reagera på!
Citera
2025-12-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Du verkar inte förstå orsak och verkan. Så meningslöst att förklara något för dig.

Du verkar då absolut inte förstå vad jag menar? Orsak och verkan? Karln hade sökt hjälp några dagar tidigare men blivit utskriven. Eller vadå, är det offrens fel? Hade karln suttit inlåst och fått hjälp hade det här inte hänt. Din logik är obefintlig.
Citera
2025-12-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Du verkar då absolut inte förstå vad jag menar? Orsak och verkan? Karln hade sökt hjälp några dagar tidigare men blivit utskriven. Eller vadå, är det offrens fel? Hade karln suttit inlåst och fått hjälp hade det här inte hänt. Din logik är obefintlig.

Du påstår att det är psykvårdens fel att det finns mordoffer. Men du glömmer att det är individer och inte institutioner som mördar. Mördaren i nuvarande fall hade kunnat strunta i att mörda. Men han gjorde inte det. Det är inte psykiatrins fel. Med din obefintliga logik börjar du väl snart påstå att det är bilindustrins fel att det finns trafikoffer.

Tänk om tänk rätt.
Citera
2025-12-28, 08:58
Medlem
Citat:
Du påstår att det är psykvårdens fel att det finns mordoffer. Men du glömmer att det är individer och inte institutioner som mördar. Mördaren i nuvarande fall hade kunnat strunta i att mörda. Men han gjorde inte det. Det är inte psykiatrins fel. Med din obefintliga logik börjar du väl snart påstå att det är bilindustrins fel att det finns trafikoffer.

Tänk om tänk rätt.

Herregud, tänkte du ens till? Vad ska myndigheten göra med suicidala galningar? "Hade kunnat strunta i att mörda". Ah med den logiken finns det nästan ingen korruption i Sverige. Syns det inte, finns det inte.

Skattefinansierad vård och myndighet+Sucudal galning söker vård = Inläggning tills galning inte är galen längre osv. Eller, som det ska vara i ditt scenario. Ingen finansierad vård eller myndigheter. Lägg ner allt som ska förhindra att sånt här inträffar. Varför i helvete har vi ens en poliskår?

Sen skriver jag om detta fallet SPECIFIKT, inte alla. Herregud så smart du är.

Edit. Vi kan ta din jämförelse med bilindustrin. Producent släpper bilmodell, bilmodell visar sig ha ett enormt stort fel. Dödsolyckor inträffar, tillverkaren visste om felet men struntade i det för att spara pengar. Så. Då har vi en liknande jämförelse.
Senast redigerad av ALSGLOBAL 2025-12-28 kl. 09:00.
Citera
2025-12-28, 09:11
Medlem
Citat:

Tänk om tänk rätt.
Jag läste att gärningsmannen haft lpt, men att läkarna hävt tvångsvården. Låt är till för psykisk sjuka som är en fara för sig själva eller andra. Med facit i hand gjorde ju läkaren en felbedömning 2 döda och 2 skadade. Mycket talar för att gm provocerat fram suicide by cup
Citera
2025-12-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IYCDTTDDTC
Jag tror att många familjer skulle känna sig mer kränkta om det var en främling eller gäst som hade sönder glaset. Själv skulle jag nog känna så.

Däremot skulle det innebära en dubbel sorg för familjen om en familjemedlem slog ihjäl en annan familjemedlem – där tycker jag att liknelsen haltar.

Å andra sidan är det självklart att man bör ha högre tolerans för sina egna familjemedlemmar än för gäster i hemmet.

På liknande sätt har man ofta högre tolerans för en nära granne än för någon som kommer från en annan stad. Detta mönster kan skalas upp till samhällsnivå: vi tenderar att ha högre tolerans för personer med svensk bakgrund än för personer utan svensk bakgrund. En person från grannlandet Norge tolererar vi exempelvis oftare högre än en person från Slovenien. Toleransen minskar generellt med ökat geografiskt och kulturellt avstånd.

Jag tycker inte att det är dåligt att det är såhär. Men vissa människor har inte insikten i att det är såhär människan fungerar.

För en delvis förklaring så kan man ställa sig frågan: Om din mamma och en främling från ett avlägset land stod bredvid varandra och endast en fick överleva. Vem skulle du välja då?
(Vi är närmre de nära och mer avlägsa en främling.)

Samma människor har svårt att både ha insikten till det första resonemanget och att förstå att nästan 100% askulle välja mamman i frågeställningen.

Därför er det värre om en invandrare gjort ett våldsdådet än en svensk.
Om mamma var född i ett annat land men främlingen och jag i Sverige?
Citera
2025-12-28, 10:01
Medlem
Citat:

Tänk om tänk rätt.
När en person själv eller dennes omgivning bedömer att han utgör en fara för andra och därför söker hjälp finns det klart ett ansvar för psykvården.

När en person är så pass sjuk finns det inget val att ”strunta i att mörda”.
I det här fallet har en i efterhand bevisligen farlig person släppts ut.
Det får utredas om det skedde på rätt grunder eller om det var mest för att lösa bemanningen inför julen. Fel blev det i alla fall.
Citera
2025-12-28, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Om mamma var född i ett annat land men främlingen och jag i Sverige?

I sak gör det ingen skillnad för den drabbade familjen. Omfattande Invandring i Sverige med bristande integration som spårat ur under lång tid gör att många i landet har mindre tålamod när invandrare begår brott än när svenskar gör samma sak. Invandrare och andra generations invandrare är grovt överrepresenterade vid brott som stöld, mord, våldtäkter, skjutningar etc. Det gör inte saken bättre.

Off topic? Ja kanske. Men MGM (mördaren) i denna tråd är första eller andra generationens
invandrare.
Citera
2025-12-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
På fb är det prio 1. Om det handlar om en invandrare så är det för jävligt enligt många här.

om gm bott kvar i colombia hade det varit för långt att gå hem till brottsoffret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in