2025-12-28, 07:30
Medlem
Tarrous avatar
Efter första avsnittet är omdömet; Förvånansvärt bra för att vara SVT

Utifrån boken hade jag en annan visuell föreställning av Kippogården och Bror. Men Jana, John, gammgubbarna och det underliggande mörkret porträtteras på ett föredömligt sätt.
Citera
2025-12-28, 07:35
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Deprimerande skit.

Citat:
Ursprungligen postat av Iq143
Missär, rattfyllor, våld, trasiga familjer allt är som vanligt när Norrland ska beskrivas. Men spännande är den.
Jaså, mer Nordic Noir. 😆😆😆

Citat:
Dokument inifrån: Mordet och Malå
En lokal profil anklagas för pedofili och knivmördas brutalt i sitt hem i Malå, i februari 2023. En nykomling i byn, med ett dunkelt förflutet, pekas ut som gärningsman. I jakten på de skyldiga nystar mordutredarna upp ett mörkt relationsdrama, där vilda rykten och paranoida fantasier ödelagt flera familjers liv i Västerbottens inland.

Om EU gör lite fler idiotsatsningar som Northvolt och Stegra så kanske Bryssel kan hålla det starka Norrland med vattenkraft och malm nere ett tag till. Men snart vänder det ...
Senast redigerad av wwr 2025-12-28 kl. 07:40.
Citera
2025-12-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitler-gg
Helt mångkulturbefriad?

Hur gick det till ?
Citera
2025-12-28, 08:17
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Men varför
"For ner"
från vad? Övre Norrland eller

Hon åkte bussen från Luleå till den fiktiva byn Smalånger i Västerbotten. Alltså åkte hon ner till Bror. Räknar man Norrland från Gävle och uppåt så är det ca 100 mil mellan dessa städer. Det finns alltså gott om utrymme att åka neråt (söderut) i Norrland.
Citera
2025-12-28, 08:31
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Misär. Inte underhållande. Ingen lärdom, ingen behållning. Det är sådant här som tråkiga medelsvenssons älskar att vältra dig i för att få känna något i deras mellanmjölksliv.
Ingen lärdom? Är det viktigt med sensmoral för dig, varför då?
Citera
2025-12-28, 08:41
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Jag for ner till min bror.

Det är korrekt svenska. De som arbetar där borde gå mindre värdegrundskurser och istället lära sig svenska språket.
Hört talas om reduktion och assimilation?
Antar att du stör dig på hur de talar (konsonantassimilation) om du har problem med titeln. I just detta fall heter han ju Bror också.
Citera
2025-12-28, 08:47
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
SVT levererar som regel bra drama, tvivlar inte en sekund på att det är ett bra drama, boken är bra, om än skrivet på ett överdrivet skitnödigt vis. Vilket är synonymt med författaren, tyvärr.

Ja, jag såg en dokumentär om författaren. Verkade så torr och urtråkig. Ledsam.
Citera
2025-12-28, 08:51
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Är det incest i?

Det är inte nere i Islamländerna den utspelar sig i.. (Islamvärlden är världsledande i incest)
Citera
2025-12-28, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid-Stardust
Hon åkte bussen från Luleå till den fiktiva byn Smalånger i Västerbotten. Alltså åkte hon ner till Bror. Räknar man Norrland från Gävle och uppåt så är det ca 100 mil mellan dessa städer. Det finns alltså gott om utrymme att åka neråt (söderut) i Norrland.
Intressant
Tänker man inte på
Har åkt långfärdsbuss en del och träffar alltid intressanta människor
Betydligt mer positiva och varma än hur de framställs i svt. Gästfria.
Jag Känner frihet i Norra Sverige!
Senast redigerad av popll 2025-12-28 kl. 09:15.
Citera
2025-12-28, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Ja, jag såg en dokumentär om författaren. Verkade så torr och urtråkig. Ledsam.
Var det inte nån "hen" med också? Efternamnet Smirnof är ju udda nån som vet släktskapet?
Citera
2025-12-28, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Hört talas om reduktion och assimilation?
Antar att du stör dig på hur de talar (konsonantassimilation) om du har problem med titeln. I just detta fall heter han ju Bror också.
Nästa steg blir väl "For Bror"
Citera
2025-12-28, 09:18
Medlem
Säkert bra..... om man är norrlänning? Som skåning känns de som ett annat land... hoppas det inte är vanligt med den här typen av missär och boende i norrland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in