2025-12-28, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Måste alla Norrländska kvinnor se ut som fräkniga inavelsprojekt med samma utstrålning som en autist från Estetiska programmet?

Den där Amanda Jansson är väl från Uppsala-trakten men hon spelar norrlänning ganska bra.
Citera
2025-12-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Alla fördomar om Norland bekräftade. Alla är jättefula.

Först dokumentären om vad som hände i Malå och nu den här missären.

Alla är jättefula? Jag är besatt av John
Citera
2025-12-28, 00:51
Medlem
Är det möjligt att det kommer en till säsong?
Citera
2025-12-28, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazon-mannen
Måste alla Norrländska kvinnor se ut som fräkniga inavelsprojekt med samma utstrålning som en autist från Estetiska programmet?
Det är en de av seriens storhet att inte skådisarna ser ut som några bimbos från Stureplan. Helt realistiskt!
Citera
2025-12-28, 00:52
Medlem
peterZiipens avatar
Ett avsnitt in och än så länge är jag såld:
- Fint foto
- Bra skådespelarinsatser/casting
- Fantastiska miljöer
- Gripande scener, man sitter på helspänn
- Dialog känns äkta och naturlig
Citera
2025-12-28, 01:18
Medlem
glockenreins avatar
Enligt morsan är den svinbra. Ska börja kolla med tjejen nu i veckan.
Citera
2025-12-28, 01:23
Medlem
Bra att Bror åter börjar dricka på slutet, när han dricker av glädje, för att ha kul, är drickandet inget problem. Precis så. Man väljer sitt liv. 🍻
Citera
2025-12-28, 01:43
Medlem
Centipedes avatar
Jag tycker att huvudrollsinhaverskan är väldigt lik Inger Nilsson
Citera
2025-12-28, 02:17
Medlem
vasaduellers avatar
Misär. Inte underhållande. Ingen lärdom, ingen behållning. Det är sådant här som tråkiga medelsvenssons älskar att vältra dig i för att få känna något i deras mellanmjölksliv.
Citera
2025-12-28, 05:08
Medlem
Skitserie. Som vanligt porträtteras glesbygdsbor, och speciellt norrlänningar som kufar och sjuka i huvudet. Inte pratar de fullständiga meningar heller. Har ju bara vältrat ut serier lagda i norrland det senaste decenniet/decennierna (började väl med jägarna). Är det någon slags exotifiering? Stadsbors egna rädsla för "lappsjuka"? Pöbeln som blev kvar, många kulturarbetare är ju tidigare utstötta lantisar som far till stan och tar "revansch"? Tystnaden var en liknande serie som gick i höstas, där kunde de inte heller prata normalt.
Citera
2025-12-28, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Det speglar väl Norrland rätt bra.
Folk i norrland är nog som folk är mest, finns mycket misär i stockholm och gbg också, folk sitter och super och dör ensamma utan att någon märker det på veckor.
Citera
2025-12-28, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Ä den bättre än boken? Den var ett riktigt sömnpiller, och då lyssnade jag ändå på ljudboken och höll på med annat samtidigt. Bok nummer två har jag lyssnat en fjärdedel på och sen har jag inte orkat lyssna vidare.

Jag retade mig på alla konstiga skildringar av årtal. Författaren är väl född i mitten av 60 talet och beskriver egentligen sina mor och farföräldrars bondeliv. Fast huvudpersonen i boken är född på 90-talet. Till och med nutiden blir fel för en 90-talist idag har inte samma förhållande till mobil och sociala medier som en 60-talist har.

Det var nog detta som gjorde den så jobbig. Handlingen borde flyttats bak 35 år.
Boken kom väl ut 2018 och skildrar (om det är som i serien) att huvudkaraktären kommer tillbaka efter 20 år, är ca. 35 i serien. Passar med soundtracket också, hammerfallåten som spelas kom 1998. Så då ska hon väl snarare vara född i mitten av 80-talet?

Gällande barndomsskildringar är det bara lite festande med kompisar/killar och så i hemmet/gården som skildras. Inte var det vanligt men nog fanns det någon enstaka bonde kvar på 90-talet som hade sisådär 20 kor i gammeldags ladugård med bås. Får ingen uppfattning i serien om pappan bara är månskensbonde eller vad mamman sysslar med. Så kan inte säga jag störde mig på skildringen, har sett fler hem i norrland se ut att komma direkt från 50-talet jämfört med södra sverige..

Karin Smirnoff har väl ingen kunskap i frågan oavsett, född i umeå och flyttade till sthlm som ung. Kanske hon hade gamla släktingar i glesbygden, och såg det med en utomståendes blick. Sen är det ju en roman så hon kanske inte vill, bryr sig om det är trovärdigt eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in