Citat:
Ursprungligen postat av
Yllefilt
Ä den bättre än boken? Den var ett riktigt sömnpiller, och då lyssnade jag ändå på ljudboken och höll på med annat samtidigt. Bok nummer två har jag lyssnat en fjärdedel på och sen har jag inte orkat lyssna vidare.
Jag retade mig på alla konstiga skildringar av årtal. Författaren är väl född i mitten av 60 talet och beskriver egentligen sina mor och farföräldrars bondeliv. Fast huvudpersonen i boken är född på 90-talet. Till och med nutiden blir fel för en 90-talist idag har inte samma förhållande till mobil och sociala medier som en 60-talist har.
Det var nog detta som gjorde den så jobbig. Handlingen borde flyttats bak 35 år.
Boken kom väl ut 2018 och skildrar (om det är som i serien) att huvudkaraktären kommer tillbaka efter 20 år, är ca. 35 i serien. Passar med soundtracket också, hammerfallåten som spelas kom 1998. Så då ska hon väl snarare vara född i mitten av 80-talet?
Gällande barndomsskildringar är det bara lite festande med kompisar/killar och så i hemmet/gården som skildras. Inte var det vanligt men nog fanns det någon enstaka bonde kvar på 90-talet som hade sisådär 20 kor i gammeldags ladugård med bås. Får ingen uppfattning i serien om pappan bara är månskensbonde eller vad mamman sysslar med. Så kan inte säga jag störde mig på skildringen, har sett fler hem i norrland se ut att komma direkt från 50-talet jämfört med södra sverige..
Karin Smirnoff har väl ingen kunskap i frågan oavsett, född i umeå och flyttade till sthlm som ung. Kanske hon hade gamla släktingar i glesbygden, och såg det med en utomståendes blick. Sen är det ju en roman så hon kanske inte vill, bryr sig om det är trovärdigt eller ej.