Citat:
Ursprungligen postat av
Xitars
Jag har 25 års erfarenhet i totalt tre olika hus, men grattis att du bott 40år i ett och samma hus och endast renoverat för 550k kr och samtidigt lyckats behålla frugan (om du har en sådan).
För resten av oss, som lever i den faktiska verkligheten, så räcker en halv miljon kronor till en duglig badrumsrenovering samt i bästa fall en dränering om tomten är platt och huset litet. Och bara dräneringen får du i typfallet göra 1,5 gånger under en 40-års period. De flesta har ju också flera badrum, man har ett kök, tak, värmesystem, ytterdörrar, fönster, ventilation, fasadmålning, altanbygge, balkongbygge, uterum, solceller, garage, vattenledningar och avlopp, el och elsystem, och såklart ytskikt såsom golv, tapeter, innertak och innerdörrar som slits och behöver bytas ut allt eftersom. Och då har jag inte ens nämnt poolbygge eller utbyggnad eller inredning av vind som lätt går på en miljon kronor.
Det finns idag inget bostadshus, inte ens i de djupaste skogarna, du kan köpa för 800k kronor. Medelpriset för en normalstor villa i Sverige är 4 miljoner kronor. Och ska vi snacka storstäderna så kan du dubbla det.
Ska man räkna på kostnader idag får man ju ändå utgå från ett realistiskt nuläge. Inte ett hypotetiskt scenario som i att om du köpte en kåk på 80-talet och struntat i att renovera genom åren, då bor man billigt...
Jag håller med om att renoverings och underhållskostnader är en hel del.
Men mycket av det du nämner verkar vara funktionshöjning. Det är inget som är alldeles nödvändigt.
Solpaneler lär vara de. Men hur är det med balkong och uteplats?
Är det bara det illa jobbet att lasera om?
Eller är det tillbyggnad?
Det skulle vara mer givande med en genomgång av det som de facto är renovering/underhåll.
900 kr/månad verkar kyl, frys, tvätt/tork, disk, spis, BVP kosta. På ett ungefär för nyinköp. Sedan tillkommer annat.