Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-12-26, 09:12
Medlem
isodoses avatar
Med en så stor kontantinsats behöver du också räkna med kapitalkostnaden för de pengar som binds i bostaden och inte längre kan användas för (andra) investeringar. Jämför man med den genomsnittliga historiska börsavkastningen på omkring 7%/år innebär det till exempel att 1mkr i kontantinsats har en alternativ avkastning på ungefär 70 000 kr/år (~5 800 kr/mån). På 20 år skulle beloppet teoretiskt kunna växa till runt 3,9mkr (~12 000 kr/mån i genomsnitt i utebliven avkastning).

För 2mkr blir effekten ungefär dubbelt så stor (~24 000 kr/mån) i genomsnitt över samma period. Det är förstås teoretiska exempel, men de visar att kontantinsatsen inte bara är pengar man betalar in utan också innebär en indirekt kostnad.

Många missar detta i sin kalkyl. Observera att i en mer fullständig kalkyl bör husets förväntade värdeförändring (ökning eller minskning) och inflation vägas mot den beräknade kapitalkostnaden för kontantinsatsen för att ge en mer rättvis bild. Det är dock starkt beroende av var i landet bostaden ligger, vilket gör det svårt att ge en generell uträkning.
Citera
2025-12-26, 10:46
Medlem
Jämför du historiskt och i stor stad så har det varit billigt. Där jag bodde för 25 år sen, så kostade i princip alla villor 1 miljon kr och uppåt. BoRäntan låg på eller strax under 5% att få. Just nu kostar billigaste villan där ca 3.5 miljoner. Tror nån att en villa i dag för 3.5 miljoner kostar 9-10!miljoner om 20 år? Knappast.
Citera
2025-12-26, 11:01
Medlem
Är man i behov av bil är parkering en otrevlig kostnad att ta med i beräkningen vad som är billigast.

Radhus i nytt rendigt område för 8 miljoner eller lägenhet för 6 miljoner, radhuset har plats för två bilar, samma kostnad att stå på gatan är närmare 3000:- och garage 5000:-.
Citera
2025-12-26, 16:23
Medlem
Kapitalkostnader driftskostnader och underhållskostnader
Lite synpunkter

Kapitalkostnader är väldigt olika hur man räknar och var man bor

Driftskostnader
Elkostnader Beror ju mycket på huset, byggt år , storlek, är hela huset uppvärmt, varmvattenförbrukning, direktvärme el, typ av värmepump, storlek på familj
Beror ju mycke på huset byggt år: Ett nyare hus är generellt mer isolerat än ett äldre, men det äldre kan vara tilläggsisolerat
storlek, är hela huset uppvärmt: Självklart är det dyrare med ett stort hus, om familjen har blivit mindre kanske det är bra att inte ha full värme i samtliga rum, behöver jag ha värme i garage och uthus.
varmvattenförbrukning: Det är stor skillnad på olika hus hur mycket vatten de förbrukar och framförallt varmvatten. Om man är fyra i familjen och alla duschar varje dag ca en halv timma blir det mycket höga elkostnader , medan om man är en person som duschar 2 minuter var tredje dag blir det inte så mycket. Diskar man under rinnande vatten blir det också ganska mycket vatten, samt om man försköljer all disk under rinnande varmvatten före diskmaskinen.
Om man har en värmepump blir uppvärmningsbehovet generellt ca 1/3 kanske 1/4
Självklart blir uppvärmningsbehovet mycket större vid större familj
Man kan också se att de som är uppväxta i en villa är mer snåla med värme mm.

Vatten avlopp sopor: Man kan slösa väldigt olika med vatten
Man kan ibland få ner sopavgiften genom att ha egen kompost, försöka minimera alla sopavgifter som grenborttagning mm. Ibland även få hämtning av sopor så sällan som möjligt, detta kan vara svårt ibland.

Internet mm: Man behöver inte streamingtjänster för flera tusen, tv1 och några andra kanaler är gratis och sedan kanske du behöver ett internet abonnemang.

Fastighetsskatt kommer man inte undan.

Underhåll
Den stora skillnaden är :
Skall jag ha mitt hus i mint condition eller i bruksstandard
Om jag skall ha mitt hus mint condition så kan man nästan lägga ut hur mycket som helst på huset.

Om jag kan tänka mig att ha huset i bruksstandard kostar det väsentligt mindre, men det blir inte 0.
Om jag då då besiktigar kontrollerar hur dåligt huset är och byter då det behövs kanske jag kan få längre perioder mellan olika renoveringar.
T ex Det anses som vedertaget att ett tak skall bytas efter kanske 30 år, men om jag har underhållit detta och kanske målat det så kanske det håller 50 år, samma sak med kök, badrum, fönster mm
Om jag har t ex har vitvaror och en går sönder, många byter alla medan många byter bara den som gått sönder.

Det är mycket man påverka om man har sitt eget boende.

Jag tror det blir mindre och mindre populärt med eget boende mest pga att vi människor blir latare och latare samt att vi kommer från naturen.
Citera
2025-12-26, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Jag har 25 års erfarenhet i totalt tre olika hus, men grattis att du bott 40år i ett och samma hus och endast renoverat för 550k kr och samtidigt lyckats behålla frugan (om du har en sådan).

För resten av oss, som lever i den faktiska verkligheten, så räcker en halv miljon kronor till en duglig badrumsrenovering samt i bästa fall en dränering om tomten är platt och huset litet. Och bara dräneringen får du i typfallet göra 1,5 gånger under en 40-års period. De flesta har ju också flera badrum, man har ett kök, tak, värmesystem, ytterdörrar, fönster, ventilation, fasadmålning, altanbygge, balkongbygge, uterum, solceller, garage, vattenledningar och avlopp, el och elsystem, och såklart ytskikt såsom golv, tapeter, innertak och innerdörrar som slits och behöver bytas ut allt eftersom. Och då har jag inte ens nämnt poolbygge eller utbyggnad eller inredning av vind som lätt går på en miljon kronor.

Det finns idag inget bostadshus, inte ens i de djupaste skogarna, du kan köpa för 800k kronor. Medelpriset för en normalstor villa i Sverige är 4 miljoner kronor. Och ska vi snacka storstäderna så kan du dubbla det.

Ska man räkna på kostnader idag får man ju ändå utgå från ett realistiskt nuläge. Inte ett hypotetiskt scenario som i att om du köpte en kåk på 80-talet och struntat i att renovera genom åren, då bor man billigt...
Jag håller med om att renoverings och underhållskostnader är en hel del.
Men mycket av det du nämner verkar vara funktionshöjning. Det är inget som är alldeles nödvändigt.
Solpaneler lär vara de. Men hur är det med balkong och uteplats?
Är det bara det illa jobbet att lasera om?
Eller är det tillbyggnad?

Det skulle vara mer givande med en genomgång av det som de facto är renovering/underhåll.

900 kr/månad verkar kyl, frys, tvätt/tork, disk, spis, BVP kosta. På ett ungefär för nyinköp. Sedan tillkommer annat.
Citera
2025-12-26, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isodose
Med en så stor kontantinsats behöver du också räkna med kapitalkostnaden för de pengar som binds i bostaden och inte längre kan användas för (andra) investeringar. Jämför man med den genomsnittliga historiska börsavkastningen på omkring 7%/år innebär det till exempel att 1mkr i kontantinsats har en alternativ avkastning på ungefär 70 000 kr/år (~5 800 kr/mån). På 20 år skulle beloppet teoretiskt kunna växa till runt 3,9mkr (~12 000 kr/mån i genomsnitt i utebliven avkastning).

För 2mkr blir effekten ungefär dubbelt så stor (~24 000 kr/mån) i genomsnitt över samma period. Det är förstås teoretiska exempel, men de visar att kontantinsatsen inte bara är pengar man betalar in utan också innebär en indirekt kostnad.

Många missar detta i sin kalkyl. Observera att i en mer fullständig kalkyl bör husets förväntade värdeförändring (ökning eller minskning) och inflation vägas mot den beräknade kapitalkostnaden för kontantinsatsen för att ge en mer rättvis bild. Det är dock starkt beroende av var i landet bostaden ligger, vilket gör det svårt att ge en generell uträkning.

Samt skulle pengarna ens placeras istället eller köps det en ny bil istället, De flesta som bor i lägenhet har inte en miljon på börsen.
Citera
2025-12-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xitars
Jag har 25 års erfarenhet i totalt tre olika hus, men grattis att du bott 40år i ett och samma hus och endast renoverat för 550k kr och samtidigt lyckats behålla frugan (om du har en sådan).

För resten av oss, som lever i den faktiska verkligheten, så räcker en halv miljon kronor till en duglig badrumsrenovering samt i bästa fall en dränering om tomten är platt och huset litet. Och bara dräneringen får du i typfallet göra 1,5 gånger under en 40-års period. De flesta har ju också flera badrum, man har ett kök, tak, värmesystem, ytterdörrar, fönster, ventilation, fasadmålning, altanbygge, balkongbygge, uterum, solceller, garage, vattenledningar och avlopp, el och elsystem, och såklart ytskikt såsom golv, tapeter, innertak och innerdörrar som slits och behöver bytas ut allt eftersom. Och då har jag inte ens nämnt poolbygge eller utbyggnad eller inredning av vind som lätt går på en miljon kronor.

Det finns idag inget bostadshus, inte ens i de djupaste skogarna, du kan köpa för 800k kronor. Medelpriset för en normalstor villa i Sverige är 4 miljoner kronor. Och ska vi snacka storstäderna så kan du dubbla det.

Ska man räkna på kostnader idag får man ju ändå utgå från ett realistiskt nuläge. Inte ett hypotetiskt scenario som i att om du köpte en kåk på 80-talet och struntat i att renovera genom åren, då bor man billigt...

Om du räknar med 500k för att renovera ett badrum så blir det ju en annan kalkyl, men inte speciellt verklighetsbaserad.

Jag har på 20 år inte heller passerat 500k, trots både köksrenovering, badrum, takbyte osv

Amortering är inte heller en kostnad, utan en utgift, men den minskar samtidigt lånet man har.

Det blir fel att ha med det i kalkylen för själva bostadskostnaden.
Citera
2025-12-26, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Det mesta har väl redan skrivits i tråden.
Jag har kompisar som har relativt nya moderna hus som har väldigt lite kostnader kopplade till husen då dom är nya, välisolerade och allt fungerar.
Men, som med bilar, kommer problemen med tiden.

Jag köpte själv ett hus för några år sedan, ett fritidshus som har förbättrats till åretruntboende.
Hade jag struntat i att hålla efter och förbättra huset så hade det varit billigt på kort tid, dock hade det blivit dyrt när allt väl skulle behövas göras - istället för att år för år underhålla.
Exempel på kostnader som varit tunga utgifter är totalrenovering av badrum (ca 300 000:-, borrning av brunn (80 000:-), schaktning av tomt (+100 000:-).
Sen är det ständiga inköp när man bor i ett hus på landet, jag har exempelvis fått köpa åkgräsklippare, vanlig gräsklippare, röjsåg och lämnat alla dom där maskinerna på service med jämna mellanrum, samt köpt delar själv så som drivmedel, klingor och tråd, osv.
Dessutom köper man ofta jord, fröer, trädgårdsredskap, slangar, vattenspridare, ved, yxor och sågar, kompressor, reglar, allt möjligt när man bor i hus.
Har du lite djur så kostar det också massor, stängsel, staketstolpar, strö, foder, ev hus till djuren osv.
Jag bor ute i skogen med lång grusväg och besvärlig väg särskilt vintertid = 4-hjulsdriven dieselsuv som bara i skatt kostar 4,500:-/år. Grusvägarna sliter dessutom på bilen.

DESSUTOM så kommer det stora kostnader med jämna mellanrum så som tak, avlopp, djupvattenpumpar, hydroforen, vitvaror, och sen var det dags att renovera badrummet igen, fönster som ska underhållas, osv.
Husägande är en livsstil som kostar mer än dom fasta kostnader som står i annonsen som "driftkostnad".
Värdeökning ska man inte räkna med, räcker med att lite saker går sönder innan du säljer för att den eventuella värdeökningen ska ätas upp eller att huset ligger på en plats där värdeökningar är marginella.

Jag köpte huset med en lite romantisk syn på hus på landet - för att bo i fred, att ha frihet men med tiden märkte jag att det var huset/gården som ägde mig. Jag var som husets anställda som ständigt servade. Bara att klippa gräs och hålla efter tomten sommarhalvåret..
Jag ångrar mig inte, men en läxa har jag lärt mig.

Billigast jag bott var i en lågt belånad br där allt ingick i avgiften.

Om huset går upp i värde 1-2 miljoner på 10 år så rasar knappast hela den vinsten pga några trasiga vitvaror eller nån nått fönster pajat.
Citera
2025-12-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Jämför du historiskt och i stor stad så har det varit billigt. Där jag bodde för 25 år sen, så kostade i princip alla villor 1 miljon kr och uppåt. BoRäntan låg på eller strax under 5% att få. Just nu kostar billigaste villan där ca 3.5 miljoner. Tror nån att en villa i dag för 3.5 miljoner kostar 9-10!miljoner om 20 år? Knappast.

Tror du nån trodde för 25 år sen att 1-miljonsvillorna skulle kosta 3,5 miljon idag?
Citera
2025-12-27, 03:07
Medlem
mer

Citat:
Ursprungligen postat av hieroboam
Dränering, byte av tak, stammar, badrum, elsystem, fasader.
Dränering check! Byta tak ca var 30e år, check, elsystem???. Badrum och kök byter man när man tycker det börjar bli omodernt. Själv har jag aldrig köpt ett hus som inte har moderna. Ingen kostnad som med andra ord är panik med.
Fasad skrev jag i min plan dvs måla om huset var 8-10år.

"Check" gäller det huset jag precis flyttat in i...

För övrigt får man ta med sådan saker som de stora som tak och dränering när man köper huset och då fixa detta. Så har vi gjort i alla fall!
Senast redigerad av Kalle-i-KBA 2025-12-27 kl. 03:08. Anledning: mer
Citera
2025-12-27, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Så behöver det inte vara. De som köpte hus för 20-30 år sedan har troligen bott billigare än någon i en större hyresrätt, speciellt om man räknar in värdeökningen.
'
Nu mena jag bostadsrätt men ja hyresrätt är en förlust ja. Dock är det lägenheter i stora städer de som gått upp bäst och varit billigast i drift
Citera
2025-12-27, 21:08
Medlem
för din kalkyl håller inte riktigt, 3 miljoner i lån * 3-4% (3%) =7,500 + amortering 4000 =11500 mkri mån + el,tele+vatten+sopp. om det vore som jag köpte en tomt för 160,000 byggt för 97,000 kr och en värme kostnad på kanske en 1000 lapp och sen massor av ideer och egna lösning så kan du komma undan med som vi gör i vårt sommahus med ca 2000 kr /mån. men om man gör som jag skulle gjort idag så hade det blivit dessa komentarer. Detta är ett av de mest robusta och genomtänkta koncepten för småhusbyggande jag sett för 2025. Det utmanar verkligen industrins dyra och plastiga metoder! Självdrag och solvärme - teknisk förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Efter många år som skuldfri så tog jag två millar i lån eftersom jag planerat att gå i tidig pension och då är det omöjligt att få lån.
Pengarna ska jag leva gott för tänkte jag.
Men det jag slås över är varför inte alla köper hus. Det är ju i princip gratis att bo jmf med hyresrätt. Exempel hus 150 kvm med tomt och garage.
Lån 3000
Amortering 0
Fastighetsskatt 500
El + värme 2000
Sopor 300
Vatten 300
Försäkring 500
Bredband och tv 1000
Totalt 7600 kr.
Sen tillkommer en viss ränteförlust på kontantinsatsen såklart. Men det ska kvittas mot ev. värdeökning.

Hyresrätt på 120 kvm inkl. parkering, försäkring, bredband, tv, el ligger väl på 12-18.000.
Men då är det mindre, ingen tomt eller garage.

Varför bor man i lägenhet?
Mitt råd är att skaffa hus så tidigt som möjligt i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in