2025-12-27, 19:39
  #2593
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Det är den yngre dottern som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala.

Hon flögs till Umeå. Inte Uppsala...
Citera
2025-12-27, 19:41
  #2594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo varför. Men händer ju titt som tätt. Läste nyligen om en pensionerad polis som blev mördad i sitt hem av en random psyk ena. Vi har flera fall om speciellt äldre par där en random dåre gått in i deras hem och mördat dom.

Läxan blir väl att faktiskt hålla sin dörr låst. Även på dagtid. Om det är låst kommer dåren bara gå till nästa hus istället.


Boden är inte en stor stad. Ungdomar har lite kontroll på varandra. Ponera att GM fattat tycke för en av döttrarna. Vi vet att GM uppfattas som socialt tafatt.
GM ser en annons som mamman lagt ut på marketplace....han låtsas vara intresserad för att få tillträde till hemmet. När han väl är där går det käpprätt åt helvete för honom...... flickan är inte intresserad och mamman undrar vad fan han sysslar med. GM känner sig förnedrad.....och tragedin är ett faktum.
Citera
2025-12-27, 19:41
  #2595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marabouchoklad123
Hon flögs till Umeå. Inte Uppsala...

Hon flögs till Uppsala. Uppgifterna kommer från anhöriga till flickan.
Citera
2025-12-27, 19:41
  #2596
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Såg just att du fick mothugg. Den här tråden är full av folk som vill diskutera allt annat än flödet av droger i Boden-Luleå-Piteå-Skell.

Benzad ev längre bruk av anabola.
Lite amfetamin och några Tramadol.

Folk kan få psykoser bara av långvarigt cannabisbruk.
Sen att dom klassas som psykfall beror ofta på missbruk.

Oavsett etnicitet, kön, ålder.


Här måste jag rätta dig, det är ALLTID psykisk ohälsa (el dylikt, nästan alltid finns orsaken i barndomen) som orsakar ett missbruk.

Dock kan vissa droger framkalla psykos men detta sker enbart om man har genetiska förutsättnngar, då är amfetamin ofta en utlösande faktor.

Cannabis-psykos är betydligt mera ovanligt (om det ens existerar, jag är tveksam), det är en diagnos som ges lättvindig till patienter inom psykiatrin som en s.k slask-diagnos.

Att t.ex.vara adopterad ökar risken för insjuknande i psykossjukdom markant, tänker att ha en annan nationalitet hos föräldrar och/eller frånvarande (känslomässigt) moder torde öka risken för insjuknande på liknande sätt.

Att sluta ta ordinerad medicin är relativt
Citera
2025-12-27, 19:44
  #2597
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag ger mig tusan på att kopplingen finns. Min teori är att GM blivit betuttad av en av döttrarna.....den äldre som blev mest illa åtgången och flögs till Uppsala.

Du har inte många rätt.

Det var den yngre och det var Umeå.
Citera
2025-12-27, 19:44
  #2598
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Route67
Såg just att du fick mothugg. Den här tråden är full av folk som vill diskutera allt annat än flödet av droger i Boden-Luleå-Piteå-Skell.

Benzad ev längre bruk av anabola.
Lite amfetamin och några Tramadol.

Folk kan få psykoser bara av långvarigt cannabisbruk.
Sen att dom klassas som psykfall beror ofta på missbruk.

Oavsett etnicitet, kön, ålder.


Här måste jag rätta dig, det är ALLTID psykisk ohälsa (el dylikt, nästan alltid finns orsaken i barndomen) som orsakar ett missbruk.

Dock kan vissa droger framkalla psykos men detta sker enbart om man har genetiska förutsättnngar, då är amfetamin ofta en utlösande faktor.

Cannabis-psykos är betydligt mera ovanligt (om det ens existerar, jag är tveksam), det är en diagnos som ges lättvindig till patienter inom psykiatrin som en s.k slask-diagnos.

Att t.ex.vara adopterad ökar risken för insjuknande i psykossjukdom markant, tänker att ha en annan nationalitet hos föräldrar och/eller frånvarande (känslomässigt) moder torde öka risken för insjuknande på liknande sätt.

Att sluta ta ordinerad medicin är relativt vanligt då antipsykotika ger oönskade biverkningar, det är också garanterat orsaken till detta vansinnesdåd.
Citera
2025-12-27, 19:45
  #2599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Det här fallet har skakat många men det borde inte komma som en överraskning för någon som följt hur psykiatrin har hanterats i det här landet. Det här är ingen olyckshändelse utan en direkt följd av systematiska nedskärningar, felaktiga reformer och politiskt korttänk. När staten och regionerna på 90-talet sköt över ansvaret till kommunerna under parollen ”människor ska få leva i samhället” var det vackra ord som dolde en kall verklighet: man ville spara pengar och flytta bort problemet. Resultatet blev att tusentals människor med tunga psykiska sjukdomar hamnade mellan stolarna utan kontinuerlig medicinering utan uppföljning utan trygghet.

Kommunerna fick ansvar men inga resurser. Socialtjänsten blev sista utposten för människor som egentligen behövde specialistvård. Handläggare sitter med omöjliga uppdrag, läkare saknar vårdplatser och alla skyller på någon annan. I praktiken betyder det att människor i akut psykos ofta möter byråkrati istället för behandling. Och det är just där tragedin börjar, inte i ett ögonblick av våld utan i åren av försummelse innan.

Det patetiska är att först nu börjar myndigheterna låtsas bry sig. Varför just nu? Kanske för att offren den här gången råkade tillhöra samma kategori som man annars väljer att blunda för, människor som hamnat längst ner i samhällets hierarki. Det är människor som socialtjänsten kallar “tunga ärenden”, som psykiatrin ser som “kroniska” och som systemet i praktiken gett upp hoppet om. De får sällan rubriker när de går under men när något så här brutalt sker då vänds strålkastarna dit tillfälligt. Sedan blir det tyst igen tills nästa gång.

Det här måste bli punkten där samhället börjar ta sitt ansvar på riktigt. Psykiatrin kan inte fortsätta vara splittrad mellan olika huvudmän som saknar samordning. Vi behöver ett övergripande statligt ansvar, riktiga vårdplatser, långsiktig behandling och uppföljning. Människor i kris ska inte lämnas åt sin egen förvirring och deras grannar ska inte behöva leva med rädslan för när nästa psykos slår till.

Så länge politiker fortsätter prata om "resurseffektivitet" istället för mänskligt ansvar, så länge psykiatrin får mindre pengar medan våldet och desperationen växer då är det bara en tidsfråga innan det händer igen. Och då kommer samma myndigheter stå framför kamerorna och säga exakt samma sak: "Det är en tragisk händelse vi ska utreda vad som gick fel." Men det vet vi redan. Allt gick fel för länge sen.

Här kan jag hålla med dig helt och fullt. Vi har dessvärre fått se ett antal sådana fall
Det är inte så längesedan en ambulanssköterska blev dödad.
Citera
2025-12-27, 19:45
  #2600
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du har inte många rätt.

Det var den yngre och det var Umeå.

Yngre har flugits till Uppsala.
Citera
2025-12-27, 19:45
  #2601
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/misstankte-garningsmannens-mamma-behovde-hjalp

– De senaste fyra veckorna har varit hemska. Han var inte sig själv.

https://www.sverigesradio.se/artikel/polisen-undersokte-mordplatsen-i-boden-vill-ha-in-tips

Fler förhör ska hållas och polisen efterlyser tips från allmänheten via sin hemsida eller 114 14.
__________________
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-12-27 kl. 19:50.
Citera
2025-12-27, 19:46
  #2602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Är BO's mamma ovetandes?
La nyss upp ett inlägg på Facebook ang hockeymatchen mellan Luleå-Skellefteå igår och en bild på sig själv

Verkar vara helt i chock?
Citera
2025-12-27, 19:46
  #2603
Medlem
Nationalromantiks avatar
Vet vi vad han gjort mot de två tjejerna i familjen? Det har beskrivits som väldigt brutalt våld men vad innebär det? Misshandel? Våldtäkt?

Eftersom det pågått i flera timmar kan han väl inte knivhuggit någon av döttrarna, då hade de förblött ganska snabbt.
Citera
2025-12-27, 19:49
  #2604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Så han tar sig in i huset medan kvinnan ligger död utanför och är där i flera timmar, skadar flickorna men lyckas inte ha ihjäl dem? Låter märkligt.
Detta tyder helt klart på att han hade en annan anledning att komma in i huset. Det fanns flickor där......GM var en ung man med problem på den fronten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in