2025-12-27, 17:52
Medlem
Gripande och välgjord enligt mitt tycke.
Citera
2025-12-27, 18:07
Medlem
Ä den bättre än boken? Den var ett riktigt sömnpiller, och då lyssnade jag ändå på ljudboken och höll på med annat samtidigt. Bok nummer två har jag lyssnat en fjärdedel på och sen har jag inte orkat lyssna vidare.

Jag retade mig på alla konstiga skildringar av årtal. Författaren är väl född i mitten av 60 talet och beskriver egentligen sina mor och farföräldrars bondeliv. Fast huvudpersonen i boken är född på 90-talet. Till och med nutiden blir fel för en 90-talist idag har inte samma förhållande till mobil och sociala medier som en 60-talist har.

Det var nog detta som gjorde den så jobbig. Handlingen borde flyttats bak 35 år.
Citera
2025-12-27, 18:15
Medlem
jtds avatar
Kommer att titta för att bruden från tunna blå linjen är med, hon var duktig i den serien
Citera
2025-12-27, 18:16
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yllefilt
Ä den bättre än boken? Den var ett riktigt sömnpiller, och då lyssnade jag ändå på ljudboken och höll på med annat samtidigt. Bok nummer två har jag lyssnat en fjärdedel på och sen har jag inte orkat lyssna vidare.

Jag retade mig på alla konstiga skildringar av årtal. Författaren är väl född i mitten av 60 talet och beskriver egentligen sina mor och farföräldrars bondeliv. Fast huvudpersonen i boken är född på 90-talet. Till och med nutiden blir fel för en 90-talist idag har inte samma förhållande till mobil och sociala medier som en 60-talist har.

Det var nog detta som gjorde den så jobbig. Handlingen borde flyttats bak 35 år.
Såna detaljer kan förstöra en serie, Sverige var mycket fattigare och mer "byhåla" 1970 än 1990 när vi väl inte längre hade kvar någon misär. Å andra sidan är väl kostnaden för en serie där absolut allt i bild måste vara från 1970 ganska hög. Det går inte ens att ordna frisyrer så de ser äkta ut, vet inte vad man gjorde med håret på 1970-talet (när jag var liten).
Senast redigerad av Paris24 2025-12-27 kl. 18:18.
Citera
2025-12-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Såna detaljer kan förstöra en serie, Sverige var mycket fattigare och mer "byhåla" 1970 än 1990 när vi väl inte längre hade kvar någon misär. Å andra sidan är väl kostnaden för en serie där absolut allt i bild måste vara från 1970 ganska hög. Det går inte ens att ordna frisyrer så de ser äkta ut, vet inte vad man gjorde med håret på 1970-talet (när jag var liten).

Jag menade boken! Men såg att jag utryckte mig luddigt i texten. I boken är det fan kaos och det enda man tänker på.
Jag har inte sett serien än.
Citera
2025-12-27, 18:25
Medlem
discofunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackmera12
Gripande och välgjord enligt mitt tycke.

Ja nu har jag sett den och jag instämmer.
Plus också för att fyra avsnitt var alldeles lagom.
Är så vanligt att man drar ut på serier för att få till åtta-tio avsnitt.
Citera
2025-12-27, 18:38
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
SVT levererar som regel bra drama, tvivlar inte en sekund på att det är ett bra drama, boken är bra, om än skrivet på ett överdrivet skitnödigt vis. Vilket är synonymt med författaren, tyvärr.

Vad means med skitnödigt? Type pretantiöst/överdramatiskt?
Citera
2025-12-27, 18:57
Medlem
Amanda Jansson levererar skådespel på mycket hög nivå. Hon var bra i den tunna blå linjen också. Men där hade hon en enklare roll. Rollen hon hade i denna serie är det få skådespelare som hade kunnat klara av
Citera
2025-12-27, 19:15
Medlem
Är det incest i?
Citera
2025-12-27, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Fortsätt du att kolla på Sommar med Göran.
Inget slår den!
Citera
2025-12-27, 19:23
Medlem
Smegmas avatar
Fylla, incest och Norrland.
Citera
2025-12-27, 19:30
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jtd
Kommer att titta för att bruden från tunna blå linjen är med, hon var duktig i den serien

Ja, Amanda Jansson är en riktig karaktärsskådespelare. Hon är inte norrlänning (uppvuxen i Norduppland) men kan porträttera dem ändå på ett trovärdigt sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in