2025-12-27, 12:22
Medlem
Praisethesuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
du gör fel som ligger i ytterfil när det egentligen inte är nödvändigt. lägg dig i rätt fil (längst till höger) istället och om du kör där ofta borde du vid det här laget lärt dig vart avfarten är.

Alltså det kommer bilar från två olika infarter på olika filer i tunneln, man kan sedan köra åt två olika håll i tunneln, så egentligen finns det ingen "ytterfil". Sedan körs det kors och tvärs. Är det inte dumt att byta fil?
Citera
2025-12-27, 12:57
Medlem
Årstalänken södergående?

Som sagt. Du vet ju när avfarten kommer så varför inte vänta med att byta fil.
Citera
2025-12-27, 13:03
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praisethesun
Kör ofta kvällstid in i en tunnel där det är tre till fyra filer, kommer från den längst till höger och ska till den vänstra och behöver ligga där då en avfart som viker av ca 3 km senare. Hastighetsbegränsningen där är 70 km/h med fartkameror strödda vid in- och utgångar.

För att inte missa avstickaren som dyker upp och är lite skrymd så vill jag ligga i ytterfilen i tunneln, men allt som oftast så är det någon galning som trycker upp sig alldeles bakom och ska blinka med helljus när jag kör i 75-80 i tunneln. Har ibland flyttat på mig, ser den här galningen då sakta köra förbi i kanske några km/h ytterligare.

Min fråga är, vad är poängen?

Om du ska svänga av om 3km så ska du inte ligga i den filen hela tiden, slå på blinkers när skyltar kommer om att vägen svänger

Och låter som du åker ofta där och då ska det inte va några problem att planera
Citera
2025-12-27, 13:04
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

har suttit en stund nu på googlemaps och har insett att ett av problemen men just det stället är att E6'an söderöver benämns E20. E20 heter den väl först i Malmö?
Den heter ju E20 ända från Södertälje och söderut. Mellan Göteborg och Malmö heter den väl egentligen E20/E6?
https://sv.wikipedia.org/wiki/E6_(Sverige)
https://sv.wikipedia.org/wiki/E20_(Sverige)
Citera
2025-12-27, 13:52
Medlem
Grin-Days avatar
Citat:
Alltså det kommer bilar från två olika infarter på olika filer i tunneln, man kan sedan köra åt två olika håll i tunneln, så egentligen finns det ingen "ytterfil". Sedan körs det kors och tvärs. Är det inte dumt att byta fil?
Varför bryter du lagen när du kör där, jag vill att du svarar på det.
Citera
2025-12-27, 13:58
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Kör ofta kvällstid in i en tunnel där det är tre till fyra filer, kommer från den längst till höger och ska till den vänstra och behöver ligga där då en avfart som viker av ca 3 km senare. Hastighetsbegränsningen där är 70 km/h med fartkameror strödda vid in- och utgångar.

För att inte missa avstickaren som dyker upp och är lite skrymd så vill jag ligga i ytterfilen i tunneln, men allt som oftast så är det någon galning som trycker upp sig alldeles bakom och ska blinka med helljus när jag kör i 75-80 i tunneln. Har ibland flyttat på mig, ser den här galningen då sakta köra förbi i kanske några km/h ytterligare.

Varför ligga i en fil som leder till avfart om 3 km? På motorväg kommer skyltar om avfart tidigast om 1000-500 meter.

Du lägger dig i din ”avfartsfil” alldeles för tidigt.
Citera
2025-12-27, 14:06
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:

då jag troligen inte kört där så vet jag inte. men eftersom ditt ursprungliga problem var att folk helljusblinka dig när du låg och "campade" i den filen så verkar det som att dom upplever det som att du inte ligger i rätt fil. om det är rätt eller fel upplevt kan jag ej svara på.

antingen får du leva med att dom blinkar på dig eller så får du vänta med att byta fil till lite senare. vad för annan lösning finns det på detta om du inte ringer runt till alla med bil där du bor och förklarar hur du ser på saken?
Citera
2025-12-27, 14:26
Medlem
Citat:

Din fråga i rubriken har ju absolut inget med ditt vimsiga inlägg att göra.

Sen är det ju faktiskt så det finns en övre hastighetsgräns i alla filer och såvitt jag vet är det samma fartgräns i alla filer.

Förstår att bilkörning är förvirrande om du kör på samma sätt som du resonerar och skriver.
Citera
2025-12-27, 14:35
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:

Poängen är säkert att de har bråttom eller gillar att gasa på. Är det 70 så ligger man väl för fan i minst 80? Jaja, vi är alla olika
Jag hade dock inte legat i röven på dig utan kört om i höger körfält
Tvärnita och hoppa ur bilen. Må bäste man vinna.
Senast redigerad av Donaldstrumpet 2025-12-27 kl. 14:40.
Citera
2025-12-27, 15:23
Medlem
Det kan ju faktisk vara så att bilist har akut ärende, så som civil läkare, brådskade sjukdomsfall osv.
Blockera inte andra trafikanter bara för att!
Du har inte en aning om varför vissa vill åka fortare!
Citera
2025-12-27, 16:23
Medlem
Citat:
du gör fel som ligger i ytterfil när det egentligen inte är nödvändigt. lägg dig i rätt fil (längst till höger) istället och om du kör där ofta borde du vid det här laget lärt dig vart avfarten är.

Sprid inte felaktig information! TS skrev att det var 70-väg, då är det OLAGLIGT att byta fil om man inte ska köra av på en avfart eller köra om. Det där sista gäller den som hinner ikapp. Är hastighetsbegränsningen max 70 så är det den som hinner ikapp som ska byta fil (och får köra om till höger). Eftersom den regeln finns är det livsfarligt om TS då plötsligt skulle få för sig att omotiverat byta fil bort från vänsterfilen - och den som kör ikapp och lägger sig bakom och blinkar och tutar uppmanar till brott, vilket förmodligen är straffbart om TS drar det till domstol (aldrig prövat, vad jag vet).

I Trafikförordningen (1998:1276) 3 kap. 7 § (fjärde stycket) står att på en väg där högsta tillåtna hastighet är 70 km/h eller lägre, och körbanan har minst två körfält i samma riktning markerade med vägmarkering, får du använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till din fortsatta färd.
Det är motsatsen till "du MÅSTE ligga i högerfilen". På sådana vägar får du alltså välja fil efter vart du ska (och trafikläget).

Dessutom har vi 3 kap. 9 §, som säger att när man kör under förhållandena i 3 kap. 7 § fjärde stycket (alltså max 70 + minst två körfält i samma riktning) FÅR MAN INTE BYTA KÖRFÄLT annat än för att:
stanna/parkera,
göra omkörning,
eller placera sig i lämpligt körfält inför sväng i korsning.

Samma 3 kap. 7 § (första stycket) har också den klassiska grundregeln: fordon ska föras i körfältet längst till höger, men den grundregeln modifieras alltså av undantagen, bland annat just max 70-regeln ovan.

Oavsett allt ovan finns den generella regeln i 3 kap. 43 §: du får byta körfält bara om det kan ske utan fara eller onödigt hinder. Eftersom man ska kunna förutsätta att bilen som hinner ikapp dig känner till trafikreglerna så kommer han byta fil och köra om dig på höger sida. Ett olagligt körfältsbyte från TS sida skulle i det fallet utgöra en trafikfara.

Vid omkörning ska man normalt hålla till höger så snart det kan ske utan fara/olägenhet. Men det är inte samma sak som att du på en 70-led ska hoppa tillbaka till högerfilen varje gång du råkar hamna i vänster. Tvärtom: 3:9 sätter stopp för filfladder där. Är hastigheten över 70 så är beteendet däremot det omvända. Då SKA du tillbaka till höger.
Citera
2025-12-27, 16:26
Medlem
Paris24s avatar
3 km är riktigt långt och tar i 70 över 2 minuter att köra.

Det ironiska är att TS är en identisk personlighet med den han klagar på. Båda gör fel och båpda borde bättra sig, men deras diagnos gör att de aldrig aldrig kan erkänna det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in