2025-12-26, 23:26
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
Tack hade han kniv med sig så skulle han attackera människor på stan inte gå in i bostaden det måste finnas nån koppling att promenera 2.1 km någon som vet om han promenade dit eller cyklade eller åkte bil .

Vad är det som säger att han kom hemifrån? Oavsett färdsätt?

Kopplingen finns kanske i att han arbetade (eller hade arbetat) på Willys som ligger bara 350 m från BO's bostad. Det är väl inte omöjligt att de var bekanta, om än inte nära.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Jag vet inte. Det är en ren spekulation. Historiken för flyttarna i mrkoll.se verkar dock ha blivit korrupt. Det verkar snarare vara så att modern och dottern flyttat till Kalix 2021-10-28. Modern och dottern har sedan flyttat tillbaka till Ringvägen 2023-06-02.

MGM är den ende som bott konstant på Ringvägen sedan slutet av 2016.

Det hela är ganska rörigt. Styvpappan är inte aktiv i sociala medier och har dold adress...

Kanske ”barnen” hotat honom också? Så han tagit avstånd, orkade inte mer det dysfunktionella mer , speciellt när kvinnan blivit gammal och ”föråldrad” för hans smak , kanske ngn ny från Thailand på g?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarahsamarit
My bad. Eller, telefonens autocorrect och en stressad själ bakom knapparna. Du har helt rätt.

Det var ingen kritik, bara ett tips för dom som vill söka. Hade inte tänkt att posta det rätta namnet själv.

Vad jag vet har styvfadern inget med dådet att göra men samtidigt är det ju intressant att veta mer om GM’s bakgrund.
Citera
2025-12-26, 23:29
Medlem
Hörde ett rykte att nån av döttrarna hade jobbat på Willys med GM.
Citera
2025-12-26, 23:30
Medlem
Hur ska polisen agera ifall GM väljer att vända i dörren och återigen gå inåt med risk för att skada/döda ytterligare personer? Ger det poliserna rätt att skjuta nödvärn trots de inte vet vad som finns kvar inne i huset?
Citera
2025-12-26, 23:30
Medlem
Ett långskott;
gm har prutat skamlöst på annonsen och skrivit obehagliga saker i Messenger och mamman anmält honom till marketplace
Citera
2025-12-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj

Relation till familjen och källans närhet

Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.

Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.

Familjeförhållanden och uppväxtmiljö

MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.

Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.

Skolgång och social funktion

MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.

Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.

Emotionell utveckling och empati

Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.

Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.

Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande

Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.

Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden

Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.

MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.

Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.

Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.

Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.

Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.
Så den största boven i dramat, är luffaren som hämtade hem dessa avskum från Colombia.
Citera
2025-12-26, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Ett långskott;
gm har prutat skamlöst på annonsen och skrivit obehagliga saker i Messenger och mamman anmält honom till marketplace

Släpp annonsen för fan
Citera
2025-12-26, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har information om det, sant eller osant kan inte jag avgöra, delar den dock inte här i tråden eller via pm.

Varför svarar du ens i tråden om det då?

Nåväl, det är fler som väljer att inte dela allt men försöker påverka i viss riktning så det är väl ok.
Citera
2025-12-26, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Vad är det som säger att han kom hemifrån? Oavsett färdsätt?

Kopplingen finns kanske i att han arbetade (eller hade arbetat) på Willys som ligger bara 350 m från BO's bostad. Det är väl inte omöjligt att de var bekanta, om än inte nära.

Att han arbetat just den morgonen verkar inte stämma överens med det polisen skrivit, dvs att han har varit i BO's hem en längre tid.

Men han har säkert träffat på BO många gånger om affären ligger så pass nära deras hem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankhelvete
Hörde ett rykte att nån av döttrarna hade jobbat på Willys med GM.

Inte helt ologiskt att dem jobbat samtidigt på Willys under tex sommaren då döttrarna borde vara i sommarjobb ålder och bor nära Willys.

Men nu spekulerar jag friskt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanach
Att någon "kan ha varit på väg" betyder inte att man får leka bödel. GM stod i dörren ensam, omringad, redan under polisens kontroll. Den enda som riskerade livet var han själv och Dirty Harriet såg till att det blev permanent. Elpistolen? Troligen förvarad där bindorna ligger och lika oanvänd när det verkligen gällde.

Omringad innebär väl att han även hade poliser bakom sin rygg, dvs inne i huset? Har inte hört något om det.

Elpistol?? Vad pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in