2025-12-26, 21:44
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Så kan det vara men det betyder ju inte att huset var särskilt utvalt för att där fanns barn eller att det saknades en närvarande man.

Hur skulle GM ens veta om det råkade befinna sig en man där vid tidpunkten ens? I princip allt tyder fortsatt på att brottsoffren drabbades slumpmässigt även om det inte passar de flesta.

Ingen i tråden har kunnat komma med annat än med egensnickrade och ibland extremt fantasifulla spekulationer som tyder på motsatsen.

det är inte supersvårt att kolla hur "belagt" ett hus är heller. ratsit + bilar på uppfarten osv.
Citera
Medlem
Är det dotterns pojkvän som är(var) GM och är (var) han utländsk?
Kastade sig mamman i försvar?
Martyr ska hedras med minnesplatta
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powercharge
Ta av foliehatten
Vad jobbade hon med i Colombia ?
Citera
2025-12-26, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
nej, personen som skrev det hade en kusin som haft en relation med mamman. det hade inget med GM att göra

Personen som skrev det påstod att hens mammas kusin dejtade mamman och att hennes dotter gick i en av döttrarnas klass?

I call bullshit. Och om inte bullshit så verkar det vara en genomvidrig person som släpper liknande information till helt okända människor.
Citera
2025-12-26, 21:46
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj

Relation till familjen och källans närhet

Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.

Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.

Familjeförhållanden och uppväxtmiljö

MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.

Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.

Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.

Skolgång och social funktion

MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.

Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.

Emotionell utveckling och empati

Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.

Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.

Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande

Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.

Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden

Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.

MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.

Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.

Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.

Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.

Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.
Tack för det! Intressant.

Det var MGM:s ev. lillasyster jag undrade över som bor i Gbg & flyttade dit tidigare i år.
Det är en 19-årig tjej med samma efternamn som MGM & hennes tidigare adresser är samma som där MGM bott.
Eller bodde hon inte med familjen då du umgicks med brodern?
Citera
2025-12-26, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Tack för det! Intressant.

Det var MGM:s ev. lillasyster jag undrade över som bor i Gbg & flyttade dit tidigare i år.
Det är en 19-årig tjej med samma efternamn som MGM & hennes tidigare adresser är samma som där MGM bott.
Eller bodde hon inte med familjen då du umgicks med brodern?

Har inte träffat någon syster så det tror jag inte. Kan ha fel var en stor lägenhet men borde nog ha märkt det var där vid väldigt många tillfällen. Kan minnas fel
Citera
2025-12-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mamman är död, antagligen för att hon inte kunde försvara sig.

Jo, hon var uppenbart inte i stånd att försvara sig --> försvarslös.

Bara en man kan försvara sig mot besinningslöst knivvåld?

Vad vet du om hur hon har försvarat sig och sina barn fram tills hon dog?
Citera
2025-12-26, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JossanSE
Känns lite som att hon jobbar på försvarsmakten inte är en slump i det här fallet !
Var hon militär tro ? Tror inte på slumpar just nu !

Civilanställd inom försvarsmakten.
Citera
2025-12-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argjavelskold
Har inte träffat någon syster så det tror jag inte. Kan ha fel var en stor lägenhet men borde nog ha märkt det var där vid väldigt många tillfällen. Kan minnas fel

Kan väl vara kusin eller exempelvis att hon fortfarande bodde i Colombia med pappan när ni växte upp.
Citera
2025-12-26, 21:51
Medlem
Att de inte fick ekonomiskt stöd efter 18 är inget konstigt i min generation, tvärtom jag gick bidra om jag fick pengar över från jobb mm
Låter nog hemskt för gen millenials

Men att de inte fick känslomässigt stöd är värre.
Citera
2025-12-26, 21:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av colibri
Det är allmänt känt att polisen är fruktansvärt dåliga skyttar.
Att du förlitar dig på vad en mediatränad kommunikatör på polisen har att säga. Säger mer om dig än min kunskap när det handlar om vapenhantering.

Att du går till personangrepp säger absolut ingenting om sanningshalten i polisens information.

Vad polisen säger om verkanseld är vad vi har att utgå ifrån.
Citera
2025-12-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
det är inte supersvårt att kolla hur "belagt" ett hus är heller. ratsit + bilar på uppfarten osv.

Det låter som att dådet föregicks av noggrann planering?

Vad i rapporteringen kring fallet tyder på någon sådan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in