Citat:
Ursprungligen postat av
argjavelskold
Bakgrund och iakttagelser kring MGM och hans familj
Relation till familjen och källans närhet
Jag har känt MGM:s äldre storebror (Gl*ys*n M*nd*s) sedan högstadiet och har under flera år umgåtts regelbundet med honom. I samband med detta har jag även vistats frekvent i familjens gemensamma hem och haft löpande kontakt med båda bröderna under deras uppväxt. De iakttagelser som följer bygger därmed på egen erfarenhet och långvarig närvaro i familjens vardagsmiljö.
Jag har inte tagit del av de senaste cirka tio sidorna i tråden och ber om ursäkt om vissa uppgifter redan framkommit.
Familjeförhållanden och uppväxtmiljö
MGM är född i Sverige. Modern är född i Colombia och kom till Sverige omkring 2005 tillsammans med MGM:s äldre bror. Så som jag har uppfattat det är MGM:s biologiska far colombian, bosatt kvar i Colombia, och har inte varit närvarande i barnens liv. I Sverige levde modern tillsammans med en svensk man som fungerade som styvfar.
Modern upplevdes som genomgående frånvarande i sin föräldraroll. Hon deltog inte i barnens skolgång eller fritidsaktiviteter och tog inget praktiskt ansvar för dem. Uppväxtmiljön präglades av bristande gränssättning och låg tillsyn.
Under tonåren förekom återkommande fester i hemmet, även när både modern och styvfadern var närvarande. Alkohol förekom öppet och även minderåriga deltog. MGM deltog vid flera tillfällen trots låg ålder. Vid ett tillfälle blev en person så berusad att ambulans tillkallades och personen magpumpades. Modern befann sig då i bostaden men ingrep inte och tog inget ansvar i situationen.
Skolgång och social funktion
MGM gick på Stureskolan under högstadiet och senare på Björknäsgymnasiet. Min upplevelse är att han hade tydliga svårigheter både kognitivt och socialt. Han uppfattades ha begränsad förmåga till abstrakt tänkande, konsekvensbedömning och socialt samspel.
Han beskrivs som mer inåtvänd, lättirriterad och känslomässigt avstängd jämfört med sin äldre bror. I sociala sammanhang upplevdes han ofta ha svårt att tolka andras känslor och intentioner.
Emotionell utveckling och empati
Min samlade uppfattning är att både MGM och hans äldre bror haft en begränsad emotionell mognad. De upplevdes inte som aktivt elaka, men hade svårt att visa empati eller förstå hur deras beteenden påverkade andra människor.
Modern uppvisade, enligt min bedömning, tydliga narcissistiska drag, vilket kan ha bidragit till en uppväxt där barnens emotionella behov inte tillgodosågs.
Ekonomiska förhållanden och ansvarstagande
Varken modern eller styvfadern gav ekonomiskt stöd till bröderna efter myndighetsålder. När de fyllde 18 år förväntades de klara sig helt själva, trots uppenbara svårigheter. Den äldre brodern fick exempelvis sin bil av sin arbetsgivare på grund av ekonomisk utsatthet, då föräldrarna vägrade bistå. MGM arbetade på Willys & brodern på en restaurang i stan.
Missbruk, psykisk ohälsa och avvikande beteenden
Den äldre brodern har haft omfattande alkoholproblem och i samband med kraftig berusning uppvisat psykosliknande beteenden. Detta har lett till konflikter och social isolering.
MGM uppvisar liknande alkoholproblematik men upplevs som mer känslomässigt avstängd och kylig. Även han har haft tydliga svårigheter kopplade till impulskontroll.
Under sommaren ska MGM ha gjort ett allvarligt suicidförsök genom att försöka hoppa från balkongen i sin bostad (tredje våningen). Enligt min uppfattning krävdes en räddningsinsats för att förhindra detta, vilket indikerar allvarlig psykisk ohälsa.
Troligt motiv är psykisk ohälsa eller någon typ av drog/alkohol psykos.
Annan information eller snarare rättelse
• Den äldsta dottern till BO är bosatt i Svartbyn (Boden), inte i Göteborg.
• Det är den yngre dottern (15 år) som är allvarligt skadad och har flugits till Uppsala, inte Umeå.
• Enligt uppgifter ska man försöka väcka henne under dagen.
Ber om ursäkt för långt inlägg men ville vara noggrann.
Tack för det! Intressant.
Det var MGM:s ev. lillasyster jag undrade över som bor i Gbg & flyttade dit tidigare i år.
Det är en 19-årig tjej med samma efternamn som MGM & hennes tidigare adresser är samma som där MGM bott.
Eller bodde hon inte med familjen då du umgicks med brodern?