Citat:
Ursprungligen postat av
Tanach
Det framgår av uppgifterna att gärningsmannen redan var ensam och omringad av polis, alltså inte mitt i något pågående angrepp. Det är just det som brukar kallas att vara avskärmad. Att någon kanske hade en kniv är inget skäl att skjuta ihjäl en person som redan var under kontroll. Polisen ska inte skjuta på gissningar, det är därför de får utbildning för att kunna bedöma läget och agera med omdöme. Händelsen visar snarare hur snabbt det sunda förnuftet kan ersättas av panik och just där ligger det verkliga problemet.
Det är inte uppenbart för oss som läser tråden att du ens vet vad det är du argumenterar för. Här är hur jag uppfattar ditt argumenterande:
-Svensk polis måste skjuta mindre i den här typen av konfrontationer.
Jaha ... men svensk polis skjuter ju egentligen aldrig i den här typen av konfrontationer. Överhuvudtaget. Eller hur? När blev någon GM ihjälskjuten senast av polisen i en liknande konfrontation?
Kan du peka på situationer som visar på ett systematiskt överdrivet/omotiverat användande av våld mot kriminella?
Du måste ju ha drivor av exempel att presentera för oss alla ... givet din starka övertygelse.
Men du ger ju inga exempel utan argumenterar teknikaliteter som du inte vet något om, Du ifrågasätter polisernas "bedömning" av hotsituationen, han var "avskärmad" exempelvis. Låt oss vänta på den framtida rapport om polisens rättfärdigade våld komma i dagen först.
Även om det visar sig att detta vara en omotiverad skjutning – och det finns inga indikationer för det så här långt, så finns det noll evidens (inga exempel) att polisen skjuter för mycket i den här typen av situationer.
Jag förstår inte, min älskade käre och högt dyrkade kamrat, varför du jagar upp dig över denna skjutning.
Det förefaller vara en god, positiv försvarsskjutning.
Det finns gott positivt våld. Allt våld i självförsvar är gott våld. Det är positivt. Det är våld riktat mot tyrannier och övergrepp. GM å sin sida använde ont, negativt och dåligt våld.
Lär dig att uppskatta det goda våldet när du ser det. Speciellt när det kommer från kvinnor.
Med det sagt; visa nu varför det finns övervåld från polisen och speciellt varför denna händelse är ett exempel på detta.
Ödmjukast ...
Din tjänare Proprioception