Citat:
Ursprungligen postat av
Dum-snuten
Jag känner inte till Polisens interna rutiner och regelverk. Men när det är något som får så här stor uppmärksamhet tror jag att det är sällsynt att de inte gör det. Jag kan inte minnas något fall där de hållit inne med indentiteten. Om de inte går ut med den kommer de behöva svara på varför de inte gör det och vilket lagstöd de har för att inte dela den informationen.
Vi får helt enkelt se. Hur de än gör lär de följa reglerna till punkt och pricka. Det kvittar vad alla muppar som sitter här och spekulerar om när, hur och varför de bör göra det tycker om saken.
Jag har inte alls samma bild. Det är extremt sällan polisen lämnar information om GM:s namn. Om en MGM begärs häktad så framkommer det ju däremot i handlingar från tingsrätten.
Lagstöd... Ja alltså det finns ju alldeles uppenbart inget i lagen som säger att polisen på eget initiativ ska delge information om misstänkta. Men om du frågar dem skulle de nog hänvisa till förundersökningssekretess, och det har ju lagstöd.
När förundersökningen läggs ned? Jag vet faktiskt inte. När det gäller så här pass allvarliga brott brukar det ju komma fram ändå, och vet inte om det processats mot polisen nån gång.