2025-12-26, 10:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Varför det, det kanske t.o.m. blir uppenbart i efterhand? Du verkar ju ha livlig fantasi själv men kanske svårt med fokuset, kan du inte komma på en endaste en?

Därför att det är du som använder argumentet olika anledningar.

Citat:
Idiot, det kanske anses som nödvändigt av olika anledningar helt enkelt. Vissa här är uppenbarligen Flashback-skadade..

Ge oss exempel på en sådan anledning, det är att vara saklig.
Citera
2025-12-26, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har inge berättat av vilken anledning det är rimligt att polisen inte tillkännager namnet så som läget är just nu.

Ge oss ett exempel på rimlig anledning istället för att hysteriskt ordbajsa oväsentligheter.

Nå, ge ett exempel på ett konkret rimligt skäl.

Jag behöver inte berätta det. Jag kan inte berätta det. Jag sysslar inte med känslotyckande och jag inbillar mig inte att jag vet saker jag är okunnig om.

Fakta är: Jag är inte insatt i Polisens rutiner och regler. Det är inte du heller. Eftersom jag inte är insatt i detta sitter jag inte heller och tycker saker om huruvida Polisen gör rätt eller inte. Det är den avgörande skillnaden mellan dig och mig. Jag begriper sådana saker men det gör inte du. Du inser inte problemet med att ha en åsikt om något du inte har kunskap om. Dessutom förstår du inte att du inte förstår. Det är därför du fortsätter diskussionen.
Citera
2025-12-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Därför att det är du som använder argumentet olika anledningar.

Ge oss exempel på en sådan anledning, det är att vara saklig.

Lägg ner tönt. Det var du som påstod att det inte fanns någon som helst anledning att hälla på namnet. Men hur vet du det?

Jag bara påtalade att det kan finnas, dessutom vet vi lite om när och hur man fick fram identiteten öht. Detta kan du gärna berätta först.
Citera
2025-12-26, 10:37
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Polisen vet väl vem GM är.
Dom släpper ett namn när det är nödvändigt.
Man släppte inte namnet på mördaren vid Risbergska på flera dagar.

Man säger idag att man fortfarande inte fått en bild av vad som skett. Att man inte tror GM och offren har någon relation
Att GM var på adressen i flera timmar innan polisen blev larmad av ett av offren i huset.

Minst sagt väldigt oklart. Men av det lilla som ges lutar det mer och mer åt ett vansinnesdåd.

Finns det något dåd där någon oprovocerat gör en home invasion ute på lite ort?
Senast redigerad av Slutaljugnubog 2025-12-26 kl. 10:40.
Citera
2025-12-26, 10:39
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Finns det någon som vet hur skadeläget är för dom andra två. Kanske någon här som vet?
Media vet inte.
Citera
2025-12-26, 10:40
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Boden är inte jättestort. Givetvis känner inte alla alla så att säga, men det är något som rimmar lite illa med att GM.s identitet inte rullats ut i tråden ännu. I såna orter av den storleken så brukar det flyga rätt snart för det är alltid någon som känner någon så att säga.

- Polisen, som uppenbarligen vet vem GM är?, borde ju varit på plats där han hade sin permanenta vistelseadress och gjort en liten husis tänker jag? Det borde ju dragit till sig uppmärksamhet av närboende och därmed borde ordet sprida sig. (Kan ju i o f bo jävligt off men det känns verkligen inte jättesannolikt)

- Att GM är hemmahörande i Boden kan betyda exakt vad som helst. Han kan ha bott där i en vecka eller hela sitt liv. Så det kan vara allt från en nyanländ somalier till en helsvensk. (Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag ofta rätt snabb att hoppa på blattespåret, men jag vill nog se lite var detta tar vägen innan) Kan ju också vara fråga om någon gästarbetare.
Ja. Utan husis på skolskjutar Rickard Anderssons adress t.ex hade vi aldrig kunnat identifiera enstöringen.

Husis inom avspärrningarna? Hos hans föräldrar han bor hos på landet utan grannar? El. ngn helt annanstans?

Jag tycker det är väldigt mycket locket på. Många ggr finns det ngn pratglad granne i media men de har inte mkt att säga här vad det verkar. Inget det rapporteras om iaf.
Jag antar att de avvaktar tills de kunnat förhöra flickorna bättre men ändå.
Citera
2025-12-26, 10:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dum-snuten
Jag behöver inte berätta det. Jag kan inte berätta det. Jag sysslar inte med känslotyckande och jag inbillar mig inte att jag vet saker jag är okunnig om.

Fakta är: Jag är inte insatt i Polisens rutiner och regler. Det är inte du heller. Eftersom jag inte är insatt i detta sitter jag inte heller och tycker saker om huruvida Polisen gör rätt eller inte. Det är den avgörande skillnaden mellan dig och mig. Jag begriper sådana saker men det gör inte du. Du inser inte problemet med att ha en åsikt om något du inte har kunskap om. Dessutom förstår du inte att du inte förstår. Det är därför du fortsätter diskussionen.

Jo, du uttalar dig om sånt du är okunnig om och tycker till om polisens agerande i det konkreta fallet.

Citat:
Nej det är inte en rimlig slutsats. Däremot är det polisens jobb att stoppa folk som förtalar andra utan någon som helst grund. Alltså, de som sitter här och spyr ur sig icke underbyggda påståenden om gärningsmannens identitet.
Citera
2025-12-26, 10:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Jag känner inte till Polisens interna rutiner och regelverk. Men när det är något som får så här stor uppmärksamhet tror jag att det är sällsynt att de inte gör det. Jag kan inte minnas något fall där de hållit inne med indentiteten. Om de inte går ut med den kommer de behöva svara på varför de inte gör det och vilket lagstöd de har för att inte dela den informationen.

Vi får helt enkelt se. Hur de än gör lär de följa reglerna till punkt och pricka. Det kvittar vad alla muppar som sitter här och spekulerar om när, hur och varför de bör göra det tycker om saken.

Jag har inte alls samma bild. Det är extremt sällan polisen lämnar information om GM:s namn. Om en MGM begärs häktad så framkommer det ju däremot i handlingar från tingsrätten.

Lagstöd... Ja alltså det finns ju alldeles uppenbart inget i lagen som säger att polisen på eget initiativ ska delge information om misstänkta. Men om du frågar dem skulle de nog hänvisa till förundersökningssekretess, och det har ju lagstöd.

När förundersökningen läggs ned? Jag vet faktiskt inte. När det gäller så här pass allvarliga brott brukar det ju komma fram ändå, och vet inte om det processats mot polisen nån gång.
Citera
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Precis. GM är också i 20-årsåldern då man fortfarande har kontakt med fd klasskompisar från skolan mm. Så det skulle gå som en löpeld genom Boden: "Har du hört att NN från 9A är den som blev skjuten av polisen?"
Ja, nu kan ju i 20 års åldern betyda allt från 18-29 men jag gissar att han är något över 20 och något yngre än 25. I den åldern har man ofta ändå viss kontakt eller viss kännedom om gamla klasskamrater, särskilt på en sån ort av den storleken, även om inte umgåtts.

Så det lutar lite mot någon inflyttad, nyankommen blatte, gästarbetare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Nä att döma av det han har sagt verkar han inte vara typen som ringer polisen men att prata med journalister går bra. En riktig sur och skvallergubbe till granne.

Gubben som inte ringde polisen fast han hörde skrik är en idiot, kanske BO hade klarat sig om fanskapet ringt
Citera
2025-12-26, 10:42
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Kan det finnas kopplingar till någon från annan ort som gör lumpen i Boden?
Därför är detningen stor husis i Boden kopplat till detta.
Har Polisen varit i kontakt med militären?

Amerikank soldat?

Psykos?
Citera
2025-12-26, 10:43
Medlem
EAGLEofGOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutaljugnubog
Finns det någon som vet hur skadeläget är för dom andra två. Kanske någon här som vet?
Media vet inte.

Eftersom den ena tösen kunde gå själv ut ur huset lär det bara vara en som är illa däran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in