2025-12-26, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Märkligt att personen inte har koppling till familjen på något sätt men befunnit sig i huset i flera timmar innan.. Kan det ha varit en köpare som var där för Keybordstativet?
Hon hade väl lagt ut en annons på facebook dagarna innan?

Det verkar ju handla om en gisslansituation så dom timmarna har troligen inte varit i nån vänskaplig anda direkt.
Citera
2025-12-26, 10:16
Medlem
Route67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Polisen i Boden säger nu att det finns en viss tidigare kunskap om GM. Han var inte helt okänd.
Langare?
Det helgknarkas även i lugna villaområden.
Så en leverans som gått snett? Langaren tycker han blir lurad på pengar och vägrar gå? Det eskalerar och han stoppar i sig ännu mer?
Citera
2025-12-26, 10:17
Medlem
godboys avatar
Boden är inte jättestort. Givetvis känner inte alla alla så att säga, men det är något som rimmar lite illa med att GM.s identitet inte rullats ut i tråden ännu. I såna orter av den storleken så brukar det flyga rätt snart för det är alltid någon som känner någon så att säga.

- Polisen, som uppenbarligen vet vem GM är?, borde ju varit på plats där han hade sin permanenta vistelseadress och gjort en liten husis tänker jag? Det borde ju dragit till sig uppmärksamhet av närboende och därmed borde ordet sprida sig. (Kan ju i o f bo jävligt off men det känns verkligen inte jättesannolikt)

- Att GM är hemmahörande i Boden kan betyda exakt vad som helst. Han kan ha bott där i en vecka eller hela sitt liv. Så det kan vara allt från en nyanländ somalier till en helsvensk. (Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag ofta rätt snabb att hoppa på blattespåret, men jag vill nog se lite var detta tar vägen innan) Kan ju också vara fråga om någon gästarbetare.
Citera
2025-12-26, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är du som har ont av att folk spekulerar kring vem som är mördaren och har synpunkter på det som något slags överhöghetsmoralist.

Jo, polisen ska förebygga brott och det är du som fört förtal på tal här i tråden.

Om polisen berättar vem den dödade mördaren är finns det ingen att spekulera kring i frågan om vem som är gärnimgsman.

Nej, du har ingen som helst förståelse, du kverrulerar bara, för att du kan.

Det finns inget rimligt skäl att hålla inne på vem mördaren är, det kan inte skada utredningen att tillkännage namnet, inte heller kan han förtalas.

Jag är inte polis. Det är jag säker på att du inte är heller. Polisen följer sina rutiner. De vet mer om rutinerna än du gör. De kommer att gå ut med vem gärningsmannen är när de anser att de kan göra det utan att äventyra utredningen. Att du tror dig veta mer om när det är läge att gå ut med gärningsmannens identitet än de som arbetar med det är ett tecken på att du inte begriper ett dugg. Om du hade varit polis utan insyn i utredningen hade det varit arrogant. Nu är det betydligt värre.

Det är däremot inte polisens jobb att göra avsteg från sina arbetsmetoder genom att exempelvis mata puckon med information för att dessa puckon inte ska begå brott. Istället är statens krav på medborgarna att de inte ska vara puckon och ge fan i att begå brott. Om de inte begriper det och ändå begår brott så får de finna sig i att bli lagförda. Svårare än så är det inte.

Din åsikt är absurd. Men jag förstår varför du inte begriper det.
Citera
2025-12-26, 10:20
Medlem
okok1s avatar
Om GM bor i boden så måste polisen gått igenom hans adress? Då kanske någon har sett polis utanför ett hus/lägenhet... Eller så kanske det sker senare?
Citera
2025-12-26, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det verkar ju handla om en gisslansituation så dom timmarna har troligen inte varit i nån vänskaplig anda direkt.
Jaså, nu passar det? Precis vad jag antydde igår, vilket du avfärdade som ”störda fantasier”. Hur ska du ha det?
Citera
2025-12-26, 10:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dum-snuten
Jag är inte polis. Det är jag säker på att du inte är heller. Polisen följer sina rutiner. De vet mer om rutinerna än du gör. De kommer att gå ut med vem gärningsmannen är när de anser att de kan göra det utan att äventyra utredningen. Att du tror dig veta mer om när det är läge att gå ut med gärningsmannens identitet än de som arbetar med det är ett tecken på att du inte begriper ett dugg. Om du hade varit polis utan insyn i utredningen hade det varit arrogant. Nu är det betydligt värre.

Det är däremot inte polisens jobb att göra avsteg från sina arbetsmetoder genom att exempelvis mata puckon med information för att dessa puckon inte ska begå brott. Istället är statens krav på medborgarna att de inte ska vara puckon och ge fan i att begå brott. Om de inte begriper det och ändå begår brott så får de finna sig i att bli lagförda. Svårare än så är det inte.

Din åsikt är absurd. Men jag förstår varför du inte begriper det.

Du har inte berättat av vilken anledning det är rimligt att polisen inte tillkännager namnet så som läget är just nu.

Ge oss ett exempel på rimlig anledning istället för att hysteriskt ordbajsa oväsentligheter.

Nå, ge ett exempel på ett konkret rimligt skäl.
Citera
2025-12-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Går man alltid ut med identiteten på gärningsmannen när denna är avliden?

Jag känner inte till Polisens interna rutiner och regelverk. Men när det är något som får så här stor uppmärksamhet tror jag att det är sällsynt att de inte gör det. Jag kan inte minnas något fall där de hållit inne med indentiteten. Om de inte går ut med den kommer de behöva svara på varför de inte gör det och vilket lagstöd de har för att inte dela den informationen.

Vi får helt enkelt se. Hur de än gör lär de följa reglerna till punkt och pricka. Det kvittar vad alla muppar som sitter här och spekulerar om när, hur och varför de bör göra det tycker om saken.
Citera
2025-12-26, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ge oss en anledning.

Varför det, det kanske t.o.m. blir uppenbart i efterhand? Du verkar ju ha livlig fantasi själv men kanske svårt med fokuset, kan du inte komma på en endaste en?
Citera
2025-12-26, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jaså, nu passar det? Precis vad jag antydde igår, vilket du avfärdade som ”störda fantasier”. Hur ska du ha det?

Det har väl pratats om gisslandrama länge och det är inget jag har avfärdat.

Har däremot kritiserat flera väldigt utsvävande teorier om varför GM skulle ha befunnit sig på platsen.
Citera
2025-12-26, 10:29
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Boden är inte jättestort. Givetvis känner inte alla alla så att säga, men det är något som rimmar lite illa med att GM.s identitet inte rullats ut i tråden ännu. I såna orter av den storleken så brukar det flyga rätt snart för det är alltid någon som känner någon så att säga.

- Polisen, som uppenbarligen vet vem GM är?, borde ju varit på plats där han hade sin permanenta vistelseadress och gjort en liten husis tänker jag? Det borde ju dragit till sig uppmärksamhet av närboende och därmed borde ordet sprida sig. (Kan ju i o f bo jävligt off men det känns verkligen inte jättesannolikt)

- Att GM är hemmahörande i Boden kan betyda exakt vad som helst. Han kan ha bott där i en vecka eller hela sitt liv. Så det kan vara allt från en nyanländ somalier till en helsvensk. (Som jag skrivit tidigare i tråden så är jag ofta rätt snabb att hoppa på blattespåret, men jag vill nog se lite var detta tar vägen innan) Kan ju också vara fråga om någon gästarbetare.

Precis. GM är också i 20-årsåldern då man fortfarande har kontakt med fd klasskompisar från skolan mm. Så det skulle gå som en löpeld genom Boden: "Har du hört att NN från 9A är den som blev skjuten av polisen?"
Citera
2025-12-26, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det har väl pratats om gisslandrama länge och det är inget jag har avfärdat.

Har däremot kritiserat flera väldigt utsvävande teorier om varför GM skulle ha befunnit sig på platsen.
Du svingar hejvilt i den här tråden och påstod att jag hade störda fantasier när jag inte ens kommit med några ”utsvävande teorier” till att börja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in