2025-12-02, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Malva är en supertalang utöver det vanliga. Bara hoppas att hon fortsätter utvecklas. Konstigt att Jacob Hård verkade ha noll koll på henne och inte ens visste när hon var född.
Att vara bäst i sin generation i Sverige säger tyvärr inte så mkt. Beror helt på hur bra årgången är och hur väl den står sig mot internationellt motstånd. Därav frågan. Resultat som för mig som står vid sidan om kan te sig imponerande, men egentligen vara rätt mediokra. Så mkt har jag lärt mig av de med större kompetens.
Citera
2025-12-02, 16:46
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Att vara bäst i sin generation i Sverige säger tyvärr inte så mkt. Beror helt på hur bra årgången är och hur väl den står sig mot internationellt motstånd. Därav frågan. Resultat som för mig som står vid sidan om kan te sig imponerande, men egentligen vara rätt mediokra. Så mkt har jag lärt mig av de med större kompetens.

Malva fick ju Guldskidan i Åsarna redan 2024. Du kan ju se vilka de andra nominerade var. . Jens Burman, Edvin Anger, William Poromaa, Moa Lundgren. Hon är en extrem talang. Bara hoppas att hon klarar att ta steget till senior.
Citera
2025-12-02, 18:57
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen

Malva tog ju två medaljer på EYOF (visserligen inga norskor med) och hade väl lite sämre skidor i något av loppen. Hon var ju också med i nordiska juniorlandskampen där hon mötte den finska supertalangen Puranen (som var med JVM) och ett gäng norskor. Så vi vet faktiskt lite om hur hon står sig mot internationellt motstånd.
Citera
2025-12-02, 19:42
Medlem
Abdi-Lena-Alkissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Malva tog ju två medaljer på EYOF (visserligen inga norskor med) och hade väl lite sämre skidor i något av loppen. Hon var ju också med i nordiska juniorlandskampen där hon mötte den finska supertalangen Puranen (som var med JVM) och ett gäng norskor. Så vi vet faktiskt lite om hur hon står sig mot internationellt motstånd.

Var det inte Guld och Silver samt snabbast på sin stafettsträcka? (Jag kanske minns fel). Så skönt att vi har några lovande unga tjejer i allafall.
Citera
2025-12-02, 19:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdi-Lena-Alkisson
Var det inte Guld och Silver samt snabbast på sin stafettsträcka? (Jag kanske minns fel). Så skönt att vi har några lovande unga tjejer i allafall.

Jo, var väl sprinten där kanske skidorna inte var helt toppen (om jag minns rätt).
Citera
2025-12-09, 20:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Sista anmälningsdag idag för juniorloppen i Östersund till helgen så några timmar kvar men går ändå att få en bild av anmälningsläget.

Malva Nisén, Elsa Tänglander, Tove Norgren, Kajsa Johansson, Matilda Grahn, Johanna Holmberg, Minna Mikaelsson (lördag-söndag) och Hannah Karlsson är anmälda av de lite mera etablerade. Av förstaårsjuniorerna så är bla Agnes Liss Berglund (lördag-söndag), Filippa Karlsson (lördag-söndag) och Alice Bryngelsson anmälda, blir första skidloppen för dessa som juniorer. Minna kör fredagens sprint i seniorklassen. Saknas av toppnamnen gör väl främst Johanna Hägg och Thelma Falk (inga juniorer från Gällivare, Kiruna eller Kalixtrakten verkar vara anmälda).

Norskt motstånd av ganska bra klass i form av Johanne Bjugan (06), på Niséns nivå när det gäller FIS-poäng i distans och blev åtta på både 5km klassiskt och i fristilssprinten i K19-20-klassen på norska juniormästerskapen. Hon var också med i norska juniorlandslaget förra säsongen. Estniskan Kivil Gerda är anmäld till fredagens sprint (kör söndagens fristilslopp i seniorklassen). Finländska Theresia Johansson som var med på EYOF och bla blev fyra i sprinten är med lördag-söndag.
Citera
2025-12-11, 00:21
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Sista anmälningsdag idag för juniorloppen i Östersund till helgen så några timmar kvar men går ändå att få en bild av anmälningsläget.

Malva Nisén, Elsa Tänglander, Tove Norgren, Kajsa Johansson, Matilda Grahn, Johanna Holmberg, Minna Mikaelsson (lördag-söndag) och Hannah Karlsson är anmälda av de lite mera etablerade. Av förstaårsjuniorerna så är bla Agnes Liss Berglund (lördag-söndag), Filippa Karlsson (lördag-söndag) och Alice Bryngelsson anmälda, blir första skidloppen för dessa som juniorer. Minna kör fredagens sprint i seniorklassen. Saknas av toppnamnen gör väl främst Johanna Hägg och Thelma Falk (inga juniorer från Gällivare, Kiruna eller Kalixtrakten verkar vara anmälda).

Norskt motstånd av ganska bra klass i form av Johanne Bjugan (06), på Niséns nivå när det gäller FIS-poäng i distans och blev åtta på både 5km klassiskt och i fristilssprinten i K19-20-klassen på norska juniormästerskapen. Hon var också med i norska juniorlandslaget förra säsongen. Estniskan Kivil Gerda är anmäld till fredagens sprint (kör söndagens fristilslopp i seniorklassen). Finländska Theresia Johansson som var med på EYOF och bla blev fyra i sprinten är med lördag-söndag.

Filippa Karlsson har ju redan gjort tävlingspremiär som junior. Liss Berglund blir intressant om hon håller samma nivå som på rullskidorna i höstas. Saknas gör också Vera Myhlback som är nere i Europa för Ski Classics. Frågan är om vi får se henne i något juniorlopp alls under vintern.

Får hålla tummarna att Elsa återhämtat sig från den tuffa höjdupplevelsen. Bra med motstånd direkt. Minna i fristilssprint mot seniorerna blir en fin indikation på om hon är den medaljkandidat på JVM som jag tror och hoppas hon ska vara. Sen vill jag se en rejäl uppryckning av Kajsa Johansson från senast i Boden. Övriga J-landslags tjejer bör väl vara i närheten av det Malva presterat hittills i vinter för att det ska kännas bra. Eller någon får gärna överraska ännu mer positivt också.
Citera
2025-12-11, 05:47
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Filippa Karlsson har ju redan gjort tävlingspremiär som junior. Liss Berglund blir intressant om hon håller samma nivå som på rullskidorna i höstas. Saknas gör också Vera Myhlback som är nere i Europa för Ski Classics. Frågan är om vi får se henne i något juniorlopp alls under vintern.

Får hålla tummarna att Elsa återhämtat sig från den tuffa höjdupplevelsen. Bra med motstånd direkt. Minna i fristilssprint mot seniorerna blir en fin indikation på om hon är den medaljkandidat på JVM som jag tror och hoppas hon ska vara. Sen vill jag se en rejäl uppryckning av Kajsa Johansson från senast i Boden. Övriga J-landslags tjejer bör väl vara i närheten av det Malva presterat hittills i vinter för att det ska kännas bra. Eller någon får gärna överraska ännu mer positivt också.

Vera säger själv att hon vill åka både traditionellt och långlopp i vinter:
Citat:
För att maximera sin potential tänker hon satsa på både traditionell längdskidåkning och långlopp.
– Jag kommer att ge allt jag kan i båda grenarna, så länge det inte krockar. Jag ser fram emot att prova de stora långloppen, och så kommer jag att åka allt i Bauhaus Cup, säger Vera Myhlback i intervjun och ser fram emot vintern.
Jag tror att det uttalandet kommer från en intervju i langrenn.com, jag hittade den i sportbibeln.

När det gäller Filippa så vet jag att hon redan har gjort tävlingspremiär, jag tänkte närmast på snö på svensk mark och det var därför jag skrev så.
Citera
2025-12-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9

Ser at Filippa og Berglund begge er påmeldt til SWE cup i skiskyting neste helg, så det ser ut som de fortsetter å satse på begge disipliner denne vinteren. Begge er klare kandidater til JVM i skiskyting.
Citera
2025-12-11, 14:31
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hade ändå varit kul om alvar ville åka JVM, är helt säker på att han kammat hem alla guldmedljer som finns.
Har det någonsin hänt att en svensk junior gjort det på ett JVM?
Citera
2025-12-11, 14:56
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Vera säger själv att hon vill åka både traditionellt och långlopp i vinter:

Jag tror att det uttalandet kommer från en intervju i langrenn.com, jag hittade den i sportbibeln.

När det gäller Filippa så vet jag att hon redan har gjort tävlingspremiär, jag tänkte närmast på snö på svensk mark och det var därför jag skrev så.

Ok bra. Får se om hon håller det.

Nu påmindes jag om att Lisa Alrik, Ulricehamn också debuterar i Ski Classics för Lager 157 i helgen.

Citat:
Ursprungligen postat av pg46
Ser at Filippa og Berglund begge er påmeldt til SWE cup i skiskyting neste helg, så det ser ut som de fortsetter å satse på begge disipliner denne vinteren. Begge er klare kandidater til JVM i skiskyting.

Ja JVM i längd kommer inte vara aktuellt så de finns nog god chans att se dem på JVM i skidskytte. Krockar inte heller med Nordiska juniorlandskampen som de troligen kör.
Citera
2025-12-25, 09:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Sent på julafton släppte FIS den fjärde FIS-poäng-listan för tävlingsåret 25/25 och den första som tar med resultat på resultat på snö för denna säsong.

Här är jag mest intresserad av hur det ser ut på juniorsidan. Malva Nisén som varit vår helt klart bästa juniortjej hittills denna säsong tog också tillvara på fördelen mot att tävla mot seniorerna i Gällivare med två lopp som gav låga FIS-poäng. Malva har nu klättrat från 14:e plats på den föregående listan till 5:e plats och sänkt sin FIS-poäng från 126.66 till 115.42. Hon har därmed också tagit sig förbi Johanna Hägg som bäst rankade svenska. Förklaras ju delvis av att Hägg som inte har tävlat något ännu denna säsong har halkat ur topp-50. Övriga svenskor topp-50 är:
36. Elsa Tänglander 146.31
39. Tove Norgren
49. Mathilda Grahn 152.69
51. Johanna Holmberg 154.50
59. Kajsa Johansson 158.43
60. Kajsa Ekenberg 159.73
61. Emmy Johansson 159.84
76. Johanna Hägg 165.40
85. Elvira Niva 167.10
89. Ester Strand 168.65
96. Hannah Karlsson 172.51

Ser man i toppen av listan så är det ganska spritt mellan olika nationer. Finländska Olivia Puranen är etta (108.14), tyska Anna Endress är tvåa (109.10), norska Ingeborg Synstnes Hole är trea (111.03) och österrikiska Heidi Bucher är fyra (113.29). Bakom Malva finns franska Anette Coupat som sexa (117.68), norskorna Eline Skaar som sjua (118.30) och Julie Sand-Hanssen som åtta (119.42), amerikanska Neve Gerard som nia (122.68) och tyska Sarah Hofmann som tia (122.96).

Det är vansinnigt många norskor om man ser på topp-50. Näst-bästa svenska har exempelvis 16 norskor före sig. De har en otroligt stor bredd i Norge och det är egentligen inte konstigt att de kan fylla på med nya okända namn till varje JVM som presterar bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in